Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/230/KA
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/230/KA
Data
2006.06.14


Referencje


Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
składnik majątkowy
sprzedaż majątku
sprzedaż przedsiębiorstwa
sprzedaż ruchomości
sprzedaż środków trwałych
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Pytanie podatnika
Czy przy sprzedaży urządzeń (dystrybutorów) wchodzących w skład sprzedawanej stacji paliw należy naliczyć podatek VAT według właściwych stawek?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 16.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim wniosek dotyczył zasadności naliczenia podatku VAT dla poszczególnych urządzeń (dystrybutorów) wchodzących w skład stacji paliw według właściwych stawek podatku, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

p o s t a n a w i a

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku podano, że Spółka wybudowała stację paliw w roku 1992 i użytkuje ją do chwili obecnej, tzn. prowadzi sprzedaż benzyn, oleju napędowego oraz sklepik. Od 1998r. jest to jedyny obszar działalności Spółki. Obecnie Spółka zamierza sprzedać stację paliw. W związku z powyższym Spółka sformułowała pytanie, czy przy transakcji sprzedaży obowiązuje VAT. W piśmie z dnia 09.06.2006r. doprecyzowano zapytanie podane we wniosku poprzez sformułowanie następujących pytań:
1. Czy transakcja sprzedaży budynku i budowli stacji paliw posadowionych w roku 1992 podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT?
2. Czy przy sprzedaży urządzeń (dystrybutorów) należy naliczyć podatek VAT według właściwych stawek?

Zdaniem Spółki budynek, a więc i grunt na którym jest posadowiony oraz budowle (zbiorniki, utwardzony teren, wiaty, słupy, oświetlenie, wysepki pod dystrybutory) nie powinny być opodatkowane podatkiem VAT, gdyż pozostają niezmienne od roku 1993, a więc są rzeczami używanymi, a dodatkowo podczas powstania opisywanego obiektu podatek VAT jeszcze w Polsce nie obowiązywał. Wnioskodawca przedstawił opinię, iż przy sprzedaży budynków, budowli i gruntu, na którym obiekt jest posadowiony, czyli trwale związany od roku 1992, obowiązuje zwolnienie z podatku VAT.

Podatek VAT należy natomiast nałożyć na przedmioty i urządzenia, które zakupione zostały z VAT-em np. odmierzacze, komputery itp. Sprzedawany obiekt winien mieć wyszczególnione na fakturze wszystkie składniki, czyli zarówno środki trwałe jak i nietrwałe wchodzące w skład tej stacji paliw, a VAT dopisany winien być do przedmiotów, które z VAT-em były zakupione.

Niniejsze postanowienie dotyczy drugiej spośród wyżej wymienionych kwestii (opodatkowania sprzedaży urządzeń). Po przeanalizowaniu sprawy w tym zakresie Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

W przepisach działu VIII ustawy o podatku od towarów i usług, a także w przepisach rozdziałów 4 - 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.) określono wysokość opodatkowania poszczególnych czynności podlegających opodatkowaniu. Z przepisów tych wynika zasadniczy podział czynności podlegających opodatkowaniu (tj. czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy) na czynności opodatkowane (według stawki 22%, 7%, 3% lub 0%) oraz czynności zwolnione od podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Z przepisu tego wynika zatem zasada opodatkowania według stawki podatku w wysokości 22% - obniżoną stawkę podatku albo zwolnienie od podatku stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy stanowi o tym konkretny przepis prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Według definicji zawartej w ust. 2 cytowanego artykułu przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:
1) budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Z treści wniosku wynika, że w trakcie działalności Spółka nabywała liczne przedmioty i urządzenia np. odmierzacze, komputery itp., które były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W związku z powyższym dostawa wymienionych urządzeń nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Dostawa tych urządzeń nie korzysta również ze zwolnienia na podstawie innych przepisów wymienionych w art. 43 ustawy ani w Rozdziale 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., gdyż żaden z tych przepisów nie dotyczy towarów będących przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez towary - stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W klasyfikacjach statystycznych nie występuje sprzedaż rzeczy zbiorowej. Sprzedaż obiektu wraz z jego wyposażeniem nie może być traktowana jako jeden towar. W związku z powyższym sprzedaż poszczególnych składników majątku powinna być wyodrębniona na fakturze i opodatkowana według właściwych stawek podatku VAT. Z treści wniosku nie wynika zaś, aby planowana sprzedaż stacji paliw stanowiła transakcję zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy. Zgodnie z treścią wniosku sprzedaż obejmuje określone składniki majątkowe. Przedmiotem sprzedaży nie jest natomiast przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego tj. zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:
1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
5. koncesje, licencje i zezwolenia,
6. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
8. tajemnice przedsiębiorstwa,
9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z treści wniosku nie wynika, aby transakcja obejmowała wszystkie istotne elementy (składniki) przedsiębiorstwa zbywcy związane jego indywidualizacją czy prowadzeniem działalności (np. należności lub zobowiązania związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, znaki je odróżniające, know - how, księgi handlowe). W konsekwencji należy uznać, że przedmiot transakcji obejmuje sprzedaż poszczególnych składników majątkowych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy według właściwych stawek podatku, określonych w przepisach działu VIII ustawy. Na fakturze dokumentującej sprzedaż urządzeń należy zatem naliczyć podatek VAT według właściwych stawek podatku. Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w Rozdziale IV rozporządzenia Ministra z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 90, poz. 798, sprostowanie Dz. U. z 2005r. Nr 102, poz. 860).

Przedstawione we wniosku stanowisko Spółki dotyczące konieczności naliczenia podatku przy sprzedaży urządzeń (dystrybutorów) zgodne jest z wyrażonym powyżej stanowiskiem tutejszego organu w przedmiotowej sprawie. To pierwsze należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tut. urzędu, tj. w dniu 16.03.2006r.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj