Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-20-1/06
z 7 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-20-1/06
Data
2006.09.07



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy w związku z obowiązkiem wynikającym z powołanego przepisu § 13 ust. 2c pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, ww. ewidencja ma być prowadzona dowolnie tj. ręcznie lub elektronicznie, bez zatwierdzania i opieczętowania przez Naczelnika Urzędu Celnego?


Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7 czerwca 2006 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 8 czerwca 2006 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dot. pytania pierwszego jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 8 czerwca 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z ww. pisma wynika, iż Spółka chce korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodami CN 2710 19 71 do 27 19 99 na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. Nr 72 poz. 500 ze zmianami) po spełnieniu wszystkich niezbędnych warunków określonych przepisami prawa. Zakup olejów smarowych będzie odbywał się ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia akcyzy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Pierwsze pytanie Spółki odnosi się do obowiązku wynikającego z § 13 ust. 2c pkt 5 ww. rozporządzenia, tj. prowadzenia ewidencji pozwalającej na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów. Czy w związku z obowiązkiem wynikającym z powołanego przepisu § 13 ust. 2c pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, ww. ewidencja ma być prowadzona dowolnie tj. ręcznie lub elektronicznie, bez zatwierdzania i opieczętowania przez Naczelnika Urzędu Celnego?

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż w myśl przepisu § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. Nr 72 poz. 500 ze zmianami), zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Zgodnie z § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia, zwolnienia wyrobów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 i 6, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w § 13 ust. 2b pkt 2. Stosownie do przepisu § 13 ust. 2b pkt 2 ww. rozporządzenia, uprawnionym nabywcą jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w § 13 ust. 2b pkt 1 powołanego rozporządzenia. Zgodnie z § 13 ust. 2c ww. rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:
1) podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6;
2) podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;
4) podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;
5) podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;
6) podmiot wykorzystujący wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, nabywający wyroby od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Jednym z warunków korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest prowadzenie przez podmiot ewidencji pozwalającej na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż powołany przepis § 13 ust. 2c pkt 5 ww. rozporządzenia, nie precyzuje w jakiej formie i w jaki sposób należy prowadzić ww. ewidencję, jak również nie obliguje do zatwierdzenia i opieczętowania niniejszej ewidencji. Wskazuje jedynie, iż niniejsza ewidencja ma określać ilość i sposób przeznaczenia zwolnionych wyrobów. Dodatkowo należy zauważyć, iż prowadzenie ww. ewidencji jest tylko jednym z warunków pozwalających na zastosowanie zwolnienia na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia. Spółka jeżeli chce korzystać z przedmiotowego zwolnienia musi dopełnić wszystkich warunków określonych szczegółowo w przepisie § 13 ust. 2c cytowanego powyżej rozporządzenia. Nie spełnienie choćby jednego z warunków nie daje podstaw do zastosowania zwolnienia.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj