Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pile
DD/415/5632/37/06
z 25 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD/415/5632/37/06
Data
2006.09.25
Autor
Urząd Skarbowy w Pile
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
prawa majątkowe
rolnicy
sprzedaż praw
zbycie praw majątkowych
Pytanie podatnika
Czy rolnik obowiązany jest do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży kwoty mlecznej otrzymanej z Agencji Rynku Rolnego?
Według przestawionego we wniosku z dnia 10.07.2006 r. stanu faktycznego, jest Pan rolnikiem posiadającym gospodarstwo rolne o powierzchni 9,96 ha, który w związku z likwidacją dostawy mleka do skupu dokonał sprzedaży pozostałej do wykorzystania kwoty mlecznej otrzymanej z Agencji Rynku Rolnego w Poznaniu. Zdaniem Pana przychód uzyskany ze sprzedaży kwoty mlecznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działalnością rolniczą według, art. 2 ust. 2 powołanej ustawy jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetwarzania zakupionych zwierząt i roślin wynoszą: 1) miesiąc - w przypadku roślin, 2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek, 3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego, 4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt Zgodnie z art. 22 ust.1 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 224, poz. 2081 z późn. zm.) prawo do indywidualnej ilości referencyjnej lub jej części może być zbywane wyłącznie producentowi w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, która dla swojej skuteczności wymaga zatwierdzenia w drodze decyzji przez właściwego miejscowo dla zbywcy dyrektora oddziału terenowego Agencji. Jak zatem wynika z powyższych przepisów sprzedaż nabytego prawa do kwoty mlecznej, którą stanowi maksymalna ilość mleka o referencyjnej zawartości tłuszczu, jaka może być wyprodukowana i wprowadzona do obrotu w roku kwotowym przez poszczególnych dostawców hurtowych i bezpośrednich, nie jest przychodem uzyskanym z działalności rolniczej. Zbycie przedmiotowego prawa następuje na podstawie zawartej między stronami umowy kupna - sprzedaży za określoną w niej kwotę. Czynność ta nie ma związku z wykonywaną działalnością rolniczą, jak również nie ma w tej sytuacji znaczenia fakt, że zbywający jest rolnikiem. W tym przypadku następuje sprzedaż prawa, a zatem powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w/cyt. ustawy, tj. z odpłatnego zbycia praw majątkowych. W myśl art. 18 powołanej ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Z uwagi na fakt, iż katalog praw wyszczególnionych w tym przepisie jest otwarty, zalicza się również do niego inne prawa majątkowe, nie wymienione w ustawie, w tym również indywidualne prawo do kwoty mlecznej. O powyższym przesądza to, że na podstawie art. 9 ust. 1 w/cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochody uzyskane ze zbycia prawa do kwoty mlecznej jako nie wymienione w żadnym z tych przepisów nie korzystają ze zwolnienia. Przychód uzyskany ze sprzedaży tego prawa powinien zostać pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 9 ust. 2 w/w ustawy dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty przekroczyły sumę przychodów różnica jest stratą z tego źródła. Osiągnięty dochód z tytułu sprzedaży prawa majątkowego podlega opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, w opisanym stanie prawnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznaje za nieprawidłowe przedstawione stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 10.07.2006 r., w sprawie sprzedaży kwoty mlecznej otrzymanej z Agencji Rynku Rolnego w Poznaniu. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.