Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-22/06
z 11 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-22/06
Data
2006.08.11
Autor
Urząd Celny w Krakowie
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy
Słowa kluczowe
biokomponent
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy
Pytanie podatnika
1. Czy producent paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach (Dz. U. Nr 1999, poz. 1934 ze zmianami) ma obowiązek nabywać biokomponenty z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego? 2. Czy producent estrów metylowych (PKWiU 24.66.48-90.10) dokonując sprzedaży (dostawy na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy) tych wyrobów jako biokomponenty lub samoistne paliwo silnikowe ma obowiązek przy ich wyprowadzaniu ze składu podatkowego do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego?
Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 lipca 2006 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 5 lipca 2006 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. U z a s a d n i e n i e W dniu 5 lipca 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z ww. pisma wynika, iż podatnik wytwarza estry metylowe (PKWiU 24.66.48-90.10) w składzie podatkowy, dokonując sprzedaży (dostawy na terytorium kraju oraz dostawy wewnątrzwspólnotowej) tych wyrobów jako biokomponenty lub samoistne paliwo silnikowe. Podatnik korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 72 poz. 500 ze zmianami). Sprzedaż ta dokonywana jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego. Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zmianami), wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Natomiast w myśl przepisu art. 2 pkt 2 powołanej ustawy, wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Ponadto w myśl art. 2 ust. 3 dyrektywy, przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produkty energetyczne inne niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego. Oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego. Oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie inne węglowodory, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane do ogrzewania, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego produktu energetycznego.Zapis art. 62 obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym ma odniesienie do art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy i stwierdza, iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania jako paliwa silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlega podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według sławki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego. Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż przepis art. 62 ww. ustawy o podatku akcyzowym, który ma swoje źródło w powołanej dyrektywie energetycznej, rozszerza listę wyrobów akcyzowych o wyroby, które bez względu symbol PKWiU i kod CN są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Stosownie do przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 72 poz. 500 ze zmianami), zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 ze zmianami), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. W myśl § 12 ust. 2 ww. rozporządzenie, 2. zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że: Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.