Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wejherowie
PB/OPD/415-21/06/EW
z 19 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB/OPD/415-21/06/EW
Data
2006.04.19



Autor
Urząd Skarbowy w Wejherowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
ulga remontowa
wydatek
wydatki mieszkaniowe


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione w 2005 r. na zakup sprzętu gospodarstwa domowego tj. lodówki, płyty ceramicznej, piekarnika, okapu, a także wydatki na wykonanie zabudowy na stałe (według projektu) na wykonanie zabudowy na stałe (według projektu) wnęki kuchennej mogą być odliczone w ramach ulgi remontowej w granicach przysługującego limitu odliczenia?


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatniczki z dnia 30.01.2006r., uzupełnionego pismem z dnia 13.03.2006r., z dnia 07.04.2006r. i z dnia 13.04.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości skorzystania z ulgi remontowej

stwierdza, że

stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W roku 2005 Podatniczka poniosła wydatki na zakup sprzętu gospodarstwa domowego do zabudowy tzn. lodówki, płyty ceramicznej, piekarnika, okapu, a także wydatki na wykonanie zabudowy na stałe (według projektu) wnęki kuchennej, która stanowi integralną część pokoju z aneksem kuchennym. Wg wyjaśnień Wnioskującej zabudowę wnęki kuchennej stanowi zestaw meblowy. Meble te nie wypełniają wnęki od sufitu do podłogi, natomiast wypełniają ją od ściany do ściany. Jak wskazuje Podatniczka piekarnik i płyta ceramiczna stanowią urządzenia grzewcze wmontowane w zabudowę, natomiast okap podłączony jest do instalacji kominowej jako część instalacji wentylacyjnej i stanowi element zabudowy, podobnie jak zakupiona lodówka. Wydatki poniesione na zakup w/w sprzętu zostały udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników podatku VAT, nie korzystającymi ze zwolnienia z tego podatku. Poniesione wydatki nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ani zwrócone w żadnej formie Podatniczce. W/w wydatki zostały poniesione w związku z remontem lokalu mieszkalnego, do którego Podatniczka posiada tytuł prawny. W latach 2003 i 2004 Podatniczka nie ponosiła wydatków na remont i nie korzystała z odliczeń w tym zakresie. Kwota poniesionych w 2005r. wydatków przekroczyła kwotę 567 zł, ale mieści się w limicie przewidzianym ulgą.

W związku z powyższym, wątpliwość Wnioskodawczyni sprowadza się do ustalenia, czy poniesione w 2005r. wydatki mogą być odliczone w ramach ulgi remontowej w granicach przysługującego limitu odliczenia.

Zdaniem Podatniczki, rodzaj wydatków na remont lub modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996r. Nr 156, poz. 788). W załączniku nr 2 do tego roporządzenia zawarty został wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lub wykonania nowych elementów w lokalu mieszkalnym, który obejmuje m.in. pawlacze, trwale umiejscowione szafy wnękowe, obudowę wanien, zlewozmywaków i grzejników. Wykaz ten, zdaniem Podatniczki, nie stanowi katalogu zamkniętego, co pozwala domniemywać, iż wydatki poniesione na zabudowę na stałe (według projektu) wnęki kuchennej stanowiącej integralną część tzw. pokoju z aneksem kuchennym, a także zakup sprzętu gospodarstwa domowego typu lodówka, płyta ceramiczna, piekarnik (do zabudowy) oraz okapu, nie będących sprzętami luksusowymi, podlegają odliczeniu.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskującej, wszystkie poniesione przez nią w 2005r. wydatki mogą być odliczone w ramach ulgi remontowej w granicach przysługującego limitu odliczenia.

W stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2003r. art. 27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stanowił, że podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Ustawą z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) z dniem 01.01.2004r. uchylono ulgę podatkową określoną w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie jednakże z art. 12 ust. 2 w/w ustawy wydatki, o których mowa art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

W myśl art. 27a ust. 2 i 2a podstawę określenia przysługującej kwoty odliczeń od podatku z tytułu tych wydatków ustala się na podstawie kwoty stanowiącej iloczyn 70 m² powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, z zastrzeżeniem, ust. 2a. W kolejnych następujących po sobie latach podatkowych podstawa, o której mowa w ust. 2, nie może ulec zmniejszeniu. W tym celu dla ustalania tej podstawy przyjmuje się najwyższy w okresie obowiązywania ustawy wskaźnik przeliczeniowy 1m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczania premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał.

W oparciu o art. 27 ust. 3 ustawy, kwota, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003r. -19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:

  1. 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,
  2. 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych

- z tym, że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).

Zatem w ramach tzw. ulgi remontowej można od podatku odliczyć 19% poniesionych wydatków, z tym, że suma odliczeń w latach 2003-2005 nie może przekroczyć:

  • 4.725 zł, jeżeli podatnik remontuje lokal mieszkalny,
  • 5.670 zł, jeżeli wydatki zostały poniesione na remont i modernizację budynku mieszkalnego oraz na wpłatę na wyodrębniony fundusz remontowy.

Zgodnie z art. 27a ust. 5 ustawy zmniejszenie podatku na w/w zasadach może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust. 2, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (tj. 567 zł).

W myśl art. 27a ust. 6 ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 ustala się na podstawie faktury lub rachunku, wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

Zakres prac zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego został określony w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996r. Nr 156, poz. 788).

W myśl § 1 w/w rozporządzenia za wydatki na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

- zakup materiałów i urządzeń,

- zakup usług obejmujących: wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu, transport materiałów i urządzeń, wykonawstwo robót,

- najem sprzętu budowlanego,

- opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów

w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do w/w rozporządzenia wykaz robót zaliczanych do remontu lub modernizacji (a więc uprawniających do odliczenia w ramach ulgi przewidzianej w art. 27a ustawy) ograniczony został do:

  1. Remontu, modernizacji lub wykonania nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
    1) ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
    2) podłóg i posadzek,
    3) okien, świetlików i drzwi,
    4) powłok malarskich i tapet,
    5) elementów kowalsko-ślusarskich,
    6) izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
    7) pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
  2. Remontu, modernizacji, wymiany lub wykonania nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmującym rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury, i urządzeń dotyczących:
    1) instalacji sanitarnych,
    2) instalacji elektrycznych,
    3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
    4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
    5) instalacji i urządzeń grzewczych,
    6) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Jak wynika z powyższego, odliczeniu od podatku w ramach ulgi z tytułu wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego podlegają wydatki poniesione na zakup płyty ceramicznej i piekarnika, będących urządzeniami grzewczymi, o których mowa w podpunkcie 5 pkt 2 załącznika nr 2 do w/w rozporządzenia, podobnie jak wydatek na zakup okapu kuchennego podłączonego do instalacji kominowej jako część instalacji wentylacyjnej, o którym mowa w podpunkcie 3 pkt 2 tegoż załącznika, gdyż mieszczą się one w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego. Natomiast zakup lodówki, która jest sprzętem gospodarstwa domowego, nie mieści się w wykazie wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi remontowej. W ocenie Organu podatkowego również wydatki poniesione na zabudowę wnęki kuchennej stanowiącej integralną cześć pokoju z aneksem kuchennym nie spełniają warunków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi remontowej. Warunkiem niezbędnym do skorzystania z ulgi jest poniesienie wydatku m.in. na wykonanie nowych, ściśle określonych w podpunkcie 1-7 pkt 1 załącznika, elementów lokalu mieszkalnego. Elementy te winny mieć charakter trwały i winny stanowić część składową lokalu. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż podpunkt 7 wyżej przywołanego załącznika nr 2 do rozporządzenia nie zawiera zamkniętego katalogu robót (czynności) uprawniających do ulgi - katalog ten wskazuje bowiem kierunek - generalną zasadę, jaką należy stosować kwalifikując wydatki do grupy uprzywilejowanych - uprawniających do ulgi. Czynności wymienione w podpunkcie 7 załącznika, tak jak i pozostałe (wskazane w podpunkcie 1-6) wiążą się z dokonaniem stosownych inwestycji na rzecz lokalu, zapewniających - samodzielnie, bądź też łącznie z innymi urządzeniami technicznymi - prawidłowe użytkowanie obiektu.

W ocenie Organu podatkowego zestaw meblowy wykonany (według projektu) jako zabudowa wnęki kuchennej, która stanowi integralną część pokoju z aneksem kuchennym stanowią wyposażenie lokalu (jego umeblowanie) i w związku z powyższym wydatki poniesione na ich wykonanie (lub nabycie) nie podlegają odliczeniu w trybie art. 27a ust. 1 ustawy. Trwałe umiejscowienie szafy wnękowej miałoby miejsce wówczas, gdy szafa zamontowana byłaby od ściany do ściany oraz od sufitu do podłogi, natomiast zgodnie z opisanym przez Podatniczkę stanem faktycznym meble będące zabudową wnęki kuchennej nie wypełniają wnęki od sufitu do podłogi, a wypełniają ją jedynie od ściany do ściany.

W związku z powyższym, na tle przedstawionych okoliczności stanu faktycznego, w ramach ulgi remontowej odliczeniu może podlegać 19% poniesionych w 2005r. wydatków na zakup płyty ceramicznej, piekarnika i okapu, natomiast nie mogą być odliczone wydatki na zakup lodówki i zabudowę wnęki kuchennej stanowiącej zestaw meblowy.

Ponieważ zdaniem Podatniczki wszystkie wymienione na wstępie wydatki poniesione w 2005r. podlegają odliczeniu w ramach ulgi remontowej, stanowisko Podatniczki należało uznać za nieprawidłowe.

W tym stanie faktycznym i prawnym postanowiono jak na wstępie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj