Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-119/06/AKL
z 25 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-119/06/AKL
Data
2006.10.25



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
fundacje
moment powstania przychodów
pożyczka nieoprocentowana
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Wątpliwości Podatnika budzi, czy otrzymanie nieoprocentowanej pożyczki stanowi nieodpłatne świadczenie podlegające wycenie, a w konsekwencji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DZ.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: przychód z nieodpłatnych świadczeń - otrzymanie nieoprocentowanej pożyczki

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Szpital zamierza zaciągnąć z Urzędu Miasta na okres 6 lat nieoprocentowaną pożyczkę celem częściowego sfinansowania nadbudowy budynku, w którym prowadzona będzie działalność medyczna, polegająca na leczeniu oparzeń. W przypadku zwłoki w spłacie raty pożyczki przewidziane są odsetki ustawowe.

Wątpliwości Podatnika budzi, czy otrzymanie nieoprocentowanej pożyczki stanowi nieodpłatne świadczenie podlegające wycenie, a w konsekwencji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Według Podatnika pożyczkobiorca, jako jednostka nie wymieniona w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w katalogu podmiotów zwolnionych, zobligowany jest do wyliczenia według wartości rynkowej oprocentowania przedmiotowej pożyczki oraz opodatkowania jej podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.

Na podstawie art. 8 ust. 2 w/w ustawy publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez organ, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3a, tj. przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, wojewodę, jednostkę samorządu terytorialnego, publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.

Jak stanowi art. 35b ust. 3 w/w ustawy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną i staje się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 tej ustawy - w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe oraz wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń.

Jakkolwiek wymienione w/w przepisie pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, to w orzecznictwie NSA utrwalił się pogląd, iż przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy (z wyroku NSA z dnia 02.01.2002r., sygn. akt I SA/Lu 207/02).

W myśl art. 720 Kodeksu cywilnego umowa pożyczki jest czynnością prawną dwustronną, przez którą dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, zaś biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej ilości.

Pożyczka może być udzielona zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie, tj. za określonym wynagrodzeniem w formie odsetek. Udzielenie pożyczki pieniężnej nieoprocentowanej jest świadczeniem nieodpłatnym, którego istota tkwi w możliwości korzystania z cudzego kapitału bez konieczności ponoszenia ze swej strony jakichkolwiek ciężarów.

Wskazując, iż wartość otrzymanych nieodpłatnie świadczeń stanowi przychód podatkowy, ustawodawca określił również zasady ustalania ich wartości, w zależności od rodzaju świadczenia. W przypadku otrzymania nieoprocentowanej pożyczki zastosowanie znajduje art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W orzecznictwie ugruntowane jest stanowisko, iż dla ustalenia wartości nieodpłatnego świadczenia, jakim jest nieoprocentowana pożyczka, kryterium cen rynkowych wymaga ustalania stosowanego oprocentowania pożyczek na rynku pieniężnym, bowiem nieodpłatne udostępnienie pieniędzy powoduje, iż po stronie pożyczkobiorcy wystąpił przychód, którego wielkość odpowiada wielkości odsetek, jakie Podatnik musiałby zapłacić przy zaciągnięciu kredytu bankowego w wysokości pożyczki.

Odrębną natomiast kwestią jest ustalenie, czy wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu udzielenia Szpitalowi nieoprocentowanej pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolniony od podatku jest dochód podatników - z zastrzeżeniem ust. 1c - których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z powyższego wynika, że przedmiotowe zwolnienie polega na tym, iż w momencie deklaracji wolne od podatku są dochody niezależenie od źródła ich pochodzenia. Zwolnienie to nie dotyczy natomiast dochodów wydatkowanych na inne cele, niż określone w ustawie (art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r.).

Odnośnie relacji pomiędzy dochodem zwolnionym a nieodpłatnym świadczeniem wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 30.06.2004r., sygn. akt FSK 188/04 stwierdzając, iż jeśli fundacja mająca za cel działalność charytatywną otrzyma w nieodpłatne użytkowanie budynek, jego wyposażenie czy choćby nieoprocentowaną pożyczkę, nie musi płacić od tego podatku dochodowego. Zdaniem Sądu organy podatkowe, żądając tej daniny, działają niezgodnie z przepisami, a już z pewnością bezpodstawnie interpretują je na niekorzyść fundacji.

Zatem skoro podstawowym celem Podatnika jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, to uznać należy, iż uzyskane przez niego dochody przeznaczone na cele objęte dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania.

Reasumując stanowisko Podatnika, iż wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu otrzymania nieoprocentowanej pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj