Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POI-415/14/2006
z 30 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POI-415/14/2006
Data
2006.10.30



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy otrzymane środki pieniężne z Funduszu Pracy przed rozpoczęciem działalności gospodarczej i przeznaczone na podjęcie tej działalności są przychodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych i czy zakupione z w/w środków towary oraz wyposażenie stanowi koszt uzyskania przychodów podlegający wpisowi do podatkowej księgi przychodów i rozchodów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz 60 z 2005r. z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.09.2006r. uzupełnionego pismem z dnia 03.10.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie,
postanawiam:
- uznać stanowisko zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego
za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Powołanym w sentencji wnioskiem z dnia 19.09.2006r Podatniczka wystąpiła do tutejszego organu podatkowego w trybie przepisów art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przedmiotem wniosku jest zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej przez Podatniczkę jednorazowej pomocy finansowej (dotacji) z Powiatowego Urzędu Pracy ze środków Funduszu Pracy na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem przez Podatniczkę jako osobę bezrobotną działalności gospodarczej.
Z przedstawionego we wniosku oraz złożonych w jego uzupełnieniu wyjaśnieniach z dnia 03.10.2006r stanu faktycznego wynika, że w dniu 28.08.2006 roku w Powiatowym Urzędzie Pracy Podatniczka podpisała umowę Nr 21/2006, na mocy której otrzymała dotację na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy w wysokości 9.500 zł. Ustalenia przedmiotowej umowy zobowiązywały Podatniczkę do rozpoczęcia działalności gospodarczej w przeciągu miesiąca od otrzymania wymienionej wyżej dotacji. Otrzymaną dotację Podatniczka przeznaczyła zgodnie z w/w umową na zakup wyposażenia: kuchenka mikrofalowa, chłodziarko-zamrażarkę, frytkownicę, krzesła, stoliki, stołki barowe, blaty barowe, okap na łączną kwotę 8.525,68 zł oraz środki czystości na kwotę 108,68 zł i towary handlowe na kwotę 899,01 zł W dniu 15.09.2006 roku Podatniczka rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych.
Zdaniem Podatniczki otrzymana dotacja ze środków Powiatowego Urzędu Pracy jest zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast koszty zakupu towarów i wyposażenia są kosztem uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponieważ pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem, zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie są wymienione w art. 23 ustawy.
W myśl art. 46 ustawy z dnia 20.04.2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach pracy (Dz. U Nr 99, poz. 1010 z późn. zm.) starosta może ze środków Funduszu Pracy przyznać bezrobotnemu jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej oraz refundować koszty pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej. Szczegółowe warunki przyznania powyższych środków oraz refundacji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 21.11.2005 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy, kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczania zwrotu otrzymanych środków (Dz. U. Nr 236, poz. 2002 ).
Ustawą z dnia 28.07.2005 r o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 164, poz. 1366) wprowadziła od dnia 30 sierpnia 2005 roku w art. 21 ust. 1 pkt. 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych w/w środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej. Zwolnienie to ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 01.01.2005r. Biorąc pod uwagę powyższe, przyznane podatnikowi środki na podjęcie działalności gospodarczej są zwolnieniem przedmiotowym na podstawie wymienionego przepisu.
Jednocześnie środki przyznane bezrobotnemu, jako środki na cel określony w ustawie, pod rygorem ich zwrotu, muszą zostać wykorzystane do utworzenia i rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, a zatem przyczyniają się do powstania źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 powołanej wyżej ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Według przepisu art. 23 ust. 1 pkt. 1 lit. b nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W tym bowiem przypadku, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym kosztem uzyskania przychodu będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 omawianej ustawy.
Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
3. inne przedmioty
o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Przy czym w myśl art. 22d ust. 1 w/w ustawy podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500, 00 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 54 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Przychody, które stanowią środki otrzymane z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej a przeznaczone na zakup składników majątku niepodlegających amortyzacji, w momencie ich otrzymania, należało zaliczyć do zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust 1 pkt 121) przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3) a wydatki pokryte z tych przychodów stanowić będą koszty uzyskania przychodów tejże działalności.
A zatem stanowisko Podatniczki wyrażone we wniosku w sprawie zastosowania przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze postanawiam jak w sentencji.
Interpretacja niniejsza uwzględnia stan prawny istniejący w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stan faktyczny przedstawiony w powołanym na wstępie wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj