Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PP IV/443-54/06
z 24 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP IV/443-54/06
Data
2006.10.24



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
udział w kosztach
wystawienie faktury
zbycie udziału


Pytanie podatnika
Czy na sprzedaż udziałów w kolektorze sanitarnym innym gminom należy wystawić fakturę


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu, stwierdza że stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2006 r. (wpływ do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 24.07.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 04.09.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości wystawiania przez podatnika faktur na inne podmioty z tytułu finansowania wspólnie realizowanej inwestycji jest p r a w i d ł o w e.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 24.07.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek podatnika z dnia 20.07.2006 r. Nr JRP.MD.3036.08/07/06 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Wezwaniem z dnia 30.08.2006 r. znak PP IV/443-54/06 zobowiązano podatnika do uzupełnienia wniosku o wyczerpujące i jednoznaczne przedstawienie stanu faktycznego oraz własne stanowisko w sprawie. Pismem z dnia 04.09.2006 r. Nr JRP.TM.3036.08/06 podatnik dokonał stosownych uzupełnień wniosku.

Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje inwestycję polegającą na budowie kolektora sanitarnego i modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków. Inwestycja finansowana jest głównie ze środków Unii Europejskiej. W dniu 13 marca 2000 r. zostało zawarte z sąsiednimi gminami trójstronne porozumienie, na mocy którego będą one odprowadzały ścieki ze swojego terenu do budowanego kolektora oraz partycypowały w kosztach budowy.W dniu 10.08.2005 r. porozumienie o współfinansowaniu inwestycji zostało zawarte również z przedsiębiorstwem wodociągów i kanalizacji. Inwestycja w 70% finansowana jest z dotacji Unii Europejskiej. W dniu 12 czerwca 2006 r. Gmina zakończyła procedurę podpisywania wszystkich kontraktów w ramach projektu i ustalone zostały ostateczne koszty realizacji przedsięwzięcia. Przygotowano projekty nowych porozumień uwzględniających m.in. ostateczne koszty do poniesienia przez poszczególnych partnerów oraz sposób przekazywania środków. Partnerzy projektu współfinansują inwestycję wraz z Gminą, która jest Inwestorem a równocześnie Beneficjentem Końcowym środków unijnych pochodzących z Funduszu Spójności.

Gmina stoi na stanowisku, że może wystawiać faktury VAT na partnerów Projektu. Przedmiotem dostawy będzie współwłasność w kolektorze, opodatkowana co do zasady stawką 22%. Gmina w tym przypadku występuje jako podatnik VAT (nabywa usługi i sprzedaje towar ) i w związku z tym będzie wystawiać faktury VAT z tytułu dostaw towaru w rozumieniu ustawy o podatku VAT (sprzedaż współwłasności kolektora). W tym przypadku ma prawo do odliczenia VAT z nabywanych usług oraz towarów, bo w tym zakresie Gmina działa jako podatnik VAT. Podstawą do wystawienia faktury VAT będzie akt notarialny związany ze sprzedażą współwłasności kolektora. Przedmiotem dostawy jest współwłasność kolektora. W ocenie Gminy w przypadku finansowania przez partnerów projektu ciągu inwestycji, tj. do momentu oddania inwestycji będziemy mieli do czynienia z zaliczką. Na otrzymaną wartość finansowania inwestycji (zaliczki) Gmina musi wystawić fakturę VAT (zaliczka – art. 19 ust. 11 ustawy o podatku VAT).

Tutejszy organ dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dostawy, zgodnie z wolą stron porozumienia, będzie współwłasność w kolektorze sanitarnym. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 w/w ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W przypadku współwłasności nieruchomości każdy ze współwłaścicieli ma określony udział w nieruchomości, a zatem zbycie udziału w nieruchomości należy traktować w kategorii dostawy towaru.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ww. ustawy o podatku VAT jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Wobec powyższego zaliczki otrzymane od pozostałych stron porozumienia w ciągu inwestycji będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a gmina powinna wystawić faktury na otrzymane zaliczki.

Po oddaniu inwestycji i przeniesieniu własności udziałów w nieruchomości na podstawie aktu notarialnego powinno nastąpić końcowe rozliczenie podatku od towarów i usług. Jeżeli faktury dokumentujące pobranie zaliczek nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru ma obowiązek wystawić fakturę na zasadach ogólnych, z tym że sumę wartości towaru pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobrane części należności. Taka faktura powinna zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru.Jeżeli faktury dokumentujące otrzymane należności obejmują całą cenę brutto towaru, sprzedawca po wydaniu towaru nie wystawia faktury w terminie określonym na zasadach ogólnych. Sprzedaż nieruchomości zabudowanej, która nie dotyczy obiektu budownictwa mieszkaniowego bądź budynku mającego charakter budynku używanego podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Ustosunkowując się do stanowiska Gminy co do prawa do odliczania podatku naliczonego od podatku należnego tut. organ podatkowy stwierdza, że Gminie w zakresie w jakim jest podatnikiem podatku od towarów przysługuje prawo do odliczanie podatku naliczonego na zasadach określonych w Dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zatytułowanym: Odliczanie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe oraz przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ww. przepisów. Z uwagi na brak sprecyzowania zapytania w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego tut. organ podatkowy nie może zająć konkretnego stanowiska w tej sprawie. Z konkretnym zapytaniem w tej sprawie Gmina może wystąpić odrębnym pismem precyzując zapytanie i wyczerpująco przedstawiając stan faktyczny który budzi wątpliwości strony.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj