Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-16/06
z 3 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-16/06
Data
2006.08.03



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Znaki akcyzy --> Prawa i obowiązki wynikające ze stosowania znaków akcyzy --> Ewidencja znaków akcyzy


Słowa kluczowe
banderole legalizacyjne
podatek akcyzowy
znaki akcyzy


Pytanie podatnika
Ile ewidencji banderol winna być zarejestrowane przez Spółkę?


Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 kwietnia 2006 roku (data wpływu do Urzędu 18 maja 2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w części dot. ilości prowadzonych ewidencji.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 18 maja 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Spółki prowadzi sprzedaż detaliczną poprzez sieci supermarketów zlokalizowanych w całej Polsce. We wszystkich sklepach spółka sprzedaje m. in. alkohol i wyroby tytoniowe. Zdarza się, że banderole naklejone na opakowania ulegają uszkodzeniu lub zniszczeniu. Spółka uzupełnia je kupując banderole legalizacyjne. Banderole następnie wysyłane są do sklepów gdzie następuje ich naklejenie. Razem z banderolami przewożona jest ewidencja banderol. Spółka posiada jedną ewidencję zarejestrowaną w Krakowie dla wszystkich punktów handlowych w Polsce. Podatnik w ww. wniosku zadał pytanie: ile ewidencji banderol winna być zarejestrowane przez Spółkę?

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż stosownie do art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy są obowiązane prowadzić ewidencję znaków akcyzy. W myśl art. 102 ust. 7 ww. ustawy o podatku akcyzowym, minister właściwy do spraw finansów publicznych, mając na celu zapewnienie odpowiedniej kontroli nad wydanymi znakami akcyzy, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób prowadzenia ewidencji znaków akcyzy, sposób ich przewozu i przechowywania oraz sposób sporządzania protokołu i jego wzór Minister korzystając z ww. delegacji ustawowej określił w drodze rozporządzenia zakres i sposób prowadzenia ewidencji znaków akcyzy - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80 poz. 742 ze zmianami). W myśl § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia, podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy prowadzą ewidencję wydanych, zużytych, uszkodzonych, utraconych, zwróconych oraz zniszczonych banderol. Stosownie do przepisu § 11 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, ewidencja banderol jest prowadzona odrębnie dla każdego rodzaju banderol, a każda strona ewidencji jest numerowana, parafowana przez podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji oraz jest opatrzona pieczęcią właściwego naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju.

Zgodnie z § 11 ust. 3 ww. rozporządzenia, podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji wykazuje na bieżąco wydane mu banderole oraz ich zużycie, utratę, zniszczenie i uszkodzenie. Przez bieżące wykazywanie rozumie się dokonywanie zapisów w dniu wystąpienia zdarzeń uzasadniających dokonanie stosownych wpisów do ewidencji lub najpóźniej w dniu ujawnienia tych zdarzeń. W myśl § 11 ust. 4 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji co miesiąc dokonuje podsumowania wydanych, zużytych, uszkodzonych, zwróconych, utraconych i zniszczonych banderol, w rachunku narastającym, a stan na koniec roku podatkowego przenosi się do ewidencji na rok następny jako stan początkowy. Stosownie do § 11 ust. 5 ww. rozporządzenia, wydaniem, zgodnie z ewidencją, jest także otrzymanie, na podstawie upoważnień właściwych w sprawach znaków akcyzy naczelników urzędów celnych, nowych banderol w zamian za banderole utracone, uszkodzone lub zniszczone w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych w ramach dopuszczalnych norm strat banderol w stosunku do łącznej liczby banderol wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczania wyrobów akcyzowych. Wzór ewidencji wydanych, zużytych, uszkodzonych, utraconych, zwróconych oraz zniszczonych banderol podatkowych i legalizacyjnych określa załącznik nr 13 do cytowanego rozporządzenia - § 6 ust. 6 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Odnosząc się do przytoczonych powyżej przepisów prawa, tut. Organ pragnie zauważyć, iż zarówno z przepisu art. 102 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w którym ustawodawca wprowadził obowiązek prowadzenia ewidencji znaków akcyzy, jak również z przepisów wykonawczych do ustawy tj. § 11 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy oraz z samego wzoru ewidencji określonego w załączniku nr 13 do ww. rozporządzenia, nie wynika jakoby podatnik był obowiązany prowadzić ewidencje znaków akcyzy odrębnie dla każdego punktu sprzedaży, a zatem zasadnym jest prowadzenie jednej ewidencji opatrzonej pieczęcią właściwego naczelnika urzędu celnego (właściwego dla siedziby Spółki). Spółka, jest natomiast obowiązana zgodnie z § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia prowadzić odrębną ewidencję dla każdego rodzaju banderol.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Spółka obecnie posiada prawie 200 palcówek w całej Polsce i wysyłając banderole do sklepów, gdzie następuje ich naklejenie, razem z banderolami przewożona jest ewidencja banderol. Zdaniem tut. Organu opisany przez Spółkę stan faktyczny, który warunkuje określoną organizację pracy, nie daje możliwości realizowania obowiązku wynikającego z przepisu § 11 ust. 3 ww. rozporządzenia, a mianowicie na bieżąco dokonywać zapisów w dniu wystąpienia zdarzeń uzasadniających dokonanie stosownych wpisów do ewidencji lub najpóźniej w dniu ujawnienia tych zdarzeń, a także obowiązki wynikające z powyżej cytowanych przepisu § 11 ust. 4 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W związku z powyższym zdaniem tut. Organu ewidencja znaków akcyzy winna być prowadzona w jednym miejscu tj. właściwym dla siedziby Spółki, a z poszczególnych punktów sprzedaży winny być przekazywane na bieżąco informacje (w formie protokołów), które umożliwią bieżące prowadzenie ww. ewidencji tj. zgodnie z obowiązkiem wynikającym z § 11 ust. 3 cytowanego powyżej rozporządzenia.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj