Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim
US I/1-415/14/2006
z 10 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US I/1-415/14/2006
Data
2006.11.10



Autor
Urząd Skarbowy w Piotrkowie Trybunalskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
wydatek
zagospodarowanie terenów zielonych
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Czy urządzenie terenów zielonych po zakończeniu inwestycji oraz utrzymanie stanu technicznego i estetycznego tego terenu stanowią koszty uzyskania przychodu z chwilą ich poniesienia ?


Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31.08.2006 r. (złożonym w tut. organie 05.09.2006 r.) wg którego wydatki na urządzenie terenów zielonych oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym i estetycznym w dacie poniesienia stanowią koszty uzyskania przychodu - za prawidłowe.

Przepis art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14 a § 4 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskiem z dnia 31.08.2006 r (złożonym 05.09.2006 r.) podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawiając następujący stan faktyczny.

We wniosku podatnik podał, iż jest wspólnikiem spółki komandytowej (komandytariuszem). Spółka komandytowa prowadziła inwestycję polegającą na budowie obiektów magazynowych i infrastruktury towarzyszącej z przeznaczeniem pod wynajem. Przed realizacją robót budowlanych spółka wystąpiła do Urzędu Miasta - Referat Ochrony Środowiska i Rolnictwa o zgodę na wycinkę drzew i krzewów kolidujących z planowaną inwestycją. Zgoda na wycinkę zawierała zobowiązanie do dokonania nowych nasadzeń drzew i krzewów.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego grunty będące własnością spółki przewidziane zostały jako "tereny gospodarcze i obsługi technicznej obejmujące obiekty aktywności ekonomicznej związanej z przetwórstwem, magazynowaniem, składowaniem oraz obsługą tej działalności." Dodatkowo plan zagospodarowania zastrzega "zachowanie minimum 20% terenu biologicznie czynnego w ramach każdego zamierzenia budowlanego. Układ i rodzaj zieleni określony w projekcie urządzenia zieleni, w uzgodnieniu ze służbą ochrony przyrody" oraz "należy pozostawić pas zieleni izolacyjnej wzdłuż drogi krajowej nr 8(...)".

Po zakończeniu inwestycji spółka zleciła uporządkowanie terenów wokół hali oraz jego zagospodarowanie poprzez urządzenie trawników i posadzenie krzewów i drzew.

W związku z powyższym podatnik prosi o potwierdzenie: czy urządzenie terenów zielonych po zakończeniu inwestycji oraz utrzymanie stanu technicznego i estetycznego tego terenu stanowią koszty uzyskania przychodu z chwilą ich poniesienia ?

Zdaniem podatnika:

1) grunty niezabudowane przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę oraz tereny zabudowane ujęte zostały w klasyfikacji środków trwałych w podgrupie 03 - grunty zabudowane i zurbanizowane, które nie obejmują zasadzeń drzew i krzewów. Wobec tego nasadzenia drzew i krzewów na gruntach przeznaczonych na działalność gospodarczą nie stanowią elementu gruntu, a zatem nie zwiększają wartości początkowej gruntu.

2) wydatków na zagospodarowanie zieleni wg podatnika nie zalicza się również do wydatków na ulepszenie środków trwałych, które obejmuje przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję adaptację lub modernizację i powoduje wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji o których mowa w art. 22g ust. 17 updof.

3) posadzenie roślin i założenie trawników nie jest działaniem skierowanym na kreowanie wizerunku firmy poprzez okazałość i wytworność mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia czy podniesienie prestiżu firmy, rozumiane jako reprezentacja. Jest to zdaniem podatnika działanie zmierzające do wywiązania się z postanowień decyzji Urzędu Miasta dotyczących zgody na usunięcie drzew i krzewów - zgodnie z którą zezwolenie jest warunkowe i uzależnione od zastąpienia krzewów i drzew przewidzianych do usunięcia innymi krzewami ozdobnymi i drzewami ozdobnymi. Również plan zagospodarowania przestrzennego zobowiązuje do zachowania terenu biologicznie czynnego oraz pasów zieleni izolacyjnej.

4) kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 updof są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, czyli koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ust. 1 updof. Według podatnika urządzenie terenów zielonych na nieruchomości stanowiącej własność spółki nie zostało ujęte w wykazie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Koszty te nie dotyczą konkretnego przychodu, gdyż są związane z działalnością firmy jako całości, podobnie jak podatek od nieruchomości, podatek rolny, opłata za wieczyste użytkowanie, wydatki za zabezpieczenie nieruchomości podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów z chwilą ich faktycznego poniesienia.

5) właściciel posesji zobowiązany jest do dbania o teren, który jest w jego posiadaniu, zatem. koszty związane z utrzymaniem nieruchomości w należytym porządku i czystości (uporządkowanie terenu, usuwanie nieczystości, prace konserwatorskie, nawożenie, koszenie, wymiana nasadzeń) stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem podatnika wydatki na urządzenie terenów zielonych oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym i estetycznym stanowią koszty uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.

Stanowisko tut. organu jest następujące.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i koszty pozostające w związku pośrednim, jeżeli w racjonalny sposób można określić, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 22g ust. 17 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

W ocenie tut. organu wydatki poniesione na urządzenie terenów zielonych po zakończeniu inwestycji oraz na utrzymanie stanu technicznego i estetycznego terenu nie są wydatkami na ulepszenie środków trwałych i nie mogą zwiększać ich wartości. Zgodnie z art. 22 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powyższe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów ponieważ mają one pośredni związek z uzyskanym przychodem. Wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na urządzenie terenów zielonych oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym i estetycznym z datą ich poniesienia - tut. organ uznaje - za prawidłowe.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Jednocześnie tut. organ informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj