Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/1734/2006/ADB
z 3 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/1734/2006/ADB
Data
2006.10.03



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podstawa opodatkowania
powstanie obowiązku podatkowego
transakcja wewnątrzwspólnotowa


Pytanie podatnika
Dotyczy wewnątrzwspólnowego nabycia towarów - podstawy opodatkowania – powstania obowiązku podatkowego – faktury wewnętrznej oraz informacji podsumowującej VAT-UE.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.2 pkt 7, art.9 ust.1, art.11 ust.1, art.20 ust.5 i 6, art.31 ust.1 i 2, art.106 ust.7, art.100 ust.1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), § 37 ust.2 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 97 poz.970 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia18.09.2006r /data wpływu 20.09.2006r/ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy
- w części dotyczącej uznania przedmiotowej transakcji za wewnątrzwspólnowe nabycie towarów za wynagrodzeniem – za prawidłowe,
- w części dotyczącej podstawy opodatkowania – za prawidłowe, ,
- w części dotyczącej powstania obowiązku podatkowego – za prawidłowe,
- w części dotyczącej kwot w jakich powinna być wystawiona faktura wewnętrzna – za prawidłowe,
- w części dotyczącej ujęcia ww. transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE – za nieprawidłowe,.

UZASADNIENIE

W dniu 20.09.2006r Strona złożyła wniosek z dnia 18.09.2006r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Firma w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonać importu towarów z Chin. Towary dostarczone będą do Hamburga, gdzie zostanie dokonana odprawa celna i zapłacone należne cło. Następnie towar byłby dostarczony do siedziby firmy na terytorium kraju. Odprawy celne dokonywane byłyby przez Przedstawicieli Podatkowych w Hamburgu, działających na terenie Wolnego Portu, zarejestrowanych dla potrzeb handlu wewnątrzwpólnotowego na terenie Niemiec. Towary będą dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 42, która stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą dostawą wewnątrzwspólnotową). Przemieszczenia towarów z terytorium Niemiec na terytorium Polski dokona firma niemiecka wystawiając fakturę za usługę transportową.
Zapytanie
1.Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym opisana transakcja spełnia przesłanki wewnątrzwspólnowego nabycia towarów za wynagrodzeniem?
2.Co jest podstawą opodatkowania w ww. transakcji?
3.Kiedy powstaje obowiązek podatkowy?
4.W jakich kwotach powinna być wystawiona faktura wewnętrzna ?
5.W jaki sposób należy sporządzić informację podsumowującę VAT-UE?
Stanowisko wnioskodawcy
1.Opisana w piśmie transakcja spełnia przesłanki wewnątrzwspólnowego nabycia towarów za wynagrodzeniem.
2.Podstawą opodatkowania w ww. transakcji będzie wartość towaru, która wynika z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego, powiększona o zapłacone w Niemczech cło, opłatę za nadanie niemieckiego numeru celnego, opłatę za pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego. Koszty transportu z Hamburga do Polski naliczone przez firmę niemiecką nie zwiększą podstawy opodatkowania, tak jak i koszty transportu towarów z Chin do Hamburga.
3.Obowiązek podatkowy powstanie 15 dnia miesiąca po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
4.Na fakturze wewnętrznej firma dokona przeliczenia stosownych kwot według średniego kursu NBP obowiązującego na dzień powstania obowiązku podatkowego.
5.W informacji podsumowującej VAT-UE Spółka wykaże wewnątrzwspólnotowe nabycie od dostawcy - niemieckiego przedstawiciela podatkowego oraz jego numer identyfikacyjny.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy:
- w części dotyczącej uznania przedmiotowej transakcji za wewnątrzwspólnowe nabycie towarów za wynagrodzeniem – za prawidłowe,
- w części dotyczącej podstawy opodatkowania – za prawidłowe, ,
- w części dotyczącej powstania obowiązku podatkowego – za prawidłowe,
- w części dotyczącej kwot w jakich powinna być wystawiona faktura wewnętrzna – za prawidłowe,
- w części dotyczącej ujęcia ww. transakcji w informację podsumowującej VAT-UE – za nieprawidłowe,.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Ad.1.
Zgodnie z art.2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem przywóz towarów z państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, w którym to państwie towary te zostały dopuszczone do obrotu – co miało miejsce w niniejszym przypadku – nie stanowi dla Spółki importu towarów, o którym mowa w art.2 pkt 7 ustawy.
Zgodnie z art.9 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1.nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art.15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
-z zastrzeżeniem art.10;
2.dokonującym dostawy towarów jest podatnik, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Stosownie do art.11 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.
Zatem rozszerzona definicja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje również przemieszczenie towarów należących do podatnika podatku od towarów i usług lub podatnika podatku od wartości dodanej, przez niego samego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska na terytorium kraju. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy towary te zostały przez niego wytworzone, wydobyte lub nabyte w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu dokonanego w ramach prowadzonego przez podatnika przedsiębiorstwa.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonywanego przez podatnika prawodawca postawił jednak warunek, że nabywane towary powinny służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.
W związku z powyższym należy zauważyć, że podatnik prawidłowo rozpoznał opisaną we wniosku transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem określone w art.11 ust.1 ustawy o VAT, które zgodnie z art.5 ust.1 pkt 4 podlega opodatkowaniu według stawek właściwych dla nabytych towarów. W świetle powyższej regulacji należy uznać, że przywóz do kraju towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na obszarze Wspólnoty (Niemiec) stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Ad.2.
Art.31 ust.1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług określa podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zgodnie z jego treścią podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1 obejmuje:
-podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku,
-wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, jako podstawę opodatkowania należy przyjąć wartość towaru, która wynika z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego, powiększoną o zapłacone w Niemczech cło, opłatę za nadanie niemieckiego numeru celnego, opłatę za pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego. Koszty transportu z Hamburga do Polski naliczone przez firmę niemiecką nie zwiększą podstawy opodatkowania, gdyż nie są one pobierane przez dostawcę towaru (firmę chińską). Koszty transportu towarów z Chin do Hamburga także nie będą zwiększały podstawy opodatkowania – pod warunkiem, że transport ten nie będzie dokonywany przez dostawcę chińskiego (brak odniesienia w stanie faktycznym).
Ad.3.
Stosownie do art.20 ust.5 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jednak, zgodnie z art.20 ust.6 ustawy o VAT, gdy przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym występuje czynność przemieszczenia własnych towarów z innego państwa Wspólnoty na terytorium kraju. Podatnik w opisanym przypadku po zaimportowaniu towaru w Niemczech winien zarejestrować się w tamtym państwie Wspólnoty dla celów rozliczania podatku od wartości dodanej. Przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski winno być w Niemczech rozpoznane jako dostawa wewnątrzwspólnotowa, a w Polsce jako nabycie wewnątrzwspólnotowe.
Jednakże, w przedstawionym stanie faktycznym, Podatnik jest nabywcą towarów od kontrahenta z Chin, zaś rozliczenia należności celnych i podatkowych na terytorium Niemiec dokonuje za Niego przedstawiciel podatkowy. Czynności przedstawiciela podatkowego zwalniają Spółkę z obowiązku rejestracji w innym państwie członkowskim dla wypełnienia obowiązków spoczywających na nim jako podatniku podatku od wartości dodanej, a czynności przedstawiciela traktować należy jak czynności samego Podatnika.
Jeżeli zatem w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego własnych towarów nie występuje sytuacja o której mowa w art.20 ust.6 ustawy o VAT t. j. podatnik podatku od wartości dodanej nie wystawia faktury z tytułu dokonanej dostawy (jak w opisanym stanie faktycznym), obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy.
Ad.4.
Zgodnie z art.106 ust.7 ustawy podatnik ma obowiązek z tytułu tej transakcji wystawić fakturę wewnętrzną oraz ująć ją w deklaracji VAT-7. Wystawiona faktura wewnętrzna winna uwzględniać kurs waluty obowiązujący w dacie powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Podstawę takiego rozstrzygnięcia stanowi § 37 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad.5.
Na podstawie art.100 ust.1 ustawy Podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art.9-12 obowiązani są składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów. Stosownie do art.100 ust.3 ustawy informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jednakże w tym przypadku ze względu na charakter czynności, de facto brak kontrahenta, od którego dokonywane byłoby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należy uznać, iż tym numerem powinien być numer VAT-UE Spółki.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj