Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-2/415/33/2006
z 5 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-2/415/33/2006
Data
2006.10.05
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
opodatkowanie
wynagrodzenia
Pytanie podatnika
Na podstawie art. 14 a pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa zwracamy się z prośbą o interpretację przepisów prawa w zakresie problemu naliczania podatku od wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę i o dzieło, a współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa.Na podstawie umów zawartych pomiędzy X a Y jest realizatorem projektów o nazwie: "...." oraz "......". Działania te są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) w wysokości 75% wartości projektu i budżetu państwa - 25 % wartości. Zaliczki na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów wpływają na wydzielone konto beneficjenta po rozliczeniu co najmniej 80 % wartości dotychczas przekazanych środków.Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są z podatku dochody otrzymane przez podatnika, a pochodzące od rządów państw obcych, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków. W ramach przedmiotowego projektu spółka zatrudnia osoby na podstawie umów o pracę, zlecenia i o dzieło, przy czym osoby te pozostają w zatrudnieniu jedynie w ramach projektu (nie świadczą usług na rzecz pozostałej działalności stowarzyszenia). Spełnione są tym samym warunki uzyskania zwolnienia, tzn. całościowe finansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych, oraz bezpośrednią realizację programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy przez wykonywanie powierzonych zadań. W świetle wspomnianego artykułu naszym zdaniem opodatkowaniu podlega jedynie 25 % wynagrodzenia, czyli część finansowana przez Budżet Państwa, natomiast pozostałe 75 % (finansowane z Unii Europejskiej), należy potraktować jako wyłączone z opodatkowania.W świetle powyższego prosimy o interpretację, czy nasze stanowisko jest słuszne.
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w odpowiedzi na wniosek z dnia 21 lipca 2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie naliczania podatku dochodowego od wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę i o dzieło przy realizacji Projektu "....." współfinansowanego ze środków budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego, postanawiam: Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w odpowiedzi na wniosek Strony z dnia 21 lipca 2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie naliczania podatku od wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę i o dzieło, a współfinansowanych w 75 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25 % z budżetu państwa informuję, że przedmiotowe wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu w całości. Na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i analizy przedłożonych dokumentów w postaci: Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji zaniechano poboru podatku. W związku z faktem, że katalog w/w zwolnień nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę czy o dzieło finansowanych z budżetu państwa (25 %) - dochody te podlegają opodatkowaniu, z czym Strona zgadza się w zaprezentowanym we wniosku stanowisku. Odmienne stanowisko zajmuje natomiast Strona w zakresie opodatkowania wynagrodzeń w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (75 % ) - zdaniem Strony winny one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w trybie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz, b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz przedstawionego i popartego załączonymi dokumentami stanu faktycznego stwierdzam brak przesłanek do zastosowania zwolnienia tych środków z opodatkowania. Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004 - 2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Środki pochodzące z funduszy strukturalnych przeznaczane są zarówno na: Przedmiotowa część wynagrodzeń (75 %) prefinansowana jest przez Instytucję Wdrażającą z pożyczonych środków pieniężnych, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. A zatem - przychody ze stosunku pracy a także przychody uzyskane w wyniku zawartych umów cywilnoprawnych przez osoby zatrudnione w ramach realizacji Projektu, finansowane są wyłącznie ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Środki finansowe przyznane przez Europejski Fundusz Społeczny na realizację Projektu, w tym także na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, stanowią jedynie refundację wcześniej poniesionych wydatków. W związku z powyższym środki te nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy a jedynie takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reasumując - od całości wypłacanych przychodów ze stosunku pracy i zawartych umów cywilnoprawnych, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek na zasadach określonych odpowiednio w art. 32 i 41 ust. 1 wymienionej ustawy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W związku z tym postanawiam jak w sentencji. Informuję, że w myśl art. 14 a § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa powyższa informacja dotyczy przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja zgodnie z art. 14b § i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.