Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/127/2006/PP/443-58/70/2006
z 3 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/127/2006/PP/443-58/70/2006
Data
2006.10.03



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
kwota należna
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy kwoty opłat za użytkownie wieczyste są kwotami brutto, zawierającymi w sobie podatek od towarów i usług, czy też istnieją przepisy i podstawy do podwyższania opłaty rocznej z powodu objęcia tej opłaty podatkiem VAT ?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216 oraz art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.07.2006r. złożonego przez Firmę w dniu 11.07.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 05.07.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.07.2006 r.) Firma zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka jest właścicielem lokalu oraz wieczystym użytkownikiem udziału w nieruchomości położonej w Miejscowości X.

Od 1994 r. opłaca z tego tytułu należne podatki na rzecz Gminy, w tym opłatę roczną za wieczyste użytkowanie. Gmina ta jako jedyna na terenie województwa świętokrzyskiego spośród 61 gmin, na których Strona posiada swoje nieruchomości i budynki uznała, że dotychczasowa kwota opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego jest kwotą netto i że należy do niej doliczyć podatek VAT. Wnioskodawca nie zgadza się z poglądem Gminy, ale wniósł opłatę powiększoną o podatek VAT, z zastrzeżeniem jednak żądania zwrotu w przypadku wykazania, że stanowisko Gminy w zakresie doliczenia podatku VAT jest błędne.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Jednostka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

1) Czy kwoty opłat za użytkowanie wieczyste są kwotami brutto, zawierającymi w sobie podatek od towarów i usług, czy też istnieją przepisy i podstawy do podwyższania opłaty rocznej z powodu objęcia tej opłaty podatkiem VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty ustalonych opłat za wieczyste użytkowanie udziału w nieruchomości, są kwotami brutto, czyli zawierającymi podatek od towarów i usług bez względu na sposób ich skalkulowania.

Strona powołuje się na artykuły 8 ust. 1 i 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.Jednostka opiera się także na stanowisku Ministra Finansów zawartym w piśmie z dnia 08.02.2005 r., znak PPI-811-1868/SM6-16233/2004/EF uznającym, iż kwestia opodatkowania od 1 maja 2004 r. opłat z tytułu użytkowania wieczystego dotyczy zarówno przepisów z zakresu gospodarki nieruchomościami jak i przepisów podatkowych.Wnioskodawca podnosi, iż w piśmie tym Minister Finansów stwierdza, że organ władzy publicznej, który wykonując czynności z zakresu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste, działa jako strona umów cywilnoprawnych, uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane przez niego czynności podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach określonych w przepisach regulujących pobór tego podatku.Dodatkowo Firma argumentuje, iż w w/w piśmie Minister wskazuje, że zasady ustalania opłat z tytułu i użytkowania wieczystego, ich zmiany, jak również terminy ich uiszczania, ściśle określają przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), do interpretacji których właściwy jest resort infrastruktury.

Strona cytuje również wyjaśnienia Ministerstwa Infrastruktury z dnia 15.02.2005 r. w sprawie opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, w którym stwierdza się, że „nie istnieje przepis uprawniający do podwyższenia rocznej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego, z powodu objęcia tej opłaty podatkiem VAT”. Ministerstwo w cytowanym wyżej piśmie utrzymuje ponadto, że „wartość nieruchomości nie jest tożsama z ceną nieruchomości. Jeżeli więc podatek VAT wpływać będzie na cenę nieruchomości, a nie jej wartość – to brak jest uzasadnienia do zmiany (dokonania aktualizacji) opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego w związku z opodatkowaniem tego rodzaju opłat (wynikających z podatku VAT). Szczególnie, że wysokość pierwszej opłaty i opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego oraz udzielanych bonifikat i sposób zapłaty tych opłat ustala się w umowie o ustanowieniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Zmiany tych opłat, z uwagi na ochronę interesów osób, którym takie prawo przysługuje (użytkowników wieczystych), będą dopuszczone jedynie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych w ustawie o gospodarce nieruchomościami, a zatem tylko w sytuacji zmiany wartości nieruchomości oddanej w wieczyste użytkowanie”.

Zdaniem Jednostki z powyższego wynika, że ustalona w latach ubiegłych opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego jest kwotą brutto i doliczanie do niej podatku VAT przez organ samorządowy jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytań Wnioskodawcy, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Począwszy od 1 maja 2004r. tj. od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, w zakresie podatku VAT obowiązują przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 54, poz. 535 ze zm.Ustawa ta wprowadziła wiele zmian m in. obejmujących opodatkowaniem tym podatkiem prawa wieczystego użytkowania gruntu.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 wymienionej wyżej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport I import towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powyższej ustawy przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 cytowanej ustawy o VAT, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Stosownie jednak do postanowień art. 8 ust. 1 w/w ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 powyższej ustawy.

Zgodnie z przepisami art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem art. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Kwotę tą, stanowiącą podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży, ustalają strony zawartej umowy.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) w związku z oddaniem gruntu w użytkowane wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 05 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.) cena jest to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę: w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług. Z powyższego wynika, iż kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od użytkownika wieczystego, zaś podatek od towarów i usług zawiera się w ustalonej przez oddającego w użytkowanie opłacie. Zatem w przypadku użytkowania wieczystego, podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem od towarów i usług).

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tut. Urzędu zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy i postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj