Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US-II/443/90/2006
z 5 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US-II/443/90/2006
Data
2007.01.05



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz unijny
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektów dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (w części dotyczącej doradztwa) oraz dotyczacym: ujmowania faktur VAT od zakupów związanych z realizacją projektów w rejestrach VAT.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1, art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 10.10.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w piśmie odnoszące się do obydwu zapytań postawionych w ww. wniosku za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik jako podmiot wybrany w drodze konkursu w ramach określonych programów operacyjnych rozpoczął realizację dwóch projektów dofinansowywanych przez Europejski Fundusz Społeczny pt. „Kobieta pracująca – w zawodzie kosmetyczki” oraz „Własny mały biznes”. W projekcie pt. „Kobieta pracująca...” beneficjenci biorą udział w szkoleniach z zakresu kosmetologii oraz korzystają z doradztwa zawodowego i psychologicznego. W projekcie pt. „Własny mały biznes” beneficjenci korzystają z usług szkoleniowych i doradczych z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej. Następnie tę działalność zakładają, na prowadzenie której otrzymują pomoc finansową w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz wsparcie pomostowe. Biorące udział w obu programach osoby z tytułu uczestnictwa nie ponoszą żadnej odpłatności, a otrzymane dotacje są zwrotem kosztów poniesionych przez Jednostkę na realizację tych projektów.

W związku z powyższym Podatnik wystąpił z zapytaniem odnośnie:

- prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektów dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (w części dotyczącej doradztwa),

- ujmowania faktur VAT od zakupów związanych z realizacją projektów w rejestrach VAT.

Podatnik wyraził stanowisko, iż: w ramach realizowanych projektów nie dokonuje się sprzedaży opodatkowanej, a ponadto otrzymane dotacje pokrywają tylko koszty kwalifikowane związane z realizacją projektów, w związku z tym zwrot podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ani też jego odliczenie, o którym mowa w art. 86 ustawy nie będą mogły mieć zastosowania oraz, iż: zakupy towarów i usług dokumentowane fakturami VAT związane z realizacją projektów nie podlegają ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonując oceny prawnej zaprezentowanego powyżej stanowiska odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektów dofinansowanych ze środków EFS (w części dotyczącej doradztwa) stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o PTU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca realizując obydwa programy świadczy usługi nieodpłatnie.

Zatem dotacje przyznane Jednostce z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację programów opisanych we wniosku nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według bowiem definicji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podlegają wyłącznie dotacje otrzymane od innego podmiotu, związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, pod warunkiem, że stanowią one uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. Nie podlegają natomiast opodatkowaniu dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostawy towarów lub świadczenia usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada (obniżenia podatku należnego) wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu. Ponieważ czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach programów operacyjnych dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wobec tego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia tego podatku (na podstawie art. 86 ust. 1) bądź zwrotu (w trybie art. 87 ust. 1) podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji tych zadań.

Dodatkowo tut. organ podatkowy zauważa, że w niniejszej sprawie nie jest możliwe także ubieganie się o zwrot podatku naliczonego przy nabyciu towarów służących realizacji tychże programów dofinansowanych z EFS w trybie określonym w rozdziale 12 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z § 23 cyt. rozporz. uprawnienie to dotyczy środków, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia. Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu pt. „Kobieta pracująca - w zawodzie kosmetyczki” ulokowane w Sektorowym Programie Operacyjnym Rozwoju Zasobów Ludzkich oraz projektu pt. „Własny mały biznes” ulokowane w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego nie stanowią środków, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 ani w § 27a cytowanego rozporządzenia.

Wobec powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Jednostki wyrażone w piśmie dotyczące braku uprawnień do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących realizacji projektów (w części dotyczącej doradztwa) dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jest prawidłowe.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie odpowiadając na zapytanie dotyczące prowadzenia ewidencji zakupów stwierdza, że:

Zgodnie z treścią art. 109 ust. 3 ustawy o PTU podatnicy z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Podsumowując należy zauważyć, że z treści przepisów art. 109 ust. 3 ustawy nie wynika aby wydatki, od których nie przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług podlegały obowiązkowi ewidencji w rejestrach VAT, o ile nie są to kwoty, o których mowa w art. 90 ustawy, przy czym z treści pisma nie wynika, aby u Jednostki wystąpił podatek naliczony, o którym mowa w art. 90 ustawy. Dokonując zatem oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego stwierdza, iż jest ono prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj