Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/443-73/06
z 14 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/443-73/06
Data
2006.11.14



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
gmina
opłata administracyjna
opłata targowa


Pytanie podatnika
Podatnik prosi o udzielnie pisemnej interpretacji stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT:- opłaty targowej pobieranej od dokonujących sprzedaży na targowiskach, podstawa – art. 15, art. 16 i art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.),- opłaty administracyjnej za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy, jeżeli czynności te nie są objęte przepisami o opłacie skarbowej, podstawa – uchwała Nr 302/XII/2003 Rady Miasta L z dnia 20 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej za czynności urzędowe, terminu płatności oraz jej poboru, w związku z art. 18 i art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych.


We wniosku skierowanym do tut. Organu, Podatnik prosi o udzielnie pisemnej interpretacji stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw za wykonywane przez niego czynności urzędowe z zakresu administracji publicznej. Pytanie Podatnika dotyczy następujących opłat:- opłata targowa pobierana od dokonujących sprzedaży na targowiskach, podstawa – art. 15, art. 16 i art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.),- opłata administracyjna za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy, jeżeli czynności te nie są objęte przepisami o opłacie skarbowej, podstawa – uchwała Nr 302/XII/2003 Rady Miasta L z dnia 20 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia opłaty administracyjnej za czynności urzędowe, terminu płatności oraz jej poboru, w związku z art. 18 i art. 19 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Zdaniem Strony opłaty te na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) nie podlegają podatkowi VAT, bowiem pobierane są w związku z wykonywanymi przez Gminę zadaniami nałożonymi odrębnymi przepisami prawa, do realizacji, których została ona powołana a nie w konsekwencji zawartych umów cywilnoprawnych. Tut. Organ podziela stanowisko Strony. Do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 11 wskazanej ustawy zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, a także sprawy targowisk i hal targowych. Opłatę targową normuje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.). Zgodnie z art. 1 c w/w ustawy organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w ustawie jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Art. 15 i 16 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określają zaś zakres przedmiotowy i podmiotowy opłaty targowej. Ponadto opłata ta stanowi źródło dochodów własnych gminy zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 ze zm.) Art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 ze zm.) stanowi, że za wydawane wypisy i wyrysy z planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego oraz ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego pobiera się opłatę administracyjną w wysokości odpowiadającej poniesionym kosztom ich przygotowania, zgodnie z przepisami o podatkach i opłatach lokalnych. Z normy prawnej wyrażonej przepisami art. 18 i art. 19 cyt. wyżej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że rada gminy może wprowadzić opłatę administracyjną za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy jeżeli czynności te nie są objęte przepisami ustawy o opłacie skarbowej oraz określić zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawki tej opłaty. Podstawę do pobierania opłaty administracyjnej za wypisy i wyrysy stanowi uchwała rady gminy. Opłata ta, podobnie jak opłata targowa stanowi źródło dochodów własnych gminy, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Ze stanu prawnego przytoczonego wyżej wynika, że objęte zapytaniem opłaty pobierane są przez Urząd Miasta L w związku z wykonywanymi przez Gminę zadaniami nałożonymi na nią odrębnymi przepisami prawa. Opłaty te nie wynikają więc z umów cywilnoprawnych, lecz mają charakter należności publicznoprawnej stanowiącej dochód publiczny, pobieranej na podstawie i w wysokości określonej przepisami prawa przez upoważniony organ władzy publicznej realizujący zadania publiczne.

Zgodnie ze wskazanym art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, na mocy wskazanego art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie objętym zapytaniem Urząd Miasta L nie jest podatnikiem podatku VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj