Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POV/415-32/06
z 29 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POV/415-32/06
Data
2006.12.29



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
akcja
dochód
fundusz inwestycyjny
koszty uzyskania przychodów
umorzenie jednostki uczestnictwa


Pytanie podatnika
Zapytanie podatnika w sprawie skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyji francuskiej S.A. z siedzibą w Paryżu.Jakie są zasady opodatkowania, w szczególności, jak obliczyć podstwę opodatkowania, z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm. ) po rozpatrzeniu wniosku przekazanego pisem z dnia 28.09.2006 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej zgodnie z właściwością, w części dotyczącej skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyjnym w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:
ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe w części dotyczącej dochodu , a w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów z umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 24.04.2006 r. Podatnik zwrócił się do Ministra Finansów o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyji francuskiej spółki z siedzibą w Paryżu. Minister Finansów postanowieniem z dnia 01.08.2006 roku udzielił interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 20 czerwca 1975 roku między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1977r. Nr 1, poz. 5) uznając za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24.04.2006 roku w sprawie dotyczącej skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyjnym. W dniu 10.08.2006 r. Podatnik wniósł do Ministra Finansów zażalenie na postanowienie Ministra Finansów z dn.01.08.2006 r. Minister Finansów decyzją z dnia 14.09.2006 roku znak DD4/PB6/033 -01122-mk -JG/06/MB7-4310 uchylił zaskarżone postanowienie w całości i uznał stanowisko przedstawione we wniosku z dn. 24.04.2006 roku w części dotyczącej opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wystąpienia z Funduszu za prawidłowe, w części dotyczącej opodatkowania dywidend za nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części przekazano do udzielenia pisemnej interpretacji właściwemu organowi I instacji. Na podstwie art. 170 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej pismem z dnia 28.09.2006 roku przekazał w załączeniu otrzymany od Ministra Finansów wniosek Podatnika z dn. 24.04.2006r. do rozpatrzenia sprawy zgodnie z właściwością, w części dotyczącej skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyjnym na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika :
Podatnik jest uczestnikiem programu prywatyzacji francuskiej spółki S.A. z siedzibą w Paryżu. Program ten przewiduje cztery formuły nabycia akcji – ENERGIE Expres, ENERGIE Expres +, ENERGIE Maxi oraz ENERGIE Multi. W ramach programu prywatyzacji i zgodnie z jego zasadami nie będąc pracownikiem spółki Podatnik kupił ze zniżką w stosunku do ceny oferowanej od francuskiego Skarbu Państwa akcje spółki. Dodatkowo otrzymał akcje zwane akcjami bezpłatnymi, które bezpośrednio po nabyciu zostaną przez Podatnika wniesione do funduszu inwestycyjnego utworzonego we Francji. W zamian za wniesione do Funduszu akcje Podatnik otrzyma pewną liczbę jednostek uczestnictwa w Funduszu, odpowiadającą liczbie wniesionych przez niego akcji. Jednostki uczestnictwa w funduszu są niezbywalne przed upływem 5 letniego terminu od dnia ich nabycia (tzw. okres zablokowania). W okresie zablokowania spółka S.A. najprawdopodobniej będzie wypłacać dywidendę, która zostanie bezpośrednio przekazana do Funduszu celem dalszego zainwestowania w kolejne akcje. W zależności od wybranej formuły inwestowania w akcje spółki, efektem inwestycji dokonanej przez Fundusz w nowe akcje spółki, może być dodatkowa emisja przez Fundusz na rzecz Podatnika nowych jednostek uczestnictwa. Jeżeli dojdzie do emisji nowych jednostek, te dodatkowe jednostki objęte przez Podatnika podlegać będą takiemu samemu okresowi zablokowania jak pierwotnie objęte jednostki.

Po okresie zablokowania w przypadku wystąpienia do Funduszu o umorzenie jednostek uczestnicta Fundusz będzie zobowiązany do odpłatnego nabycia (odkupienia) od Podatnika jednostek uczestnictwa w zamian za odpowiednią wypłatę gotówkową.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości:
Jakie są zasady opodatkowania, w szczególności jak obliczyć podstawę opodatkowania, z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu...
Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że: dochód z umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu stanowi dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.
W konsekwencji, dochód z umorzenia jednostek uczestnictwa stanowić będzie dochód opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% zgodnie z art. 30b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu (odpłatnego zbycia przez Podatnika jednostek uczestnicta na rzecz Funduszu), podstawą opodatkowania jest przychód z tego umorzenia pomniejszony o koszty nabycia jednostek, czyli wydatki na nabycie akcji EDF wniesione następnie do Funduszu w zamian za jednostki w Funduszu (art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zdaniem Strony, zgodnie z art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu powinny być również pomniejszone o wartość zniżki ceny nabycia akcji spółki (w stosunku do ceny oferowanej innym inwestorom), wartość akcji bezpłatnych, jak również wartość dodatkowych jednostek uczestnictwa emitowanych przez Fundusz w wyniku reinwestowania otrzymanej przez Fundusz dywidendy, które to warości podlegały opodatkowaniu w dacie realizacji przychodu z tych tytułów (tj. odpowiednio, w dacie nabycia akcji spółki ze zniżką, dacie nabycia akcji bezpłatnych oraz dacie objęcia dodatkowych jednostek uczestnictwa w Funduszu).

Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia:
Stosownie do art. 5a pkt 14 powołanej ustawy o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych za fundusze kapitałowe uważa się fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalnosci ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a zatem fundusz, którego Podatnik jest uczestnikiem jest funduszem kapitałowym.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym są kapitały pieniężne.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się między innymi przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.
Art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546) stanowi, iż fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym, przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery warościowe, instrumenty rynku pieniężnego i innne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do postanowień art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, z realizacji praw z nich wynikających oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Zgodnie z art. 30b ust. 2 dochodem, o którym mowa w ust. 1 jest:
1) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,
Zgodnie z generalną zasadą ustalania kosztów uzyskania przychodów, określoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem określonych w art. 23 tej ustawy.
Art. 23 ust. 1 pkt 38 określa, iż za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.
W oparciu o powyżej cytowany art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszu stanowią koszty uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.Brak jest jednak podstawy prawnej do zaliczania do kosztów uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z umorzenia jednostek uczestnictwa wartości zniżki ceny nabycia akcji spółki (w stosunku do ceny oferowanej innym inwestorom), wartości akcji bezpłatnych, jak również wartości dodatkowych jednostek uczestnictwa emitowanych przez Fundusz w wyniku reinwestowania otrzymanej przez Fundusz dywidendy.

Jednocześnie w myśl art. 30b ust. 5a i 5b ustawy, jeżeli podatnik posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce; osiąga dochody, o których mowa w ust. 1, zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami , dochody te łączy się i od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą .
Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą. W przypadku podatnika o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego dochody, o ktorych mowa w ust. 1, wyłącznie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zasadę określoną w ust. 5a stosuje się odpowiednio.
Zaznaczyć należy, że przepisy ust. 1 art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z tymi umowami jest możliwe pod warunkiem posiadania przez podatnika certyfikatu rezydencji.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny i powyższe unormowania dochody uzyskane w bieżącym roku z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym we Francji podlegają opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% uzyskanego dochodu i nie łączy się ich z dochodami określonymi w art. 27 oraz 30c – w myśl art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, zgodnie z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Podatnik jest zobowiązany wykazać te dochody w odrębnym zeznaniu podatkowym według ustalonego wzoru o ktorym mowa w art. 45 ust. 1a pkt. 1 tej ustawy, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym w którym zostały one osiągnięte.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko Podatnika zawarte we wniosku należy uznać za prawidłowe w części dotyczącej zasady ustalania podstawy opodatkowania z tytułu przychodu uzyskanego z umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu, a w sprawie dotyczącej zasadności zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wartości zniżki ceny nabycia akcji spółki (w stosunku do ceny oferowanej innym inwestorom), wartości akcji bezpłatnych, jak również wartości dodatkowych jednostek uczestnictwa emitowanych przez Fundusz w wyniku reinwestowania otrzymanej przez Fundusz dywidendy stanowisko Strony uznano za nieprawidłowe.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj