Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II/443/79/2006/RR
z 9 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II/443/79/2006/RR
Data
2006.10.09
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Słowa kluczowe
dokumenty przewozowe
przekaz
Pytanie podatnika
Podatnik pyta czy w miejsce listu przewozowego CMR może stosować m. in. wydruk i przekaz elektroniczny?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 13 ust. 1, art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7.07.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest nieprawidłowe. W dniu 11.07.2006 r. Spółka G. złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przedstawiając następujący stan faktyczny - w Spółce dokumentem przewozowym potwierdzającym wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) jest list przewozowy CMR. Podatnik pyta czy w miejsce listu przewozowego CMR może stosować między innymi wydruk, przekaz elektroniczny w których to dokumentach będą następujące dane:
Podatnik w swoim wniosku przedstawił następujące stanowisko: "Naszym zdaniem są to wystarczające dokumenty przewozowe, by uznać, że wymogi wspomnianego artykułu ustawy VAT zostały spełnione". Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Stosownie do przepisów art. 42 ust. 1 przywoływanej ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:
Natomiast w myśl art. 42 ust. 3 ustawy, dowodami o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. Stosownie zaś do przepisów art. 42 ust. 11 przywoływanej ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 przywoływanej ustawy podatkowej, natomiast dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ww. ustawy, pełnią funkcję uzupełniającą, w przypadku, gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy. Jak wynika z przywoływanych powyżej przepisów, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski. Istotą przywoływanych przepisów jest zobowiązanie Podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze, niż w odniesieniu do dostaw krajowych, skutki podatkowe. Zawarte w przepisach dotyczących dokumentowania wywozu towarów w wykonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów regulacje, akcentują charakter dowodowy wskazanych w nich dokumentów. Stwierdzić należy, iż dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 pkt 1, ze względu na informacje jakie zawierają, potwierdzają w sposób jednoznaczny zarówno tożsamość towarów będących przedmiotem transakcji i wywozu, podmioty będące stronami wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak również fakt dokonania wywozu towarów. Z tego względu nie można przyjąć, iż ich brak może zostać zastąpiony innymi dokumentami, chyba, że dokumenty te będą zawierać informacje znajdujące się na dokumencie przewozowym CMR i jednoznacznie potwierdzać otrzymanie towaru przez nabywcę. W przedstawionym stanie faktycznym, Podatnik oświadcza, iż w miejsce listu przewozowego CMR chce stosować cyt. "wydruk, przekaz elektroniczny" otrzymany od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju. Z dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2, winno wynikać kto, komu, co, gdzie i kiedy dostarczył, gdyż informacje te są niezbędne dla potwierdzenia faktu dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, jej przedmiotu oraz momentu powstania obowiązku podatkowego. Okoliczności te musi udowodnić podatnik stosujący stawkę 0%, gdyż to na nim, jako korzystającym z uprawnienia będzie ciążył obowiązek dowodowy. Dokumentem, który stanowi dowód potwierdzający dostarczenie towaru do nabywcy znajdującego się poza terytorium kraju jest np. dokument przewozowy (CMR) otrzymany od przewoźnika potwierdzający dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do miejsca ich przeznaczenia (nabywcy) znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju - dokument ten zawiera pole nr 24, w którym potwierdza się otrzymanie przesyłki przez odbiorcę. Na tej podstawie można uprawdopodobnić, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Z wniosku Spółki nie wynika, że dokument (wydruk, przekaz elektroniczny) otrzymany od przewoźnika w zamian za list przewozowy CMR zawiera potwierdzenie otrzymania towaru przez odbiorcę, tym samym nie zawiera informacji cyt. "z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju" - art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie tut. organ podatkowy zaznacza, iż jeżeli Podatnik posiada inne dokumenty (których nie wymienił w piśmie), potwierdzające otrzymanie towaru przez odbiorcę, mogą one stanowić - zgodnie z art. 42 ust. 11 wraz z w/w przekazem elektronicznym dowody o których mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.