Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1425/021/443/44/06/IW
z 3 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1425/021/443/44/06/IW
Data
2006.10.03



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
import towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe
skład celny


Pytanie podatnika
Czy nabycie towaru od dostawcy chińskiego za pośrednictwem agencji celnej w Niemczech stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru?


POSTANOWIENIENa podstawie:art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 06.07.2006r. przez ......... spółka jawna dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku z dnia 06.07.2006r. złożonym przez spółkę jawną ........ przedstawiono następujący stan faktyczny:Spółka dokonała nabycia towaru od dostawcy chińskiego za pośrednictwem agencji celnej w Niemczech, gdzie nastąpiła odprawa celna ostateczna będąca potwierdzeniem, że towar przekroczył granicę Unii Europejskiej oraz zapłaciła należne cło wynikające z dokumentu wystawionego przez agencję celną w Niemczech oraz opłaty dodatkowe. Następnie towar został przywieziony do Polski.Podatnik pyta: czy nabycie towaru od dostawcy chińskiego za pośrednictwem agencji celnej w Niemczech stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? We wniosku przedstawiono następujące stanowisko w sprawie: dostawę towaru należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Do podstawy opodatkowania WNT spółka zaliczyła:wartość towaru,cło,koszty transportu Chiny - Hamburg,ubezpieczenie towaru,opłaty dodatkowe.W dniu 15.09.2006r. Spółka dokonała uzupełnienia złożonego wniosku o następujące informacje:dostawca chiński wystawia faktury za towar na wnioskodawcę; wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT w Niemczech;odprawy celnej w Niemczech dokonuje Międzynarodowa Spedycja Celna, fiskalny przedstawiciel, będący płatnikiem należności celnych, którymi obciąża wnioskodawcę na podstawie wystawionych faktur;razem z towarem wnioskodawca otrzymuje następujące dokumenty: fakturę na zakup towaru z Chin, parking list - zestawienie ilościowo-wagowe zakupionego towaru, dokument przewozowy, zgłoszenie celne wystawione przez Międzynarodową Spedycję Celną w Hamburgu - przedstawiciela fiskalnego, T2L - dokument wystawiony przez Urząd Celny w Hamburgu, informujący o dokonaniu odprawy w Hamburgu, fakturę za transport, rachunek za należności celne.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Również na podstawie art. 36 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju. W związku z powyższym przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego i dopuszczenie ich do obrotu na terytorium Niemiec, nie stanowi importu towarów w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 28c (D) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), w przypadku importu towarów wysłanych lub przywiezionych z terytorium trzeciego do Państwa Członkowskiego innego niż państwo przeznaczenia przesyłki lub przewozu, Państwa Członkowskie zastosują do takiego importu zwolnienie, jeśli dostawa takich towarów dokonywana przez importera określonego w art. 21 (4) objęta jest zwolnieniem zgodnie z częścią A. Państwa Członkowskie określą warunki zwolnienia w celu zapewnienia prawidłowego i jednoznacznego stosowania tego zwolnienia oraz zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania, unikaniu opodatkowania lub nadużyciu prawa.W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Na podstawie powyższego oraz opisanego przez Podatnika stanu faktycznego należy uznać, że w przypadku sprowadzenia przez podatnika podatku od towarów i usług towaru z kraju trzeciego, który został dopuszczony do obrotu w kraju Wspólnoty innym niż Polska, a następnie został przewieziony do Polski, ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które podlega opodatkowaniu w Polsce.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 cytowanej ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zasady wystawiania faktur oraz elementy jakie muszą zawierać, regulują przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zaznaczyć należy, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje:podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.Podsumowując powyższe oraz opisany stan faktyczny należy uznać, że w przypadku towaru sprowadzonego przez podatnika podatku od towarów i usług z kraju trzeciego towaru, który zostaje dopuszczony do obrotu w kraju Wspólnoty innym niż Polska, a następnie transportu tego towaru do Polski w celu dalszej odsprzedaży, ma miejsca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Podatnik powinien dokonać rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie faktury wewnętrznej w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w piśmie jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia. Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj