Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-3//29-N/06/AŻ
z 4 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-3//29-N/06/AŻ
Data
2006.09.04



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
pomoc bezzwrotna
przychód
środki pomocowe
zwolnienie


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia uzyskiwane przez pracowników Spółki (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) w związku z bezpośrednią realizację projektu "Wspólna platforma internetowa" oraz inne koszty, związane z tym projeketem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58. Równocześnie przychody w postaci dotacji przyznanej na realizację w/w projektu korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 rok?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Spółki z dnia 5 czerwca 2006 r. (sporządzonym w dniu 1 czerwca 2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zaliczenia dotacji do przychodów korzystających ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych oraz uznania kosztów związanych z tą dotacją za koszty niestanowiące kosztu uzyskania przychodów


Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górzenie podziela stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym


UZASADNIENIE


Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny sprawy, a mianowicie:

Spółka otrzymała decyzję o przyznaniu dotacji na finansowanie projektu nr 9318/06/AS „Wspólna platforma internetowa” od dysponenta tych dotacji tj. z Fundacji. Dotacja będzie realizowana w kolejnych transzach w roku 2006 i 2007. Spółka wyodrębniła na ten cel osobne konto bankowe, ale w trakcie realizacji projektu będą występowały sytuacje, że dotacja będzie przekazywana zaliczkowo lub może być przekazana po dokonaniu wydatków. Spółka otrzymała zawiadomienie z Fundacji, iż przyznane jej środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii, czy wynagrodzenia uzyskiwane przez pracowników Spółki (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) w związku z bezpośrednią realizacją projektu nr 9318/06/AS „Wspólna platforma internetowa” oraz inne koszty, związane z tym projektem stanowią koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 57. Równocześnie, czy przychody w postaci dotacji przyznanej na realizację w/w projektu korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego1992 roku... We wniosku Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie, zgodnie z którym uważa, że zaliczenie poszczególnych pozycji kosztów do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów nie jest uwarunkowane tym, by fizycznie koszty te zostały pokryte z konta, na którym jest zgromadzona dotacja. Wystarczy, by dane koszty były związane z projektem a dotacja stanowiła źródło ich finansowania w danym roku, niezależnie od konkretnego terminu, w jakim koszty zostały poniesione w porównaniu do daty otrzymania dotacji. Finansowanie projektu może się także odbywać zgodnie z zasadą ex-post, a więc zwrotu poniesionych kosztów.


Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wskazuje, iż do odpowiedzi na przedstawione we wniosku pytanie w odniesieniu do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego sprawy, zastosowanie mają, m.in. przepisy art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 58, art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), a mianowicie:Zgodnie z art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów są wydatki (koszty) pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów.


W sytuacji uzyskania środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie miał zastosowanie nie przepis art. 16 ust. 1 pkt 57, a przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 cyt. ustawy, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 a, 23, 24 i 42, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.).


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.


Należy zauważyć, że z powołanych w/w przepisów wynika, iż nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio, m.in. z dochodów uzyskanych od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzypaństwowych instytucji finansowych, pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra lub agencje rządowe.


Istotne jest to, że zwolnienie powyższych dochodów z opodatkowania, a także wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych tymi dochodami dotyczy jedynie podatnika będącego bezpośrednim beneficjentem tych dochodów. W sytuacji, gdy określona instytucja otrzymuje zwolnione z opodatkowania środki i w celu wykonania swoich obowiązków udziela zlecenia podmiotowi trzeciemu na wykonanie prac, które będą finansowane z tych środków (zwolnionych z opodatkowania), to dochody tego podmiotu trzeciego nie będą korzystały ze zwolnienia podatkowego. Analogicznie, wydatki poniesione przez podmiot trzeci w celu wykonania zlecenia będą jego kosztami uzyskania przychodów.


Minister Finansów w interpretacji nr PB5/HM-033-187/01 z dnia 8 grudnia 2001 r. (biuletyn skarbowy 2002/6/6), wyjaśnił, że zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych od w/w podmiotów na podstawie jednostronnej deklaracji lub zawartych umów z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów RP, właściwego ministra lub agencje rządowe, ma zastosowanie do przychodów beneficjentów uzyskujących bezpośrednio środki od w/w podmiotów; nie obejmuje zaś osób prawnych wykonujących prace zlecone na tychże beneficjentów. Zdanie drugie bowiem przepisu art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zamieszczone po średniku, ma charakter redakcyjny, stanowi wskazówkę, jak należy interpretować cały przepis. Dotyczy ono sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane beneficjentowi nie wprost przez obce państwo, organizację czy instytucję, ale za pomocą pośrednika (niebędącego beneficjentem, właścicielem pomocy finansowej), który jest upoważniony do administrowania tymi środkami i przekazywania ich na konto podmiotu uprawnionego do pomocy.


Wnioskodawca w stanie faktycznym akcentuje jedynie bezpośrednią realizację projektu, co nie jest tożsame z tym, iż Wnioskodawca jest bezpośrednim beneficjentem dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przesłanki „bezpośredniego beneficjenta” nie wypełnia również pokrycie kosztów związanych z projektem środkami finansowymi pochodzącymi z dotacji.


W kontekście przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze nie podziela stanowiska Spółki.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj