Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/139/06/AT
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/139/06/AT
Data
2006.10.31


Referencje


Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza
koszty uzyskania przychodów
reklama
reklama publiczna
reprezentacja
usługi gastronomiczne
usługi hotelarskie
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych na organizację imprezy - piknik w stylu europejskim.


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na organizację imprezy z okazji 10 - lecia Spółki do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.)uznajeza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.

Wnioskiem z dnia 31.07.2006 r. (data wpływu 02.08.2006 r.) Spółka zwróciła się z pytaniem o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych na organizację imprezy - piknik w stylu europejskim.Z okazji 10-lecia istnienia marki, na terenie zakładu produkcyjnego zorganizowano imprezę otwartą. W imprezie uczestniczyli zaproszeni imiennie goście (klienci, przedstawiciele władz, dziennikarze), pracownicy zajmujący się obsługą gości oraz wszyscy chętni, którzy odpowiedzieli na zaproszenie zamieszczone na stronie internetowej firmy. W trakcie imprezy odbywały się występy zaproszonego zespołu, wygłoszono okolicznościowe przemówienie, wręczono medale kluczowym klientom i dostawcom, rozdawano gadżety. Zorganizowano otwarty poczęstunek, z którego mógł skorzystać każdy uczestnik imprezy. Dla wybranych gości przygotowano specjalny poczęstunek, zapewniono hotel i transport oraz wręczono stosowne gadżety.Oprócz części rozrywkowej, impreza miała na celu przede wszystkim prezentację oraz promocję produktów Spółki, stworzenie dobrego wizerunku firmy oraz ułatwienie zawarcia umów i kontraktów. Pracownicy oraz partnerzy handlowi byli do dyspozycji wszystkich uczestniczących osób, przedstawiając im szeroką gamę produktów umożliwiając jednocześnie zapoznanie z walorami użytkowymi, cechami i zaletami prezentowanych produktów oraz zachęcając do skorzystania z oferty i podjęcia współpracy. Wynikiem tego było podpisanie w trakcie imprezy ok. 300 zamówień na produkty. Zdaniem Spółki koszty: usług hotelowych, usług gastronomicznych dla wybranych gości, transport zaproszonych gości oraz wręczane tym gościom gadżety w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodów do wysokości nie przekraczającej 0,25 % przychodów uzyskanych w roku podatkowym, gdyż wydatki te były kierowane do konkretnego adresata. Natomiast pozostałe koszty związane z organizacją pikniku takie jak ochrona obiektu, wynajęcie zespołu muzycznego, wynajęcie sprzętu nagłaśniającego i oświetleniowego, obsługa techniczna, usługi cateringowe powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy bez ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 28, gdyż wydatki te skierowane są do nieograniczonego kręgu odbiorców i miały na celu promocję produktów, stworzenie dobrego wizerunku firmy, zachęcenie do zawarcia umów, nawiązania i utrzymania kontaktów gospodarczych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów to między nim, a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, które podatnik zamierza osiągnąć, ciąży na podatniku. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.Art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęć "reprezentacja" i "reklama", dlatego też zastosowanie znajdą tu określenia zawarte w słownikach języka polskiego:-"reklamę" należy traktować jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś;-"reprezentacja" zaś rozumiana jest jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Zadaniem reklamy jest zachęcenie jak największej liczby klientów do nawiązywania lub utrzymywania kontaktów gospodarczych i nabywania towarów, zaś reprezentacja ma stworzyć jak najlepszy wizerunek firmy, ułatwiający zawieranie umów i nawiązywanie kontaktów. Przedstawiony przez Spółkę program imprezy wskazuje, iż podczas jej trwania podejmowane były działania zarówno o charakterze reklamy, jak i reprezentacji. Wydatki, jakie Spółka poniosła w związku z organizacją imprezy niewątpliwie są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Skoro jednak część wydatków związana była z działaniami skierowanymi do określonego kręgu odbiorców (osoby zaproszone imiennie) wydatki, takie jak: transport i usługa hotelowa dla zaproszonych gości, usługa gastronomiczna dla kluczowych klientów oraz gadżety dla wymienionych osób, stosownie do art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do wysokości limitu, tj. 0,25 % przychodów. Pozostałe koszty związane z organizacją pikniku, są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości bez stosowania limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku i postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj