Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-142-1/06
z 13 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-142-1/06
Data
2006.12.13



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dopłata do kapitału
kodeks spółek handlowych
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
strata


Pytanie podatnika
Czy otrzymanie dopłaty do kapitału rezerwowego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 6 grudnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku otrzymania przez Spółkę dopłaty do kapitału rezerwowego wnoszonej przez wspólnika tej Spółki - stwierdza, że stanowisko Strony jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12 grudnia 2006 r. złożono w sekretariacie tut. Urzędu Skarbowego wniosek z prośba o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) dot. opodatkowania otrzymanej dopłaty do kapitału rezerwowego.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Zakład został powołany do wykonywania zadań własnych gminy X, polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej m.in. w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, targowisk i hal targowych. Ponadto od 01.01.2007 r. Spółka będzie realizowała zadanie własne Gminy X związane z prowadzeniem cmentarzy komunalnych znajdujących się na terenie miasta X. Obecnie działalność prowadzona przez Spółkę przynosi zyski, natomiast zgodnie z planami przejęcie zadania własnego związanego z prowadzeniem cmentarzy komunalnych spowoduje powstanie straty już w 2007 r. Planowanie straty jest konsekwencją m.in. różnicy pomiędzy planowanymi do uzyskania przychodami z tytułu prowadzenia cmentarzy komunalnych a kosztami ponoszonymi w związku z wykonywaniem działalności. Dlatego też jedyny udziałowiec Spółki, tj. Gmina X, w imieniu której jako Zgromadzenie Wspólników działa Prezydent Miasta X, planuje podjąć uchwałę w sprawie określenia terminów i wysokości dopłat do kapitału rezerwowego Spółki. Dopłaty te w zamierzeniu mają być wnoszone w okresach miesięcznych przez cały 2007 r. Następnie skumulowane dopłaty wniesione w 2007 r. posłużą pokryciu uzyskanej straty bilansowej Spółki. Rozliczenie dopłaty ze stratą bilansową nastąpi zaś w 2008 r. poprzez podjęcie uchwały przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników w sprawie pokrycia straty.

W związku z powyższym Spółka zwraca się z zapytaniem czy otrzymanie przez Nią dopłaty do kapitału rezerwowego wnoszonej na podstawie art. 177-179 kodeksu spółek handlowych przez wspólnika spółki podlega opodatkowaniu zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeżeli dopłata ta wnoszona jest w związku z pokryciem straty bilansowej uzyskanej na skutek prowadzenia deficytowych usług na rzecz mieszkańców gminy.

Zdaniem Podatnika dopłaty wnoszone przez wspólnika do Spółki zgodnie z art. 177-179 kodeksu spółek handlowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie mieszczą się w dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Wniesienie dopłaty nie stanowi zapłaty za świadczenie usług przez Zakład Sp. z o.o. Ponadto zdaniem Podatnika obowiązek opodatkowania nie wynika również z brzmienia art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, który stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przedstawionej sytuacji - zdaniem Podatnika - dopłata do kapitału rezerwowego nie ma bezpośredniego wpływu na cenę konkretnych usług z tego względu, iż stanowi zasilenie kapitałów Spółki traktowanej jako podmiot i nie będzie dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej (dopłata nie jest zapłatą za wykonane usługi), w związku z czym nie posiada charakteru dopłaty czy dotacji przedmiotowej.



Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, natomiast podstawę opodatkowania stanowi obrót, przez który należy rozumieć również otrzymaną dotację, subwencję i inną dopłatę o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Wprowadzenie powyższego przepisu jest związane z dostosowaniem polskich przepisów do regulacji unijnych i w pewnym sensie stanowi odwzorowanie na gruncie polskiej ustawy części przepisu art. 11 (A) (1) (a) VI dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku. W części tej ustawodawca unijny postanowił, że wynagrodzenie jako podstawę opodatkowania stanowią także subwencje związane bezpośrednio z ceną czynności opodatkowanych. Należy zauważyć, że na podstawie samego tylko brzmienia art. 29 ust. 1 ustawy VAT możliwa jest interpretacja, że skoro ustawodawca nie precyzuje charakteru związku, to należałoby przyjąć, że na gruncie polskiej ustawy również chodzi o związek bezpośredni. Nie każda więc dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze będzie powiększać obrót, ale tylko ta, która niejako zastępuje wynagrodzenie za świadczone usługi czy dostarczane towary. Tak więc związek dotacji z dostawą lub świadczeniem usług należy rozumieć wąsko, jako powiązanie bezpośrednie. Powyższe oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawę zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy tez dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi (interpretacja Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r. w sprawie interpretacji przepisów art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze PP3-812-1341/2004/BL).

Z powyższego wynika, że dopłata przeznaczona na pokrycie straty bilansowej spółki uzyskanej na skutek prowadzenia deficytowych usług na rzecz mieszkańców gminy, a nie sfinansowania konkretnych usług (zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinna być zaliczana do podstawy opodatkowania, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi.

Niniejsza interpretacja dotyczy konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia zdarzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W świetle powyższych unormowań prawnych jak i przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj