Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/233/KA
z 21 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/233/KA
Data
2006.06.21


Referencje


Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
obrót
podstawa opodatkowania
program pomocowy
refundacja


Pytanie podatnika
Czy otrzymanie dotacji od Krajowej Struktury Wsparcia, będącej wykonawcą decyzji Instytucji Zarządzającej EQUAL o przyznaniu środków dla Wnioskodawcy jako administratora Partnerstwa z przeznaczeniem na cały projekt "W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej" nie jest obciążone podatkiem VAT?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek z dnia 16.03.2006 r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 22.03.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dotyczący opodatkowania dotacji otrzymywanych ze środków Programu EQUAL, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

p o s t a n a w i a

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym podaniu, uzupełnionym pismem z dnia 24.05.2006 r., Wnioskodawca podał, że jest administratorem Partnerstwa na Rzecz Rozwoju w ramach projektu "W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej" finansowanego z Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Program EQUAL jest w Polsce administrowany przez Krajową Strukturę Wsparcia z siedzibą przy Fundacji Fundusz Współpracy i zarządzany przez Instytucję Zarządzającą EQUAL przy ministrze właściwym do spraw pracy. W ramach tego projektu i na mocy umowy podpisanej z Krajową Strukturą Wsparcia Wnioskodawca otrzymał dotację z przeznaczeniem na realizację projektu zgodnie z zatwierdzonym budżetem, który stanowi załącznik do tej umowy. Budżet ten jest podzielony na poszczególnych partnerów - instytucje będące członkami Partnerstwa. Wnioskodawca jako administrator projektu przekazuje środki finansowe otrzymane od Krajowej Struktury Wsparcia członkom Partnerstwa, w ramach tego budżetu. Każda instytucja będąca członkiem Partnerstwa realizuje projekt w zakresie wydzielonego dla niej budżetu.

Instytucja Zarządzająca EQUAL, poprzez administratora Partnerstwa, przekazuje Partnerstwu środki na realizację zadań wynikających z umowy dofinansowania działania w transzach zaliczkowych i rozliczanych w oparciu o potwierdzone wydatki (załączana dokumentacja zawiera m.in. kopie dokumentów finansowych wraz z potwierdzeniem dokonania płatności).

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 08.05.2006r. Wnioskodawca uzupełnił podanie o następujące informacje:

Fundacja ma przypisane zadania merytoryczne, w tym szkolenia z zakresu nowoczesnych instrumentów rynku pracy, które są wykonywane bezpłatnie w ramach projektu EQUAL na rzecz beneficjentów ostatecznych tj. pracowników publicznych służb zatrudnienia i pozarządowych instytucji rynku pracy. Wnioskodawca administruje projektem w ramach Partnerstwa, w skład którego wchodzi 9 innych organizacji i instytucji. W zakres działań administratora wobec partnerów wchodzi:
- przekazywanie środków na działania partnera w ramach projektu, zgodnie z zawartą umową z Krajową Strukturą Wsparcia i budżetem stanowiącym załącznik do umowy;
- komunikacja z Krajową Strukturą Wsparcia we wszystkich sprawach formalnych i finansowych związanych z partnerstwem, w tym dotyczących poszczególnych partnerów (np. przekazywanie informacji o wszczęciu postępowań w ramach zamówień publicznych, informowanie Krajowej Struktury Wsparcia o zmianach budżetowych, przygotowywanie sprawozdań okresowych dla Krajowej Struktury Wsparcia na podstawie danych przesyłanych przez partnerów itp.);
- nadzór finansowy nad działaniami partnerów, w tym akceptacja wniosków o płatność, na podstawie których refundowane są partnerom ich koszty poniesione zgodnie z budżetem projektu;
- koordynowanie prac partnerstwa, w tym kontrola harmonogramu prac merytorycznych, organizowanie cyklicznych spotkań partnerów itd.
Rolę administratora Partnerstwa scharakteryzowano w następujących punktach:
- Administrator jest przedstawicielem Partnerstwa wobec Instytucji Zarządzającej Krajowej Struktury Wsparcia - odpowiedzialny za komunikację z KSW, sprawozdawczość itp.;
- Administrator jest członkiem Partnerstwa na tych samych zasadach, co pozostali partnerzy; administrator, tak jak inni partnerzy, ma wyznaczone zadania zgodnie z przyjętym harmonogramem działań; dodatkowo zajmuje się stroną formalno - finansową projektu;
- Nad realizacją projektu czuwa Grupa Zarządzająca, w skład której wchodzi po jednym przedstawicielu od każdego partnera, dodatkowo przewodniczący Grupy Zarządzającej jest pracownikiem administratora; Grupa Zarządzająca m.in. zatwierdza sprawozdania roczne, podejmuje istotne decyzje dotyczące realizacji projektu (np. o rozwiązaniu umowy z partnerem);
- Administrator nie decyduje o powierzeniu zadań innym członkom partnerstwa, zadania w ramach projektu są wpisane w umowę z Krajową Strukturą Wsparcia osobno dla każdego partnera. Każdy partner jest odpowiedzialny za realizację swoich zadań.
- Administrator nie decyduje o rozdziale środków finansowych w ramach projektu. Na mocy zawartej umowy z Krajową Strukturą Wsparcia został zatwierdzony budżet każdego z partnerów, za który jest odpowiedzialny każdy partner i który jest podstawą do rozdzielenia środków. Partnerzy mogą zgłaszać administratorowi potrzebę dokonania zmian budżetowych. Administrator jest odpowiedzialny za przeprowadzenie procedury dokonania zmian budżetowych. Administrator nie może podjąć decyzji o zmianie budżetu partnera czy zakresu obowiązków merytorycznych żadnego z partnerów.
- Administrator jest pierwszym ogniwem kontroli dokonanych wydatków w ramach projektu, ma prawo zwrócić uwagę partnerowi na uzupełnienie dokumentacji lub na fakt, że dany koszt jest niekwalifikowany, gdyż nie spełnia kryteriów Krajowej Struktury Wsparcia. Administrator nie ma prawa odmówić refundowania wydatków, jeśli są one zgodne z budżetem partnera i są udokumentowane w sposób zgodny z wymaganiami KSW.

W związku z powyższym Fundacja zwróciła się z prośbą o interpretację, czy otrzymanie dotacji od Krajowej Struktury Wsparcia, będącej wykonawcą decyzji Instytucji Zarządzającej EQUAL o przyznaniu środków dla Wnioskodawcy jako administratora Partnerstwa z przeznaczeniem na cały projekt "W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej" nie jest obciążone podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, iż zdaniem Wnioskodawcy środki przekazywane Partnerstwu przez Instytucję Zarządzającą EQUAL nie są związane z żadnymi usługami świadczonymi na rzecz IZ EQUAL, lecz stanowią refundację poniesionych kosztów przez członków Partnerstwa, a zatem dotacja ta nie podlega opodatkowaniu VAT.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Ustawa o podatku od towarów i usług wprowadza zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju,
- odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Dalsze przepisy szczegółowo definiują wyżej wymienione czynności. Nie podlegają zatem opodatkowaniu czynności, które nie spełniają warunków ściśle dla nich określonych w przedmiotowej ustawie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Dalsza część cytowanego przepisu stanowi, iż obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Taki zapis nie wprowadza jednak kolejnej kategorii czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie precyzuje sposób określenia podstawy opodatkowania. Wskazana w przepisie kwota dotacji lub subwencji podwyższa podstawę opodatkowania jedynie wtedy, gdy jest związana z wykonywaniem konkretnych czynności podlegających opodatkowaniu. Samo przekazanie lub otrzymanie dotacji, subwencji lub darowizny na jakikolwiek cel nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu. W przedmiotowej sprawie należy zatem zastanowić się, czy dotacje otrzymywane w ramach Programu EQUAL związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, a jeżeli tak - czy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) sprzedawanych towarów lub usług.

Biorąc pod uwagę treść wniosku, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach Programu EQUAL mogą ewentualnie stanowić świadczenie usług, niewątpliwie jednak nie stanowią żadnej z pozostałych czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wykonywane przez Wnioskodawcę zadania merytoryczne, w tym szkolenia z zakresu nowoczesnych instrumentów rynku pracy na rzecz pracowników publicznych służb zatrudnienia i pozarządowych instytucji rynku pracy, spełniają ogólną definicję świadczenia usług zawartą w cytowanym wyżej art. 8 ust. 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż cele programu EQUAL realizowane są przez poszczególnych partnerów, którzy otrzymują jedynie zwrot poniesionych kosztów. Przedmiotowe dotacje nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczone są na pokrycie kosztów poniesionych przez partnerów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Program EQUAL charakteryzuje się tym, że kalkulacja budżetu dokonywana jest od strony kosztów i z zasady nie istnieje (nie jest określana) cena świadczonych usług. W związku z tym nie można uznać, że otrzymana dotacja stanowi dopłatę, ponieważ nie istnieje cena za określone świadczenie, którą dotacje miałyby współfinansować. Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia od potencjalnych usługobiorców.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowe dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższa analiza dotyczy części dotacji przeznaczonej na sfinansowanie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji powierzonych zadań. Sformułowane we wniosku pytanie dotyczy otrzymania dotacji z przeznaczeniem na cały projekt "W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej". Jeśli chodzi o pozostałą część środków, przekazanych na konto Wnioskodawcy z przeznaczeniem dla innych członków partnerstwa, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest w tym przypadku beneficjentem dotacji. Z treści wniosku wynika, że każdy partner w na podstawie umowy z Krajową Strukturą Wsparcia ma wyznaczone zadania oraz przyznany budżet na pokrycie kosztów realizacji zadań. Środki otrzymane przez Wnioskodawcę z przeznaczeniem dla innych partnerów nie stanowią dla niego dotacji. Nie stanowią również wynagrodzenia za realizowane zadania. Administrator pośredniczy jedynie w przekazaniu środków finansowych innym partnerom. Otrzymanie tych środków na konto nie jest związane z wykonaniem przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności opodatkowanej, nie może zatem podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu odnośnie braku konieczności opodatkowania przez Fundację otrzymanych dotacji zgodne jest z przedstawionym w przedmiotowym wniosku stanowiskiem Wnioskodawcy. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu złożenia przedmiotowego wniosku, tj. w dniu 22.03.2006 r.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj