Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PPIV/443-60/06
z 30 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPIV/443-60/06
Data
2006.10.30



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
rejestracja
usługi związane z nieruchomościami


Pytanie podatnika
Dot. opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia przez podatnika usług elektrycznych sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 45.31.12-00.00 na terenie Austrii


P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ze zm.)Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowiskoPodatnika, przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia przez podatnika usług elektrycznych sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 45.31.12-00.00 na terenie Austriijest nieprawidłowe .

UZASADNIENIEW dniu 04.08.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek z dnia 04.08.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej opodatkowania tym podatkiem świadczenia usług elektrycznych sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 45.31.12-00.00 na terenie Austrii.W dniu 25.08.2006r. podatnik uzupełnił wniosek w zakresie stanu faktycznego sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie dokonując stosownych adnotacji na wniosku.Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę we wniosku z dnia 04.08.2006r. wynika, iż jest podatnikiem podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych i w dniu 07.08.2006r. zarejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług w związku z przekroczeniem wartości sprzedaży opodatkowanej uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług.Podatnik podaje, iż działalność, którą prowadzi sklasyfikowana jest wg PKD pod numerem 45.31.A. Podatnik wykonuje instalacje elektryczne w budynkach i budowlach. Praca podatnika polega na podłączaniu urządzeń elektrycznych typu silniki, generatory itp. Wnioskodawca wykonywane przez siebie usługi klasyfikuje wg PKWiU 45.31.12-00.00 – „roboty związane z montażem instalacji i osprzętu elektrycznego w budynkach niemieszkalnych”. Podatnik świadczy przedmiotowe usługi na terenie Austrii na rzecz zarejestrowanego na terenie Austrii podatnika podatku od wartości dodanej. Sam zarejestrował się w kraju jako podatnik VAT w związku z wykonywaniem usług elektrycznych na terenie Austrii. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik nie wykonuje żadnych innych czynności poza wyżej wymienionymi i nie wykonuje usług elektrycznych na terenie kraju. Zdaniem podatnika wobec przedstawionego stanu faktycznego podatek VAT winien odprowadzać usługodawca w Austrii.Wątpliwości podatnika dotyczą zasad opodatkowania VAT-em świadczonych przez niego na terenie Austrii usług sklasyfikowanych przez wnioskodawcę wg symbolu PKWiU 45.31.12-00.00 tj. miejsca opodatkowania usług i wskazania stawki podatkowej jeśli usługi te winny być opodatkowane na terenie kraju (Polski).

Tutejszy organ dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej:W przepisach ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ustawodawca określił zasady rozliczania podatku od towarów i usług z tytułu transakcji pomiędzy podmiotami z różnych krajów, które mają miejsce bądź traktowane są jako mające miejsce na ściśle określonym terytorium.Miejsce świadczenia wskazuje, który z podmiotów (usługodawca czy usługobiorca) i w jakim kraju zobowiązany jest do rozliczenia podatku z tytułu dokonanej transakcji.Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54,poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (...) podlegają :§ odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju§ eksport towarów§ import towarów;§ wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;§ wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Przez terytorium kraju , stosownie do art. 2 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy , zgodnie z art.8 ust. 1 pkt 1 w cyt. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Dla prawidłowego określenia miejsca powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług, tj. określenia kraju, w którym należy rozliczyć podatek należny z tytułu wykonanej usługi, a w konsekwencji dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług, istotne znaczenie ma miejsce ich świadczenia określone w art. 27 ww. ustawy. Opodatkowanie następuje w miejscu (państwie), które ustawa o podatku od towarów i usług uznaje za miejsce ich świadczenia. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził odstępstwa , określone w art. 27 ust. 2 –6 i art. 28 ww. ustawy, których kryterium wyodrębniania jest m. in. rodzaj świadczonych usług. Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 45.31.12-00.00, są wykonywane przez podatnika na terenie nieruchomości ( budynków i budowli) położonych w Austrii. Ponieważ miejscem świadczenia usługi w myśl art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy jest kraj położenia nieruchomości, a zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, obejmuje jedynie „ odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”, zdarzenie gospodarcze tj. świadczenie usług poza terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju. Wobec powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, że miejscem opodatkowania świadczonych przez podatnika usług jest miejsce położenia nieruchomości, czyli terytorium Austrii. Natomiast sposób rozliczania podatku należnego od usług związanych z nieruchomościami zależy od statusu podatkowego nabywcy tych usług w kraju członkowskim Wspólnoty Europejskiej.Ze stanu faktycznego opisanego przez podatnika wynika, iż odbiorca usług jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. A zatem to on przejmie na siebie obowiązek rozliczenia podatku na zasadzie samoopodatkowania w kraju położenia nieruchomości. Jednak jeżeli przedmiotowe usługi są przez wnioskodawcę świadczone na terenie nieruchomości położonej w Austrii na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu w kraju (w Polsce), to będąc ich usługodawcą, wnioskodawca jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT. Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Powyższy przepis w myśl art. 106 ust. 2 ww. ustawy stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Szczegółowe warunki formalne, które winny zawierać faktury, dokumentujące świadczenie usług od dnia 01.06.2005r. określone są przepisami § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798, ze zm.) W stosunku do świadczonych przez wnioskodawcę usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 45.31.12-00.00 od dnia 01.06.2005r. mają zastosowanie przepisy § 27 ust. 1-3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r.Zgodnie z § 27 ust. 1 ww rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r , przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.Faktury, o których mowa w ust. 1, zgodnie z § 27 ust. 2 rozporządzenia, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.Zgodnie natomiast z § 27 ust. 3 ww. rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.Ponadto faktura dokumentująca świadczenie ww. usług winna zawierać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. Powyższe jest zgodne z tzw. zasadą przerzucenia obowiązku podatkowego na nabywcę.Natomiast w kwestii zasad odliczania i zwrotu podatku naliczonego tut. organ informuje, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.Podatnik, stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.Zgodnie z art. 87 ust. 5 ww. ustawy, na umotywowany wniosek podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4 czyli w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.W myśl art. 99 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 (tj. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2) są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2 – 10 i art. 133. Zgodnie z ust. 14 cytowanego artykułu Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1, 2 i 8 – 11, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania.Objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K) stanowią załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545). Zgodnie z tymi objaśnieniami w części C deklaracji podatnicy rozliczają transakcje podlegające opodatkowaniu oraz podatek należny, a także transakcje wykonywane poza terytorium kraju. W poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.W świetle powyższych przepisów podatnik świadczone na terytorium Austrii usługi winien zadeklarować w poz. 21 deklaracji VAT-7. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że dla stwierdzenia czy ma on obowiązek dokonać rejestracji do podatku VAT przy jednoczesnym wykonywaniu usług wyłącznie na terenie nieruchomości położonych w Austrii zaliczył w efekcie obroty z tytułu usług opodatkowanych w miejscu położenia tych nieruchomości tj. na terytorium kraju członkowskiego innego niż Polska a zatem nie podlegających opodatkowaniu w kraju. Ponieważ podatnik nie wykonywał jak sam stwierdza innych czynności niż wymienione we wniosku z dnia 04.08.2006r., to u podatnika nie nastąpiło przekroczenie wartości obrotu z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych, obligujące go do dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny. Skoro jednak takiej rejestracji podatnik dokonał, to należy nadmienić iż stosownie do przepisu art. 113 ust. 11 ww. ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Reasumując wobec przedstawionego stanu faktycznego oraz w świetle przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko podatnika, iż to w Austrii podatnik jako usługodawca winien opodatkować podatkiem VAT wykonywane przez siebie usługi na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej w Austrii jest nieprawidłowe. Nie w każdym bowiem przypadku istnieje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie usługodawcy świadczącego usługi na terenie innego państwa członkowskiego niż Polska. Nadmienia się również, iż niniejsze postanowienie nie rozstrzyga o poprawności zakwalifikowania do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych przez wnioskodawcę usług, gdyż organy podatkowe nie są właściwymi w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług. Wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym jak i podatkowym identyfikację wykonywanych usług ponosi podatnik. Właściwym zatem do dokonania ww. klasyfikacji jest urząd statystyczny. Komunikatem z dnia 05 listopada 2002r. ( Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) w sprawie trybu wydania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003r. do wydania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych ( PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych mieszczący się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 ustawy – Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej: 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) wniesione zażalenie winno zawierać znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj