Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-14/06/TS
z 8 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-14/06/TS
Data
2006.06.08


Referencje


Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Stawka akcyzy na wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Słowa kluczowe
kosmetyk
stawki podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, które z nabywanych przez niego wewnątrzwspólnotowo wyrobów przeznaczonych do wykonywania manicure i pedicure są objęte stawką 10%.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b §1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 75 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz U. Nr 29, poz. 257 ze zm .) po rozpatrzeniu wniosku XX z dnia 08.03.2006r. uzupełnionego ostatecznie w dniu 02.06.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz.60 ze zmianami) postanawia uznać, iż stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.03.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie został złożony wniosek przez XX o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został przez podatnika pismem z dnia 18.05.2006r oraz 01.06.2006r

XX jest firmą handlową, która zaopatruje salony kosmetyczne w kosmetyki do manicure i pedicure. Wyroby, które sprzedaje do salonów kosmetycznych pochodzą z krajów Unii Europejskiej. Przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego są następujące wyroby: żele, lakiery bezbarwny UV, kleje do tipsów, płyn do utwardzania kleju (resiny), akryl w proszku (do modelowania tipsów), płyn do utwardzania akrylu, zmywacz do paznokci, korektor do lakieru, odtłuszczacz, płyn do usuwania tipsów, płyn do zmiękczania tipsów, oliwka (do pielęgnacji paznokci), podkład, płyn do skórek, lakier do paznokci, lakier szybko schnący, lakier UV, płyn wyrównujący płytkę paznokcia, rozcieńczacz lakieru, lakier do frenchu (do malowania końcówek paznokci), wysuszacz lakieru, płyn jako podkład do akrylu. Wyroby kupowane są wyłącznie od kontrahentów działających w branży kosmetycznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności 15-30 ml oraz w opakowaniach zbiorczych o pojemności do 2,5 litrów.
Towary przywożone w opakowaniach do 2,5 litra to: akryl, płyn do utwardzania akrylu (liquid), aktywator (płyn do utwardzania kleju), płyn do usuwania tipsów, rozcieńczacz lakieru, które w zależności od zamówienia odsprzedawane są w tych opakowaniach bądź rozlewane do opakowań mniejszych. Wszystkie towary opatrzone są w etykiety zawierające nazwę, przeznaczenie oraz wagę produktu. Z etykiet wynika, iż wyroby są przeznaczone do pielęgnacji paznokci dłoni i stóp.
Podatnik uważa, że od ww. wyrobów należny jest podatek akcyzowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania .

Ponadto Strona nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby, które jej zdaniem nie podlegają podatkowi akcyzowemu takie jak lampa UV, żarówka do lampy UV, pędzle do żelu, tipsy (sztuczne paznokcie), pilnik do paznokci, dozownik do kleju, plastry ochronne, włókno jedwabne, butelka ze spryskiwaczem, obcinacz do tipsów, patyczek do manicure, miseczka do manicure, szablony do akrylu, pojemnik na waciki, waciki w rolce, pojemnik z dozownikiem na ciecz, cyrkonie (plastykowe), pojemnik na cyrkonie.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę, wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

W związku z powyższym klasyfikacji należało dokonać z zastosowaniem taryfy WE (TARIC) ustanowionej na podstawie rozporządzenia nr 1789/2003/WE z dnia 11 września 2003r. zmieniającego rozporządzenia nr 2658/87 EWG w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. WE l nr 256 z dnia 07.09.1987r).

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej podlega pewnym warunkom, określającym zasady, na których jest oparta. Są to Ogólne Reguły Interpretacji Nomenklatury Scalonej zawarte w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich, które zapewniają jednolitą interpretacją zasad klasyfikacji towarów.
Reguła 1 Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej stanowi, że klasyfikację ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i wszelkich uwag do sekcji i działów oraz zgodnie z kolejnymi Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej o ile nie są one sprzeczne z treścią powyższych pozycji lub uwag. Oznacza to, że brzmienie pozycji i wszelkich uwag do sekcji i działów z nimi związanych jest najważniejsze, tj. ma znaczenie podstawowe przy ustalaniu klasyfikacji wyrobów.
Tak więc dla takich towarów jak: klej do tipsów, płyn do utwardzania kleju ( resiny), akryl w proszku, płyn do utwardzania akrylu, zmywacz do paznokci, korektor do lakieru, odtłuszczacz, płyn do usuwania tipsów, płyn do zmiękczania tipsów, oliwka, podkład, płyn do skórek, płyn wyrównujący płytkę paznokcia, rozcieńczacz lakieru, wysuszacz lakieru, płyn jako podkład pod lakier, żel, właściwa jest klasyfikacja do kodu CN: 3304 30 00, obejmującego z brzmienia preparaty do manicure i pedicure o ile spełnione są warunki wynikające z uwag do działu 33, w tym przypadku uwagi trzeciej. Stanowi ona, iż pozycje od 3303 do 3307 mają zastosowanie między innymi, do produktów zmieszanych lub nie zmieszanych (innych niż wodne destylaty i wodne roztwory olejków eterycznych), odpowiednich do użytku jako produkty z tych pozycji i występujących w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży detalicznej.
Należy zauważyć, że z oświadczenia podatnika złożonego do wniosku wynika, iż takie towary jak: płyn do akrylu, płyn do utwardzania kleju (resiny), płyn do usuwania tipsów, rozcieńczacz lakieru kupowane są w opakowaniach do 2,5 litra i w zależności od potrzeb są sprzedawane dalej w tych opakowaniach bądź rozlewane do opakowań mniejszych. Towary te dostarczane na terytorium kraju zaopatrzone są już w etykiety zawierające nazwę, wagę oraz informację, że są przeznaczone do pielęgnacji paznokci dłoni i stóp. Ponadto jak wynika z wniosku przedmiotowe wyroby sprzedawane są do zakładów kosmetycznych. Odbiorcę takiego należałoby traktować jako konsumenta detalicznego ponieważ zużywa te wyroby w ramach wykonywanych przez siebie usług.
Opierając się na powyższym należy uznać, że wymogi uwagi 3 do działu 33 Nomenklatury Scalonej (CN) oraz uwag ogólnych zawartych do Nomenklatury HS zostały spełnione.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. W pozycji 48 przedmiotowego załącznika ujęte zostały kosmetyki do manicure i pedicure o kodzie CN 3304 30 00. Nie zostały natomiast wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. W związku z powyższym są wyrobami niezharmonizowanymi, bowiem zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3 ustawy do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych zaliczamy wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane.
Stawka podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych została określona w art. 75 ust. 1 ustawy i wynosi 65% podstawy określonej w art. 10, z wyjątkiem stawki na energię elektryczną. Jednakże zgodnie z delegacją zawartą w art. 75 ust. 3 ustawy Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87 z 2004r poz. 825 wraz z późniejszymi zmianami), obniżył m.in. stawki akcyzy do wysokości określonej w załączniku nr 2 do wyżej wymienionego rozporządzenia dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspolnotowo oraz importowanych. W załączniku nr 2 ww. rozporządzenia w poz. 20 wymieniono preparaty do upiększania i makijażu oraz preparaty do pielęgnacji skóry (z wyjątkiem leków), włącznie z wyłączeniem towarów klasyfikowanych do kodu CN 3304 99 00, dla których określono stawkę akcyzy 10%.
Pozostałe wyroby nabywane wewnatrzwspólnotowo przez podatnika takie jak żarówka, lampa UV, pędzel do żelu, pędzel do akrylu, tipsy, dozowniki do kleju, butelki ze spryskiwaczem, miseczki, cyrkonie, pilniki do paznokci, obcinacz do tipsów, patyczki do manicure, waciki w rolce, plaster ochronny, włókno jedwabne, nie są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, tym samym nie są wyrobami akcyzowymi od nabycia których należny jest podatek akcyzowy.

Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art.1 ust. 1 pkt. 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960 z póź. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł od wniesionego zażalenia i 0,50 zł od złożonego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj