Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wyszkowie
1443ZPD415/20/06/IJ
z 5 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1443ZPD415/20/06/IJ
Data
2006.10.05



Autor
Urząd Skarbowy w Wyszkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
członek pozaetatowy
zaliczka na podatek


Pytanie podatnika
Czy gmina, będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinna odprowadzać zaliczkę od kwot wypłaconych członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych?


POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (tj. Dz.U. nr 8 z 2005r. poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 13 pkt 6, art. 21 ust 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. nr 14 poz. 176 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dn. 5.07.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zasad opodatkowania kwot wypłacanych członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wyszkowiestwierdzaże stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe

Uzasadnienie Wnioskiem z dnia 5.07.2006r. uzupełnionym pismem z dnia 5.09.2006r. Urząd Gminy w Somiance zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wyszkowie o wydanie interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego w kwestii wyjaśnienia zasad opodatkowania kwot wypłaconych członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za udział w posiedzeniach.

Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę: Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest organem wykonawczym powołanym przez Gminę w myśl ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. nr 147 poz. 1231 ze zm.) do realizacji zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Komisja pełni funkcję inicjującą, kształtującą politykę w dziedzinie profilaktyki. Działa w sposób kolegialny. Zgodnie do art. 4 ust 5 w/w ustawy Rada Gminy uchwałą nr V/31/2003 ustaliła wysokość wynagrodzenia dla członków komisji i taki zapis został zamieszczony również w gminnym programie. Wynagrodzenie dla członków gminnej komisji nie wynika ze stosunku pracy ani ze stosunku cywilno-prawnego jakim jest umowa o dzieło czy umowa zlecenie, jest natomiast przychodem z tytułu pełnienia obowiązków obywatelskich i społecznych.

Pytanie: Czy gmina, będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinna odprowadzać zaliczkę od kwot wypłaconych członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych?

Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie wynikające z członkowstwa w komisji jest odpowiednikiem diety a "diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280zł" są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. (tj. Dz.U. nr 14 z 2000r. poz. 176). Stąd w świetle przedstawionych przepisów wynagrodzenie komisji powinno być wolne od podatku dochodowego.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy z przytoczeniem przepisów prawa: W myśl art. 4 ust 1 ustawy z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. nr 147, poz. 1231 ze zm.), prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. Realizacja zadań, o których mowa w ww. przepisie jest prowadzona w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy (art. 4 ust 2 ww. ustawy).W celu realizacji tego programu wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przy czym za udział w pracach komisji otrzymują wynagrodzenie wg zasad, które określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 4 ust 5 ww. ustawy). Stosownie do postanowień art. 9 ust 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem zwolnionych z opodatkowania wolą ustawodawcy (wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c ww. ustawy) oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art 13 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji rządowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, w tym także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej. Bez wątpienia należą do nich zatem wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, określone przez Radę Gminy w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych. Biorąc pod uwagę, że ustawodawca wyraźnie wyodrębnia poszczególne źródła i rodzaje przychodów, jednoznacznie kwalifikując świadczenia otrzymywane przez członków komisji powoływanych przez organy samorządowe (art. 13 pkt 6 ww. ustawy), wynagrodzenia takie nie mogą być zaliczane do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Konsekwencją powyższego jest m.in. wyłączenie stosowania wobec członków komisji samorządowych zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (obejmującego diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich). Zwolnienie to odnosi się bowiem wyłącznie do przychodów wymienionych w punkcie 5 art. 13 ustawy. Zasady opodatkowania dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 6 ustawy zostały określone w art. 41 ust 1 i 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl powołanego przepisu, płatnik (Urząd Gminy) wypłacający m.in. należności z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 6 ustawy, obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności, pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust 9 (przy czym zgodnie z art. 22 ust 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu określonego w art. 13 pkt 6 ustawy określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust 1 pkt 2 lit. b ustawy, których podstawę stanowi ten przychód; jeżeli podatnik udowodni, że poniesione koszty były wyższe, niż wynikające ze wskazanej powyżej normy procentowej - koszty te przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Zgodnie z art. 42 ust 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym Urząd Gminy jako płatnik jest obowiązany przesłać podatnikom oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru. Stanowisko Strony jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Pouczenie:Na niniejsze postanowienie Stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (tj. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj