Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-968/12/IK
z 30 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-968/12/IK
Data
2012.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
internat
szkoły
świadczenie odpłatne
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy internat może obciążyć Szkołę kosztami wyżywienia i zakwaterowania w postaci faktury VAT, naliczając 8% stawkę podatku, który zgodnie z przepisami prawa odprowadzi na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej usługi – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej usługi.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół jest podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi w zakresie edukacji zwolnione od podatku od towarów i usług. Szkoła posiada internat, gdzie prowadzona jest stołówka szkolna, z której korzystają uczniowie, pracownicy Szkoły. Stołówka prowadzona jest przez personel Szkoły. Internat jest podmiotem funkcjonującym przy Zespole Szkół pod jednym nr NIP, ale odrębnym nr REGON. Internat posiada wydzielony rachunek bankowy, na którym gromadzi dochody własne (internat zarabia na swoje utrzymanie). Na każdy rok budżetowy sporządzany jest osobny plan finansowy dochodów własnych zarówno dla internatu, jak i dla Szkoły, w którym ujmowane są planowane dochody i wydatki.

Ponadto z ww. dochodów sporządzane jest sprawozdania Rb-34S z realizacji dochodów i wydatków, które przedkłada się jednostce nadrzędnej. Z wypracowanych dochodów pokrywa się koszty wyżywienia młodzieży, koszty odprowadzenia nieczystości stałych i płynnych, koszty zakupu energii elektrycznej i gazu ziemnego, jak również przeprowadzona są remonty bieżące oraz inwestycje. Szkoła nie korzysta z budżetu internatu.

W ciągu roku realizowane są także projekty dotyczące współpracy polsko-niemieckiej, polegające m.in. na tym, że delegacje niemieckie przyjeżdżają do Szkoły, a internat z racji posiadanej stołówki i miejsc noclegowych świadczy usługi wyżywienia i zakwaterowania.

Po zakończeniu realizacji projektu internat obciąża Szkołę kosztami pobytu delegacji niemieckiej (wyżywienie i noclegi) w postaci faktury VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż koszty pobytu delegacji niemieckiej pokrywa Szkoła.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy internat może obciążyć Szkołę kosztami wyżywienia i zakwaterowania w postaci faktury VAT, naliczając 8% stawkę podatku, który zgodnie z przepisami prawa odprowadzi na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego...


Zdaniem Wnioskodawcy wystawienie faktury VAT i odprowadzenie należnego podatku VAT nie stanowi naruszenia przepisów prawa podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie niebędące dostawą. Do świadczenia usług dochodzi jeżeli pomiędzy stronami występuje wzajemna relacja wynikająca z umowy, polegająca na wykonaniu danej czynności za wynagrodzeniem. Zatem za świadczenie usług należy uznać każde zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi) i podmiotu świadczącego usługę. W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega takie świadczenie usług, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia, odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie przyjmując, że dane zachowanie podatnika odpowiada ustawowej definicji świadczenia usług, to co do zasady, niezbędnym elementem do uznania takiego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z opisu sprawy wynika, że Zespół Szkół, w skład którego wchodzi internat, niebędący odrębnym od Szkoły podatnikiem, w ramach prowadzonej działalności edukacyjnej świadczy na rzecz delegacji niemieckiej nieodpłatne usługi w zakresie wyżywienia i noclegu. Koszt pobytu delegacji niemieckiej pokrywa Szkoła. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obciążenia Szkoły przez internat kosztami pobytu delegacji (wyżywienie i noclegi).

Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, iż świadczenie usług występuje pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami - świadczący usługę i jej odbiorca, a zatem muszą występować co najmniej dwie strony umowy. Skoro w przedmiotowej sprawie występuje tylko jeden i ten sam podmiot – Zespół Szkół, tym samym nie ma miejsca świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Konsekwencją powyższego jest również brak podstaw do dokumentowania fakturą VAT czynności rozliczenia kosztów pobytu delegacji niemieckiej pomiędzy Internatem, a Szkołą.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj