Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/443-33/06/Z/09
z 13 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PI/443-33/06/Z/09
Data
2006.10.13


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
podatek od towarów i usług
ulga
zwrot wydatków


Pytanie podatnika
Czy Podatnik zobowiązany jest do zwrotu ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej w związku z jej kradzieżą?


Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005r.),

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 04 sierpnia 2006r. przez Pana S. na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni znak PP3/443-0042/06 z dnia 21 lipca 2006r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku zwrotu ulgi z tyt. zakupu kasy rejestrującej w związku z jej kradzieżą

odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 08 czerwca 2006r. uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2006r. Pan S. zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obowiązku zwrotu ulgi z tyt. zakupu kasy rejestrującej w związku z jej kradzieżą.

Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny:

W dniu 01 czerwca 2006r. Wnioskującemu skradziono kasę fiskalną.

O dokonanej kradzieży Podatnik poinformował policję i zawiadomił odpowiedni urząd skarbowy. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedmiotowa kasa fiskalna użytkowana była przez okres dwóch i pół roku od rozpoczęcia ewidencjonowania.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy zobowiązany jest do zwrotu ulgi z tytułu zakupu tej kasy w związku z jej późniejszą kradzieżą.

Zdaniem Wnioskodawcy, kradzież kasy nie powoduje obowiązku zwrotu uzyskanej ulgi.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni postanowieniem znak PP3/443-0042/06 z dnia 21 lipca 2006r. wskazał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku Podatnika - jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni powołując art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wskazał, iż podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich użytkowania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego. Ze względu na kradzież kasy fiskalnej podatnik zaprzestał jej użytkowania przed upływem okresu 3 lat, zatem zdaniem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, zobowiązany jest do zwrotu otrzymanej ulgi

Na powyższe postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni, Pan S pismem z dnia 04 sierpnia 2006r. wniósł zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku wnosząc o zmianę w/wym. postanowienia poprzez potwierdzenie stanowiska Podatnika zawartego we wniosku z dnia 08 czerwca 2006r. uzupełnionego pismem z dnia 29 czerwca 2006r.

Zdaniem Podatnika, przepisy zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług i rozporządzeniu wykonawczym nie powinny mieć zastosowania w jego sprawie, bowiem kradzież była czynnikiem nie zawinionym przez Wnioskującego i nie miał on wpływu na okres użytkowania przedmiotowej kasy fiskalnej. Według Podatnika kradzież ta była zdarzeniem losowym, które nie powinno powodować negatywnych konsekwencji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500zł.

Ulga na zakup kasy fiskalnej jest zatem przywilejem, z którego podatnik może skorzystać, jednakże wyłącznie po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków.

Podatnik, który rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokonał odliczenia przysługującej mu ulgi z tytułu jej zakupu wypełniając wszystkie wymagane warunki, może jednak w określonych przypadkach stracić prawo do tego odliczenia oraz być zmuszonym do zwrotu otrzymanej kwoty.

W myśl bowiem art.111 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust.7 pkt 1.

Ponadto zgodnie z § 11 ust.1 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006r. (Dz.U. Nr 51, poz.375) podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art.111 ust.6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8.

Stosownie do ust.2 w/wym. przepisu obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, których dotyczą zdarzenia wymienione w ust.1.

Termin zwrotu, o którym mowa w ust.2, powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu - §11 ust.3 cyt. rozporządzenia.

Obowiązki określone w ust.2 i 3 należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał, a w przypadku podatników, o których mowa w art.111 ust.5 ustawy - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

W świetle powyższego, jeśli skradziona kasa użytkowana była w okresie krótszym niż 3 lata od rozpoczęcia ewidencjonowania, to Podatnik zobowiązany jest do zwrotu ulgi odliczonej w związku z zakupem tej kasy.

Odnośnie twierdzenia Podatnika, iż przywołane przepisy nie mają zastosowania w jego sprawie, bowiem dokonana kradzież była czynnikiem losowym, nie zawinionym przez Wnioskującego, a powyższe przepisy prawa podatkowego w swym katalogu nie przewidują takiego zdarzenia, stwierdzić należy iż twierdzenie to nie zasługuje na uwzględnienie.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego podatnik otrzymał kwotę zwrotu wydatkowaną na zakup kasy fiskalnej zamontowanej w taksówce. Jednakże przedmiotowa kasa została podatnikowi skradziona przed upływem 3 lat użytkowania. Zatem Podatnik zaprzestał użytkowania przedmiotowej kasy przed upływem wymaganego przepisami okresu.

Wymieniony w art. 111 ust. 6 cyt. ustawy termin "zaprzestanie użytkowania", nie został zdefiniowany w rozporządzeniu o kasach rejestrujących, ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej o Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z tym słownikiem wyraz "używać" oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie "zaprzestać" oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

Jak wynika z powyższej definicji, termin "zaprzestanie użytkowania" odzwierciedla sytuację w jakiej znajduje się Wnioskujący, bez względu na to czy zaprzestanie użytkowania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania.

W przedstawionym stanie faktycznym, Podatnik zobowiązany jest zatem do zwrotu otrzymanej ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej z uwagi na fakt, iż zgodnie z art.111 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), zaprzestał użytkowania kasy fiskalnej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania.

Reasumując: Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

Stąd - zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy, uznając iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie postanowił jak w sentencji decyzji.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj