Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sopocie
PDOP/423-3/06
z 5 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOP/423-3/06
Data
2006.06.05



Autor
Urząd Skarbowy w Sopocie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama
reklama publiczna


Pytanie podatnika
Czy wartość części nakładu na cele reprezentacji i reklamy stanowi reklamę publiczną czy niepubliczną gdy:a) gazety rozdawane są przypadkowym przechodniom, bez możliwości udowodnienia tego faktu;b) wyłożono kilkadziesiąt egzemplarzy w holu biurowca, który jest ogólnie dostępny dla osób z zewnątrz:c) rozdano część gazet ze zbiorów archiwalnych na dowolnej uczelni wśród studentów i wykładowców;d) gazety rozsyłane są do dobieranych losowo odbiorców np. jako przesyłka bezadresowa;e) gazety rozsyłane są do osób oraz firm, które zgłosiły chęć zapoznania się z zawartością pisma przed ewentualnym zakupem?


POSTANOWIENIE

Na postawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z siedzibą w Sopocie z dnia 27.03.2006 r. (wpływ do tut. Organu 31.03.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 21.04.2006 r. (wpływ do tut. Organu 29.04.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie:

  • Czy wartość przekazanej części nakładu na cele reprezentacji i reklamy stanowi reklamę publiczną czy niepubliczną w przypadku gdy:
  1. gazety rozdawane są przypadkowym przechodniom, bez możliwości udowodnienia tego faktu;
  2. wyłożono kilkadziesiąt egzemplarzy w holu biurowca, który jest ogólnie dostępny dla osób z zewnątrz;
  3. rozdano część gazet ze zbiorów archiwalnych na dowolnej uczelni wśród studentów i wykładowców;
  4. gazety rozsyłane są do dobieranych losowo odbiorców np. jako przesyłka bezadresowa,
  5. gazety rozsyłane są do osób oraz firm, które zgłosiły chęć zapoznania się z zawartością pisma, przed ewentualnym zakupem prenumeraty

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi pełną rachunkowość. Działalność podstawowa, prowadzona do tej pory, polegała na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Od 3 kwietnia 2006 roku rozpoczęła dodatkową działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21). Prawo do tytułu, który będzie wydawany przez Spółkę został nabyty na podstawie faktury VAT w dniu 29/09/2005. Pełne prawa do tytułu, zgodnie z postanowieniami umowy spisanej w formie aktu notarialnego z dnia 23/09/2005 Spółka otrzymała w dniu 3 kwietnia 2006 r.

Pierwszy numer Gazety wydawany przez Spółkę (14 z 2006 r.) ukazał się dnia 3 kwietnia 2006 r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświęcone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza się jednak do grupy pism specjalistycznych. Planowany nakład - 8000 egzemplarzy. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67%.

Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przedstawia się następująco:

  1. Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski
  2. Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład w taki sposób, że:
  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zwarło umowy o dostawę prasy;
  • część nakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt. będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy

W ramach sprzedaży związanej z działalnością wydawniczą przewiduje się między innymi przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:

  • część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
  • wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu np. w holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu SKOK na terenie całej Polski;
  • rozsyłane imiennie, do potencjalnych przyszłych klientów, egzemplarzy reklamowych w celu zapoznania się z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
  • darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcenia do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.

Według Spółki w części dotyczącej pytań zawartych w punktach a - d będzie to reklama publiczna. Natomiast w punkcie "e" mają zastosowanie przepisy dotyczące reklamy niepublicznej limitowanej.

Stanowisko Naczelnika:

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdują przepisy art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ust. 1 tejże ustawy kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art 16 ust. 1. Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy poniesionym wydatkiem a możliwością uzyskania przychodu. Natomiast w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zdefiniowano pojęcia reklamy i reprezentacji. Na podstawie definicji słownikowej można określić, że reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia. Jednocześnie z wykładni sądowej uwzględniającej specyfikę działalności wynika, że reklama to również działania mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabycia towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego. Ponadto reklama ma również za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy oraz ułatwienie zawarcia umowy lub kontraktu.

Podstawowym kryterium publicznego charakteru reklamy jest skierowanie jej do nieograniczonego kręgu odbiorców. Reklamą publiczną jest więc reklama prasowa, telewizyjna, radiowa oraz takie działania, które umożliwiają ogółowi potencjalnych nabywców zapoznanie się z walorami użytkowymi, cechami i zaletami reklamowanych towarów. We wszystkich przypadkach reklamy publicznej, jej odbiorca jest anonimowy, a możliwość zapoznania się z treścią reklamy ma nieograniczony krąg potencjalnych klientów. O kwalifikacji wydatków poniesionych na reklamę decyduje forma jej dotarcia do klientów - adresatów reklamy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka rozdaje gazety przypadkowym przechodniom oraz wykłada egzemplarze w holu biurowca ogólnie dostępnego dla osób z zewnątrz, rozdawana jest na dowolnej uczelni wśród studentów i wykładowców, rozsyłana jest do losowo dobieranych osób jako przesyłka bezadresowa. W tej części wydatki poniesione na wytworzenie nakładu gazety służące reklamie i reprezentacji, mogą być przez Spółkę kwalifikowane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 z dnia 15 lutego 1992 r. - w całej wysokości bez ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 28 tejże ustawy. Natomiast wartość przekazanej części nakładu, która zgodnie z opisanym stanem faktycznym, jest przesyłana do osób i firm, które wykazały chęć zapoznania się z zawartością pisma stanowią koszty uzyskania przychodu objęte limitem wynikającym z zapisu art. 16 ust. 1 pkt 28 w/cyt. ustawy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj