Interpretacja Urzędu Skarbowego w Limanowej
PDOF-415/19/2006
z 30 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOF-415/19/2006
Data
2006.06.30



Autor
Urząd Skarbowy w Limanowej


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz celowy
fundusz unijny
pomoc zagraniczna


Pytanie podatnika
Czy sporządzając rozliczenie roczne można starać się o zwrot podatku pobranego przez płatnika od przychodów sfinansowanych ze środków unijnych?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.04.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego jest Pani pracownikiem etatowym Fundacji Instytut Karpacki z siedzibą w S. Od lutego 2005 r. została Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako pracownik merytoryczny przy realizacji projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego; Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach: Działanie 2.1 - Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie. Projekt powyższy jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 75% oraz ze środków budżetu państwa w 25%.
Fundacja realizując projekt finansowany z Unii Europejskiej pobiera od Pani wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych sugerując się wytycznymi podmiotów wypłacających dofinansowanie, ponieważ część z nich odmawiała uznania za wydatki kwalifikowane wypłaconych przez beneficjenta wynagrodzeń jeżeli nie przedstawiono dowodu pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek.
Z uwagi na powyższy stan faktyczny rodzi się pytanie czy sporządzając rozliczenie roczne możne starać się Pani o zwrot wpłaconej przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od swojego wynagrodzenia?
Własne stanowisko podatnika:
W Pani ocenie, dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umów o pracę jak i umów cywilnoprawnych (o dzieło, zlecenie), zawartych z podmiotem który otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko w takiej części jakiej pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego a zwrot jest możliwy po spełnieniu 5 warunków:
- sprawdzeniu czy wynagrodzenie było finansowane z funduszy unijnych
- ustaleniu czy podatnik pobierał zaliczki
- ustaleniu w jakiej proporcji wynagrodzenie było dofinansowane
- należy ustalić podatek uwzględniając zwolnienie i pamiętając, że składki na ubezpieczenie społeczne obliczane od dochodu zwolnionego nie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania
- złożeniu wniosku o stwierdzenie nadpłaty.
Stan prawny:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
a) pochodzą z rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie środków jest dokonane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zatem zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki tj.:
1. środki finansowe muszą pochodzić z rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...); dotyczy to także sytuacji, gdy przekazanie tych środków jest dokonane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
2. praca wykonywana przez podatnika służy realizacji celu określonego programem finansowym z bezzwrotnej pomocy.
Z przedmiotowego zwolnienia mogą więc korzystać nie tylko podatnicy, którzy otrzymali środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej, ale także podatnicy, którzy otrzymali środki finansowe za pośrednictwem instytucji uprawnionej do ich rozdzielania.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej, w związku z czym prace te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu.
Wobec powyższego w sytuacji, gdy beneficjent pomocy zawarł umowę (o pracę, o dzieło itp.) z osobami bezpośrednio realizującymi cel programu pomocowego, dochody uzyskane przez te osoby korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej cytowanej ustawy.
Natomiast wskazane wyżej zwolnienie nie obejmuje dochodów osób, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu, zlecił wykonanie określonych czynności oraz dochodów osób wykonujących w ramach określonego programu czynności pomocnicze, techniczne i obsługi niemerytorycznej.
Beneficjent pomocy, który zawarł z Panią umowę o pracę, jest również płatnikiem podatku od wynagrodzeń i to on decyduje o tym, czy wykonywane przez Panią czynności mieszczą się w zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 46 powyższej ustawy i jako płatnik ponosi odpowiedzialność za prawidłowe pobieranie i odprowadzanie podatków od wynagrodzeń. Fakt pobierania podatku przez płatnika od pełnej kwoty wynagrodzenie za pracę może wskazywać na to, iż beneficjent pomocy i zarazem płatnik podatku stwierdził, iż nie realizuje Pani bezpośrednio celu programu i Pani wynagrodzenie nie może być zwolnione z podatku dochodowego na podstawie powyższych przepisów.
Odpowiadając konkretnie na Pani zapytanie należy stwierdzić, iż zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych w momencie składania zeznania podatkowego jest możliwy jedynie w przypadku, gdy płatnik wynagrodzeń przekaże Pani informacje o dochodach w której wyłączy z przychodów wynagrodzenia wolne od podatku natomiast w pozycji " pobrana zaliczka przez płatnika" wykaże całość pobranej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W przypadku natomiast składania korekty zeznania po terminie przewidzianym w art. 45 ust. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiadając informację od płatnika o której mowa wyżej, do korekty zeznania należy dołączyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. uznaje Pani stanowisko za nieprawidłowe.
W dacie wydania powyższego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa w powyższej sprawie.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w K. Ośrodek Zamiejscowy w N. za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w L. w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj