Interpretacja Urzędu Skarbowego w Staszowie
PP/443-23/06
z 13 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-23/06
Data
2006.12.13



Autor
Urząd Skarbowy w Staszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
stawki podatku
zamówienie publiczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Staszowie działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.11.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny

postanawia

uznać stanowisko strony za prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a ustawy – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika, ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 08.11.2006r. Nadleśnictwo Staszów wystąpiło z wnioskiem o wydanie interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego przekazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Stan faktyczny przedstwaia się nastepująco: Nadleśnictwo Staszów organizuje przetargi na prace z zakresu gospodarki leśnej oraz prac remontowych na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych. Obowiazek przekazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynikaz ustawy z dn. 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych. Obowiązek wydania specyfikacji spoczywa na zamawiającym i jest on koenieczny do zrealizowania przetargu. Nadleśnictwo wydaje odpłatnie uczestnikom przetargu specyfikację przetargową po koszcie je druku, zgodnie z rt. 42 ust. 2 w/w ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy zorganizowanie dla potrzeb własnych przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia publicznego za odpłatą nie jest sprzedażą towarów czy też świadczeniem usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tutejszy organ podatkowy analizując przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wyrażoną opinię, podziela przedstawione stanowisko w powyższej sprawie.

Przepis art. 37 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.) stanowi, iż specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2. W myśl tego zapisu zamawiający przekazuje wykonawcy specyfikacje istotnych warunków zamówienia nie później niż w terminie 5 dni od dnia otrzymania wniosku o jej przekazanie. Cena, jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku i przekazania. Z unormowań tych wynika zatem, że pobierana cena jest wyłącznie ekwiwalentem wyłożonych kosztów, stąd nie może być traktowana jako wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności wymienione w tym przepisie, czyli między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wykonywane przez producentów, handlowców, usługodawców i osoby wykonyujące wolne zawody – podatników wykonujących samodielnie działalnośc gospodarczą (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt. 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powyższej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak już wcześniej wspomniano na potrzeby ustawy o VAT stosuje sie Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. - Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), która jest klasyfikacją produktów krajowych i importowanych, znajdujących się w polskim obiegu gospodarczym, przy czym pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi. Z kolei wyroby to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich częsci – o ile występują w obrocie.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług są tylko czynności wykonywane w tzw. obrocie profesjonalnym, podejmowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (również jeżeli następuje to w wyniku nakazu organu władzy publivznej lub nakazu wynikającego z mocy prawa). Odstępstwo od tej reguły dotyczy jedynie opodatkowania towarów objętych remanentem likwidacyjnym (art. 5 ust 3 ustawy o VAT).

Zdaniem tut. Organu przekazywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie spełnia warunków do uznania go za odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym wyłączone jest opodatkowanie tym podatkiem, a do czynności tej nie ma zastosowania ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b §1 i 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja ta jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj