Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chełmie
DD/406/43/06
z 13 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD/406/43/06
Data
2006.10.13



Autor
Urząd Skarbowy w Chełmie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
remanent likwidacyjny
spadkobiercy


Pytanie podatnika
Czy brak jest obowiązku spadkobiercy po śmierci podatnika który prowadził działalność gospodarczą do sporządzenia remanentu likwidacyjnego na dzień śmierci spadkodawcy?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, oraz art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 lipca 2006 roku (data wpływu do tutejszego Urzędu: 13.07.2006 roku) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej braku obowiązku spadkobiercy po śmierci podatnika prowadzącego działalność gospodarczą do sporządzenia remanentu likwidacyjnego na dzień śmierci spadkodawcy - postanawia uznać przedstawione stanowisko za prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13.07.2006 roku do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 11.07.2006 roku Podatniczki o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący braku obowiązku spadkobiercy do sporządzenia remanentu likwidacyjnego.

Ze złożonego wniosku wynika, że mąż jako osoba fizyczna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych zmarł nagle w dniu 18.05.2006 roku. Deklaracja na zaliczkę miesięczna na podatek dochodowy PIT-5 za miesiąc kwiecień została wysłana przez biuro rachunkowe po śmierci Podatnika, zaś za miesiąc maj 2006 roku Ppodatniczka jako spadkobierczyni dokonała rozliczenia i złożyła deklarację PIT-5 oraz uiściła należność wynikającą ze złożonych deklaracji. Wnioskodawczyni nie kontynuuje prowadzonej działalności.

Zapytanie dotyczy:
1.braku obowiązku sporządzenia i rozliczenia remanentu likwidacyjnego
2.braku obowiązku rozliczenia i złożenia deklaracji PIT-5 oraz uiszczenia należności wynikających ze złożonych deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy za miesiące kwiecień i maj 2006 roku.
Zdaniem Podatniczki nie miała ona obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego. Nie należało do jej obowiązków również rozliczenie uzyskanych w trakcie prowadzonej przez męża działalności dochodów, jak również składanie deklaracji PIT-5 za kwiecień i maj 2006 roku. Tym samym nie powinna płacić zobowiązań podatkowych wynikających ze złożonych deklaracji za te miesiące.

Po przeanalizowaniu przestawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Do majątku firmy, należącego do zmarłego podatnika, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz.U. z 2004 roku, nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) Stosownie do art. 1 ust. 1 tej ustawy nabycie tytułem spadku przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega podatkowi od spadków i darowizn. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Z 2000 roku nr 14, poz.176 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. W myśl art. 4 pkt 10 ustawy o podatku od spadków i darowizn nabycie przez małżonka lub zstępnych w drodze spadku lub darowizny zakładu wytwórczego, budowlanego, usługowego lub jego części, pod warunkiem, że zakład ten będzie prowadzony przez nabywcę w stanie niepogorszonym przez okres co najmniej 5 lat od dnia przyjęcia spadku lub darowizny, jest zwolnione od tego podatku. Niedotrzymanie tych warunków powoduje utratę zwolnienia, z wyjątkiem niemożności dalszego prowadzenia tej działalności na skutek zdarzeń losowych; w wypadkach tych podatek obniża się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności przez spadkobiercę lub obdarowanego. A zatem, przy spełnieniu określonych warunków możliwe jest zwolnienie majątku firmy od podatku od spadków i darowizn, nie narusza to jednak zasady wyrażonej w art. 1 ust. 1 tej ustawy, z brzmienia którego należy wnioskować, że nabycie zakładu przez zstępnych lub małżonka spadkobiercy podlega przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów należy stwierdzić, że spadkobierca nie ma obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego z majątku zmarłego i ustalenia dochodu z tego tytułu. Dodatkowo trzeba podkreślić, że zgodnie z art. 97 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Na podstawie w/w przepisu spadkobiercy ponoszą odpowiedzialność tylko za te zobowiązania podatkowe, które powstały za życia spadkodawcy. W przedmiotowej sprawie za życia spadkodawcy nie powstało zobowiązanie podatkowe z tytułu opodatkowania remanentu likwidacyjnego, gdyż likwidacja działalności nie nastąpiła za życia spadkobiercy, ale z chwilą jego śmierci. A zatem brak jest w tym zakresie obowiązku, który ciążył na spadkodawcy, a który mogliby przejąć spadkobiercy. Jednocześnie stosownie do postanowień art. 98 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz odpowiedzialności za długi spadkowe. Art. 924 i art. 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz.93 z późn. zm.) stanowią, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, zaś spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia. Zgodnie z art. 98 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się również do odpowiedzialności spadkobierców za:
1)zaległości podatkowe, w tym również za zaległości, o których mowa w art. 52 § 1;
2)odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych spadkodawcy;
3)pobrane, a niewypłacone podatki z tytułu sprawowanej przez spadkodawcę funkcji płatnika lub inkasenta;
4)niezwrócone przez spadkodawcę zaliczki na naliczony podatek od towarów i usług oraz ich oprocentowanie;
5)opłatę prolongacyjną;
6)koszty postępowania podatkowego;
7)koszty upomnienia i koszty postępowania egzekucyjnego prowadzonego wobec spadkodawcy powstałe do dnia otwarcia spadku.
Zgodnie z uregulowaniami art. 104 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli spadkodawca był podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organ podatkowy informuje spadkobierców, na podstawie posiadanych danych, o wysokości dochodu lub przychodu spadkodawcy oraz o wysokości wpłaconych zaliczek na podatek lub podatku, podając równocześnie przypadającą do zapłacenia kwotę podatku lub kwotę nadpłaty. Jednocześnie w myśl art. 100 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania spadkodawcy orzeka w odrębnych decyzjach o zakresie odpowiedzialności poszczególnych spadkobierców. W decyzji organ podatkowy określa wysokość zobowiązań spadkodawcy, o których mowa w art. 98 § 1 i 2 wyznaczając spadkobiercy 14 dniowy termin płatności liczony od dnia doręczenia decyzji - art. 100 § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wymienione przepisy tutejszy organ podatkowy potwierdza prawidłowość stanowiska wyrażonego we wniosku i postanawia jak na wstępie. Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej braku obowiązku rozliczenia i złożenia deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy PIT-5 oraz uiszczenia należności wynikających ze złożonych deklaracji za miesiące kwiecień i maj 2006 roku nastąpiło odrębnym postanowieniem. Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60.) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj