Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-110/06/KW-69879
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-110/06/KW-69879
Data
2006.10.31



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
informacja podsumowująca
korekta
nabywca
podatnik VAT UE


Pytanie podatnika
Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ujmowania w deklaracji korekt sprzedaży eksportowej.


Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w przedmiotowym wniosku Spółka w okresie przed 1 maja 2004 r. dokonywała sprzedaży eksportowej na rzecz kontrahentów z terytorium Unii Europejskiej.

Po wejściu w życie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w rezultacie uznania reklamacji ilościowych bądź jakościowych dokonano korekt tej sprzedaży, w związku z czym powstała konieczność uwzględnienia tych korekt w deklaracji.

Wątpliwości Spółki dotyczą sposobu ujmowania w deklaracji takich korekt, tj. czy powinny być traktowane jak korekta transakcji wewnątrzwspólnotowych (dostaw wewnątrzwspólnotowych), czy też jako korekta eksportu?

Stanowisko Spółki:

W opinii Spółki faktury korygujące wartość eksportu, odnoszące się do faktur pierwotnych z okresu przed 01.05.2004 r., winny być ujmowane w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 Spółki jako korekta dostaw wewnątrzwspólnotowych.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej informuje:

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Regulacja art. 13 ust. 1 ustawy VAT, zgodnie z art. 13 ust. 2 cytowanej ustawy znajduje zastosowanie pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Transakcje nie spełniające kryteriów określonych w powołanej regulacji nie mogą być korygowane na zasadach właściwych dla wewnątrzwspólnotowych dostaw.

Zauważyć należy, że opisane we wniosku korekty obrotu dotyczą czynności, które na gruncie ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) stanowiły eksport towarów. Powołana ustawa definiowała to pojęcie w art. 4 pkt 4 jako potwierdzony przez graniczny urząd celny wywóz towarów z polskiego obszaru celnego, w wykonaniu czynności określonych w art. 2 ust. 1 i 3. Wejście w życie ustawy VAT nie zmienia charakteru czynności dokonanych na gruncie poprzedniej regulacji, w związku z czym, uznanie reklamacji ilościowej lub jakościowej skutkujące obniżeniem ceny wyeksportowanego towaru spowoduje konieczność odpowiedniej korekty obrotu z tytułu eksportu. Korekty wartości transakcji eksportowych, w opisanych we wniosku sytuacjach nie powinny być zatem wykazywane w deklaracjach VAT-7 jako korekty dostaw wewnątrzwspólnotowych. Informuje się ponadto, że w myśl art. 100 ust. 1 ustawy VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

  1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;
  2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W związku z powyższym, w informacjach podsumowujących nie wykazuje się transakcji eksportowych ani ich korekt.

Stanowisko Spółki jest w związku z powyższym nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj