Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/220/KA
z 6 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/220/KA
Data
2006.06.06
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
faktura korygująca
korekta podatku
moment powstania obowiązku podatkowego
nowe okoliczności faktyczne
podatek należny
zwiększenie
Pytanie podatnika
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wystawienia faktury korygującej zwiększającej kwotę obrotu i podatku należnego?
P O S T A N O W I E N I E
W przedmiotowym podaniu Spółka podała informacje, iż świadczy na rzecz zleceniodawców usługi finansowo - księgowe oraz kadrowo - płacowe w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Świadczone usługi Spółka potwierdza fakturami VAT. Cena uzależniona jest od zakresu świadczonych usług oraz ilości dokumentów księgowych. Spółka wystawiła fakturę korygującą zwiększającą wartość sprzedaży i w konsekwencji zwiększającą wartość podatku należnego. Faktura korygująca wystawiona została w miesiącu lutym 2006r., a dotyczy okresu od czerwca do grudnia 2005r. Powodem wystawienia faktury korygującej jest podwyższenie ceny za świadczone usługi w w/w okresie. W związku z powyższym Spółka zwróciła się z pytaniami: Czy obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktur pierwotnych, czyli w poszczególnych miesiącach 2005r. (czerwcu, lipcu, sierpniu, wrześniu, październiku, listopadzie i grudniu 2005r.) czy też w momencie wykazania przychodu należnego wynikającego z faktury korygującej? Spółka stoi na stanowisku, że fakturę korygującą zwiększającą przychód i podatek należny należy zaewidencjonować w miesiącu jej wystawienia zarówno w podatku dochodowym od osób prawnych, jak i w podatku od towarów i usług. W dalszej części wniosku Spółka przedstawiła własną argumentację, twierdząc, że zadeklarowanie wyższej ceny powinno nastąpić w miesiącu, w którym dokonano zmiany ceny i wystawiono na tę okoliczność fakturę korygującą zwiększającą obrót i podatek należny. Podwyższenie ceny następuje w związku z okolicznościami, które zaistniały po dokonaniu sprzedaży (niezależnie od sprzedawcy). Pierwotne faktury dokumentowały taką należność, jaką ustaliły strony na moment zawarcia transakcji. Zmiana tej wartości nastąpiła dopiero po wystawieniu faktur pierwotnych. Zatem wtedy też faktura korygująca powinna być rozliczona. W piśmie uzupełniającym z dnia 05.06.2006r. Spółka dodatkowo wyjaśniła, że podwyższenie ceny, o którym mowa w zapytaniu, wynika z przyjętego sposobu rozliczeń między Biurem Księgowym a klientem. Umowa o świadczenie usług księgowych zawierana każdorazowo między Biurem a klientem ustanawia określoną kwotę ryczałtu, którą klient będzie płacił Biuru za określoną ilość pracy "szacunkowo" określoną w momencie podpisywania umowy z Biurem. Z umowy wynika również, że jeżeli ilość pracy wykonywanej przez Biuro zwiększy się na skutek dostarczenia przez klienta większej ilości dokumentów aniżeli zostało to określone w momencie podpisywania umowy lub Biuro będzie musiało wykonać dodatkowe czynności przy ustalonej w momencie podpisywania umowy ilości dokumentów, czynniki te wpływają na kwotę płatności - zwiększają ustalony ryczałt w oparciu o aneks do umowy o świadczenie usług księgowych, który zostaje podpisany w momencie oszacowania przez Biuro ilości dodatkowych czynności. Szacowanie takie odbywa się raz na kwartał, raz na pół roku, lub po zakończeniu roku. Jest to uzależnione od charakteru czynności. W przedmiotowej sprawie dopiero po zakończeniu roku podatkowego możliwe było ustalenie ilości wykonanej na rzecz klienta "dodatkowej" pracy. Informacja o tym fakcie dotarła do klienta w styczniu 2006r., a dopiero w miesiącu lutym 2006r. klient podpisał aneks do umowy. Zatem Biuro mogło dopiero w miesiącu lutym wystawić faktury korygujące zwiększające wartość sprzedaży. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie drugiej spośród wymienionych wyżej kwestii (pierwszą sprawę dot. momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje: Zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 798, sprostowanie Dz. U. z 2005r. Nr 102, poz. 860). Zgodnie z §17 ust. 1 fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Nie jest jednoznacznie rozstrzygnięta kwestia zasad rozliczenia podatku należnego wynikającego z faktury korygującej w sytuacji, gdy w wyniku jej wystawienia doszło do podwyższenia ceny. W tej sytuacji należy przyjąć, iż sposób rozliczania u sprzedawcy wystawionych przez niego faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn będących podstawą ich wystawienia. I tak, jeżeli faktura korygująca wystawiona została: Z przedstawionej we wniosku oraz z piśmie z dnia 05.06.2006r. sytuacji wynika, iż przyczyną wystawienia faktur korygujących było błędne oszacowanie ilości dostarczanych przez klienta dokumentów za miesiące czerwiec - grudzień 2005r., a co za tym idzie zaniżenie ceny za świadczone usługi. Oznacza to, że podwyższenie ceny nie było nową okolicznością, nieznaną w chwili wystawienia faktur pierwotnych (lub niemożliwą do ustalenia). Klient dostarczając do Biura większą niż określona w pierwotnej umowie ilość dokumentów mógł się spodziewać, że wartość usług zostanie podwyższona. A zatem w przedstawionym stanie faktycznym występuje sytuacja opisana w punkcie 1. tj. fakturę korygującą wystawiono w związku z okolicznościami zaistniałymi wcześniej (już w trakcie świadczenia usług i wystawiania faktur pierwotnych). Wobec tego należy przyjąć, iż faktury pierwotne nieprawidłowo odzwierciedlały stan faktyczny, który istniał już w miesiącu wystawienia faktur pierwotnych i jednocześnie w momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonanej sprzedaży. W wystawionych fakturach pierwotnych błędnie ujęto ilość i wartość wykonanych usług, w wyniku czego zaniżono kwoty obrotu i podatku należnego wykazane na fakturach. Wystawienie faktur korygujących miało na celu skorygowanie tego błędu. Oznacza to, że faktury korygujące wystawione w lutym 2006r. należy ująć w rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT -7 za poszczególne okresy, w których wykazano dostawę usług (ujęto pierwotne faktury). Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu różni się zasadniczo od stanowiska Spółki wyrażonego we wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za nieprawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 06.03.2006r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.