Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/423-56/06
z 25 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/423-56/06
Data
2006.10.25



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy


Słowa kluczowe
pobór podatku
podatek dochodowy
podmiot zagraniczny
umowa międzynarodowa
usługi pośrednictwa
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy usługa pośrednictwa w dostawie towarów świadczona przez węgierską firmę na terytorium Węgier podlega opodatkowaniu wg. art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy Spółka powinna pobrać zryczałtowany podatek 20% jak od uslug o charakterze niematerialnym ?


Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 25.07.2006 r. (data wpływu 26.07.2006 r.) uzupełnionego pismem z dnia 1.09.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Z treści pisma Spółki wynika, że Spółka korzysta z usług węgierskiej firmy polegających na pośrednictwie w dostawach towarów z innej firmy węgierskiej (WNT), płacąc usługodawcy prowizję w wysokości 5% wartości nabywanego towaru, na podstawie faktury VAT ze stawką 0%. Usługa pośrednictwa polega na dostarczeniu zamówienia Spółki, odbiorze, pakowaniu i przekazaniu towaru spedycji. Spółka na tą okoliczność wystawia fakturę wewnętrzną VAT, w której wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru powiększa o kwotę prowizji związaną z dostawą części zamiennych. Usługa jest świadczona na terytorium Węgier i dotyczy zawsze konkretnej dostawy. Spółka uznała, że usługa świadczona przez węgierską firmę na terenie Węgier nie jest usługą o charakterze niematerialnym i nie podlega podatkowi zryczałtowanemu wg art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzasadniła to tym, że prowizja za pośrednictwo w dostawie towarów jest dla Spółki kosztem nabycia towarów, ponieważ związana jest z konkretną dostawą części zamiennych z Węgier.

Spółka zapytała, czy w/wymieniona usługa podlega opodatkowaniu wg art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinna pobrać zryczałtowany podatek 20%, jak od usług o charakterze niematerialnym.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że zakres przedmiotowy opodatkowania dochodów podmiotów opodatkowanych podatkiem dochodowym jest pełny lub ograniczony w zależności od tego, jakiego rodzaju obowiązek ciąży na danym podmiocie. Zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego, opodatkowaniu w danym państwie podlegają podmioty (osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne będące podatnikami), które są rezydentami danego państwa, tj. mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium danego państwa, bez względu na miejsce osiągania przez te osoby dochodów, czyli bez względu na położenie źródła przychodów. Zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego, państwo na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jego rezydentami podatkowymi, w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła, czyli w zakresie dochodów uzyskiwanych na terytorium tego państwa. W ustawach o podatku dochodowym, tj. odpowiednio w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), powyższe zasady zawarte zostały w przepisach art. 3 ust. 1 i ust. 2a pierwszej z wymienionych ustaw oraz art. 3 ust. 1 i ust. 2 drugiej wymienionej ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Polski przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów, ustawodawca nałożył na podmiot polski dokonujący wypłaty należności będącej źródłem tego dochodu. Przypadki te wskazują przepisy art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 i 2 wymienionej ustawy podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowaw art. 3 ust. 2 przychodów:

  1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym
  2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - ustala się w wysokości 20% przychodów,
  3. z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
  4. uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej
    - ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

W myśl art. 21 ust. 2 wymienionej ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Stosownie zaś do treści art. 22 ust. 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów, o których mowa w ust. 1 (dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych) od osób wymienionych w art. 3 ust. 2 ustala się w wysokości 19 % przychodu, chyba że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej. Obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z w/w tytułów, wynika z treści przepisów art. 26 ust. 1 i ust. 1a cyt. ustawy.

W myśl przepisu art. 26 ust. 1 cytowanej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane jako płatnicy pobierać z zastrzeżeniem ust. 2 w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej. Natomiast przepis art. 26 ust. 1a w/w ustawy stanowi, że zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Z treści pisma Spółki jednoznacznie wynika, że ponosi ona wydatki związane z zakupem towarów od węgierskiego kontrahenta poprzez płacenie stosownej prowizji za pośrednictwo w nabyciu towarów. Usługa pośrednictwa polega na dostarczeniu zamówienia Spółki, odbiorze, pakowaniu i przekazaniu towaru spedycji. Usługa ta świadczona jest na terytorium Węgier i dotyczy zawsze konkretnej dostawy. Płacona prowizja powiększa wartość nabytych towarów.

Treść przepisów art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 2 cytowanej ustawy nie wymienia przychodów uzyskanych przez podmioty zagraniczne za świadczone podmiotom polskim usługi pośrednictwa. Tym samym z tytułu świadczonych przez podmioty zagraniczne usług pośrednictwa Spółka nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 w związku z art. 26 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj