Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/OPD/415-5/06/EC
z 5 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/OPD/415-5/06/EC
Data
2006.04.05



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
ryczałt ewidencjonowany
ryczałty
stawki ryczałtu
świadczenie usług


Pytanie podatnika
Czy świadcząc usługi kierowania samochodami powierzonymi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych ma możliwość opodatkowania przychodów z świadczonych usług 8,5% stawka podatku od przychodów ewidencjonowanych.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika, z dnia 06.01.2006r., uzupełnionego w dniu 04.04.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości opodatkowania w 2006r. przychodów z świadczonych usług 8,5% stawką podatku od przychodów ewidencjonowanych

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kierowania powierzonymi pojazdami, z której przychody w roku 2005 opodatkowane były na zasadach ogólnych. Na rok 2006 w terminie do 20.01.2006r. Wnioskodawca nie dokonał rezygnacji z tego sposobu opodatkowania przychodów i nie dokonał wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podatnik w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wykonuje usługi kierowania samochodami powierzonymi - na trasach krajowych i międzynarodowych - na rzecz różnych podmiotów gospodarczych. Podatnik wskazuje, iż świadcząc usługi na rzecz kilku firm transportowych ma możliwość wyboru korzystniejszego zlecenia.

Według Podatnika wybór korzystniejszego zlecenia nie ogranicza się do rozpatrywania zleceń z kilku źródeł, zakończonego wyborem oferty tego samego zleceniodawcy. Podatnik podkreśla, iż wykonuje usługi w zakresie kierowania pojazdami na rzecz kilku zleceniodawców, czego przyczyną są m.in. uwarunkowania rynkowe.

Podatnik wskazuje we wniosku, iż prowadzona przez Niego działalność została zakwalifikowana przez Urząd Statystyczny pod numerem PKD 74.50.B., co w świetle ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne (Dz. U. 1998r. Nr. 144, poz. 930 ze zm.) zwanej dalej "ustawą", pozbawiałoby go możliwości rozliczania podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Zdaniem Podatnika, zawarte w ustawie wyłączenie obejmujące "usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwanie personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu", pomimo iż są zgodne z klasyfikacją 74.50.B PKD, nie ma zastosowania do usług świadczonych przez Podatnika. Przemawia za tym fakt, iż w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Podatnik świadczy usługi na rzecz kilku podmiotów.

W związku z powyższym, zdaniem Podatnika przychody z świadczonych przez niego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usług kierowania samochodami powierzonymi - na trasach krajowych i międzynarodowych - na rzecz różnych podmiotów gospodarczych, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym i zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3b, podlegają 8,5% stawce podatku.

Działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy zaliczanych do grupy 7450B PKD odpowiada - według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 42, poz. 264 ze zm.) - działalności z grupy 74.5 PKWiU opisanej jako usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.) przepisów tej ustawy nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Wśród usług wymienionych w tym załączniku, których świadczenie wyłączało podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ustawodawca wymienił również usługi zaliczane do grupy 74.5. A zatem osiąganie przez Podatnika przychodów z tytułu świadczenia tych usług wyłączałoby Podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jednakże Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku Przedsiębiorcy, w którym zawarta jest informacja dotycząca zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej, wskazana przez samego Przedsiębiorcę.

Urząd Statystyczny nie sprawdza wiarygodności złożonego oświadczenia, ani też go nie weryfikuje, jednakże - jak wskazano to w Zasadach Metodycznych PKWiU - podstawowym przeznaczeniem PKWiU jest zapewnienie jednolitego grupowania produktów w celu jednolitej agregacji danych źródłowych dla potrzeb statystyki, co wymaga uwzględnienia jej w ewidencji podstawowej jednostek gospodarczych (pkt 7.1, zdanie 1). Przy ustalaniu właściwego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony produkt, należy kierować się zasadami budowy i logiki struktury samego PKWiU. W żadnym wypadku, o takim lub innym zaliczaniu produktu nie mogą decydować przesłanki sprzeczne z zasadami PKWiU. Szczególnie niedopuszczalne jest kierowanie się korzyściami materialnymi, względnie innymi przywilejami wynikającymi z takiego lub innego zaklasyfikowania produktu (pkt 7.2, zdanie 1 i 2).

Natomiast w punkcie 5.3.2 Zasad Metodycznych PKWiU wskazano, iż każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej".

W świetle powyższego nadany przez Urząd Statystyczny numer nie stwarza dla organów podatkowych domniemania, iż prowadzona przez podatnika działalność jest z nim zgodna.

Jak wynika z wyjaśnień Podatnika wykonuje On usługi w zakresie transportu samochodem powierzonym na rzecz kilku podmiotów gospodarczych. A zatem świadczonych przez Podatnika usług nie należy kwalifikować jako działalność jednoosobowego podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu.

Tak więc o tym, czy przychody osiągane przez Podatnika mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych decyduje nie numer PKD nadany przez WUS, ale faktyczna działalność wykonywana przez Podatnika.

Ponieważ wśród wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (załącznik nr 2 do ustawy z 20.11.1998r.) nie wymieniono działalność jednoosobowego podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie transportu samochodem powierzonym na rzecz kilku podmiotów gospodarczych, to przychody z tej działalności usługowej mogą podlegać - w myśl postanowień art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z 20.11.1998r. - opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2000r. Nr 144, poz. 930 ze zmianami) pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niz do dnia 20 stycznia roku podatkowego(...).

Z przedstawionego na wstępie stanu faktycznego wynika, że w roku 2005 przychody z prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej opodatkowane były na zasadach ogólnych. W terminie do 20 stycznia 2006 roku Podatnik nie zgłosił zmiany formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności z zasad ogólnych na opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, pomimo tego, iż prowadzona przez niego działalność gospodarcza może być opodatkowana w formie ryczałtu, to z uwagi na fakt, że Podatnik nie dokonał w oznaczonym terminie zmiany formy opodatkowania nie ma możliwości opodatkowania tych przychodów w 2006 roku, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a stanowisko Podatnika należy uznać za nieprawidłowe.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak na wstepie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj