Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P3-415/26/06
z 7 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P3-415/26/06
Data
2006.11.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
Europejski Fundusz Społeczny
podatek liniowy
program pomocowy


Pytanie podatnika
Spółka cywilna, która ma zawartą umowę o realizację Projektu z Polską Agencją Przedsiębiorczości realizuje projekt w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.Czy wynagrodzenie wspólnika spółki z tytułu pełnienia funkcji Asystenta Kierownika wykonującego w Projekcie zadania związane z realizacją celu Projektu, które w 75 % jest finansowany ze środków pomocowych jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych a 25 % finansowane z budżetu krajowego powinno być doliczone do dochodów z działalności gospodarczej i rozliczone podatkiem liniowym (19 %) ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i uznaje przedstawione we wniosku stanowisko za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 25.08.2006r. zwróciła się Pani do tut. organu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiła Pani następujący stan prawny:

Firma, której jest Pani współwłaścicielem realizuje od 9 maja 2006r. projekt w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Spółka jako Bezpośredni Beneficjent ma zawartą umowę o realizacje Projektu z Polską Agencją Przedsiębiorczości. W ramach powyższego Projektu pełni Pani funkcje Asystenta Kierownika Projektu i pobiera z tego tytułu wynagrodzenie zgodnie z kosztorysem Projektu. W ramach pełnionej funkcji realizuje Pani następujące zadania w Projekcie:
- ustalanie z wykładowcami merytorycznymi programów szkoleń,
- opracowywanie narzędzi pomiaru efektywności szkoleń,
- opracowywanie procedur i badanie potrzeb szkoleniowych (ankiety, testy itp.),
- analiza i ocena wyników tych badań,
- przygotowanie sprawozdań merytorycznych,
- nadzór nad przygotowaniem rekrutacji, doboru uczestników szkoleń zgodnie z założeniami Projektu, promocja Projektu, spotkania z Beneficjentami ostatecznymi,
- obsługa organizacyjna szkoleń,
- kontrola bieżąca prac Zespołu realizującego Projekt, kontrola prawidłowej realizacji przez Trenerów programów szkoleniowych, ich zgodności z programami Projektu,
- inne prace wykonywane w ramach realizacji celów Projektu.

Kosztorys Projektu, z którego płacone jest Pani wynagrodzenie jest w 100 % objęty pomocą. Pomoc ta jest realizowana w strukturze: 75 % środki wspólnotowe, 25 % środki z budżetu krajowego.
W spółce z tytułu osiąganego przychodu płaci Pani podatek liniowy (19 %).

W związku z tym zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z pytaniem czy otrzymane wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Asystenta Kierownika wykonującego w Projekcie zadania związane z realizacją celu Projektu, który jest finansowany ze środków pomocowych w wysokości 75 % są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy pozostała kwota stanowiąca 25 % należnego wynagrodzenia powinna zostać doliczona do moich dochodów uzyskiwanych w spółce z działalności gospodarczej i rozliczona podatkiem liniowym 19 % (PIT-5L), formując własne stanowisko w sprawie, uzyskiwane wynagrodzenie w 75 % powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych a pozostała kwota stanowiąca 25 % wynagrodzenia powinna być doliczona do dochodów osobistych uzyskiwanych w spółce i rozliczana podatkiem liniowym 19 %.

Zgodnie z art. 14 a § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do zapisu art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym powyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną dwie przestanki tj. gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy oraz gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy należy wyjaśnić, iż fundusze strukturalne, w skład których wchodzi Europejski Fundusz Społeczny są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarki państw członkowskich.

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego z którego jest współfinansowany przedmiotowy Projekt stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu Państwa. Nie jest to więc pomoc pochodząca bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, co jest warunkiem zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy. Przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Z treści pkt b) cyt. przepisu wynika, że warunkiem zwolnienia z podatku jest bezpośrednia realizacja celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego słowo bezpośrednio oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa, osobiście, wprost” a słowo bezpośredni - „nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś lub czegoś wprost”. Tak też istotną okolicznością mającą wpływ na zwolnienie z opodatkowania jest charakter czynności wykonywanych przez dana osobę.

Należy jednak odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocowym. Zwolnieniu z opodatkowania nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych pośrednio w realizację projektu, w tym wykonujących funkcje kierownicze, koordynacyjne i nadzorcze, które są niezbędne w procesie realizacji projektu ale nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Z załączonego Kosztorysu Projektu wynika, iż do Pani obowiązków jako Asystenta Kierownika Projektu (współwłaściciela) należy wspieranie kierownika projektu w sprawowaniu bieżącej kontroli nad projektem, badanie potrzeb szkoleniowych i ocena efektywności szkoleń, koordynacja akcji rekrutacyjnej, zadania związane z sprawozdawczością.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę, iż celem realizowanego przez firmę, której jest Pani współwłaścicielem, projektu jest prowadzenie szkoleń, to wynagrodzenie Pani z tytułu pełnienia funkcji Asystenta Kierownika Projektu, jako nie związane bezpośrednio z realizacją celu programu finansowanego ze środków pomocowych, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego w całości otrzymane środki z tytułu wykonanych świadczeń stanowią przychód z działalności gospodarczej stosownie do zapisu art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W/w interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj