Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PP/443-49/06
z 1 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-49/06
Data
2006.08.01



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
spółdzielnie mieszkaniowe
usługi sprzątania
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy świadczenie usług w zakresie utrzymania czystości w budynkach spółdzielni mieszkaniowej i na terenach należących do spółdzielni mieszkaniowej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z poz. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 19.06.2006r (data wpływu do tut. urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.32.11-00.00 stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 19.06.2006r (data wpływu do tut. urzędu) Podatnik działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik wskazuje, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzątania i czyszczenia obiektów (74.70.Z) oraz zarządzania nieruchomościami na zlecenie (70.32.Z). Strona dodatkowo wskazuje, iż w ramach prowadzonej działalności podpisała umowę ze spółdzielnię mieszkaniową na utrzymanie czystości na terenach zewnętrznych oraz w budynkach spółdzielni polegających na:

  1. zamiataniu, myciu, usuwaniu nieczystości wewnątrz budynków,
  2. dbaniu o tereny zielone wokół budynków,
  3. roznoszeniu powiadomień o wszelkich zmianach,
  4. zgłaszaniu stwierdzonych nieprawidłowości instalacji i urządzeń,
  5. zapobieganiu zniszczeniom lub uszkodzeniom urządzeń technicznych należących do spółdzielni,
  6. czuwaniu nad przestrzeganiem przez mieszkańców regulaminu porządku domowego itp.

Podatnik do przedmiotowego wniosku załączył pismo z Urzędu Statystycznego w Łodzi, z którego wynika, iż opisane powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.32.11-00.00 - usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie.

Wnioskodawca prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy w/g stanu prawnego obowiązującego na dzień 1 czerwca 2005r, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w/w czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony wykonywane przez nią usługi są świadczone na rzecz spółdzielni mieszkaniowej i jej członków oraz właścicieli lokali i polegają na eksploatacji oraz utrzymaniu nieruchomości w zasobach mieszkaniowych spółdzielni mieszkaniowej i dlatego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004r, Nr 54, poz. 535 z poz. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątki w postaci przedmiotowego zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 w/cytowanej ustawy. W ust. 1 pkt 11 tegoż art. 43 ustanowiono, iż zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r o spółdzielniach mieszkaniowych.

Jak wynika z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych chodzi tu o pokrycie następujących wydatków:

  1. w przypadku członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali opłaty za: eksploatację i utrzymanie nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, zobowiązania spółdzielni z innych tytułów,
  2. w przypadku członków spółdzielni, będących właścicielami lokali opłaty za: eksploatację i utrzymanie ich lokali, eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych, eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, zobowiązania spółdzielni z innych tytułów, fundusz remontowy,
  3. w przypadku właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni opłaty za: eksploatację i utrzymanie ich lokali, eksploatację i utrzymanie nieruchomości wspólnych, eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu, inne koszty zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach, jak dla członków spółdzielni.
  4. opłaty dotyczące działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez spółdzielnię na rzecz swoich członków, właścicieli lokali niebędących członkami oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, przy czym dwie ostatnie grupy z takiej działalności mogą korzystać odpłatnie.

Jednocześnie w myśl art. 82 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

  1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;
  4. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Zatem stosowanie do § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi na rzecz spółdzielni mieszkaniowej i jej członków oraz właścicieli lokali, polegające na eksploatacji i utrzymaniu nieruchomości w zasobach spółdzielni mieszkaniowej. Z załączonej do wniosku opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika, iż świadczone przez Podatnika przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.32.11-00.00 - usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie. Zatem jeżeli przyjąć, iż wymienione w piśmie z dnia 19.06.2006r usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.32.11 i dotyczą administrowania nieruchomościami o charakterze mieszkalnym na zlecenie, tut. organ podatkowy stwierdza, iż usługi te korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie zauważa, iż nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania statystycznego usług. Prawidłowej klasyfikacji wykonywanych czynności (symbol PKWiU) dokonuje sam podatnik. Tut. organ podatkowy wydaje interpretację w oparciu o symbol PKWiU usługi wskazany przez Stronę.

Zatem tut. organ podatkowy stwierdza, iż w świetle przepisów regulujących materię podatku od towarów i usług oraz przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, do świadczonych przez Stronę usług będzie miało zastosowanie zwolnienia z podatku VAT określone w § 8 ust. 1 pkt 8 w/ cytowanego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stąd też nieprawidłowa jest wskazana w pytaniu Podatnika podstawa prawna zwolnienia od opodatkowania świadczonych usług to jest art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy. Jednocześnie jednak stanowisko Podatnika dotyczące samego zwolnienia tychże usług jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj