Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PD-423/INT/4/BK/06
z 18 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-423/INT/4/BK/06
Data
2006.12.18
Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
gmina
koszty uzyskania przychodów
odpłatność
podatek dochodowy od osób prawnych
trwały zarząd
zakład budżetowy
Pytanie podatnika
Zakład budżetowy pyta, czy miesięczne naliczenia umorzenia środków trwałych przekazanych odpłatnie przez Gminę w trwały zarząd będzie stanowiło koszty uzyskania przychodów Zakładu.
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U z 2005r Nr 8, poz. 60 ze zm), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 26.10.2006r ZGK-332-15-2006 uzupełnionym pismem z dnia 14.11.2006r nr ZGK-332-23-2006 sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych przekazanych w odpłatny zarząd przez Gminę xxxxxx. U Z A S A D N I E N I E Na podstawie art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r Nr 8, poz. 60 ze zm), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie – art.14a §4. Pismem z dnia 26.10.2006r ZGK-332-15-2006 uzupełnionym pismem z dnia 14.11.2006r nr ZGK-332-23-2006 xxxxxx wniósł o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z treści złożonych pism oraz załączonej do pism kserokopii uchwały Rady Gminy z dnia 18.09.2006r wynika, że xxxxxx jako zakład budżetowy powstał na bazie majątku gminy, której mienie w części dotyczącej przedmiotu działalności Zakładu przeszło odpłatnie w trwały zarząd jednakże nadal stanowi własność gminy. Zakład, za nieruchomości oddane w trwały zarząd będzie dokonywał na rzecz Gminy opłaty roczne z uwzględnieniem bonifikat. W ramach odpłatnego przekazania w trwały zarząd mienia, ewidencję środków trwałych oraz ich umorzenia dokonuje xxxxxx. W związku z powyższym Zakład pyta, czy miesięczne naliczenia umorzenia środków trwałych przekazanych odpłatnie przez Gminę w trwały zarząd będzie stanowiło koszty uzyskania przychodów Zakładu. Zdaniem podatnika przekazanie mienia Gminy w trwały zarząd stanowi podstawę przyjęcia środków trwałych do ewidencji księgowej Zakładu i naliczany miesięczny odpis umorzenia środków trwałych stanowi koszt uzyskania przychodu dla celów podatkowych. Rozpatrując sprawę należy stwierdzić: W świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000r Dz.U z Nr 54, poz. 654 ze zm ) podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych według zasad określonych w art. 16a-16m. i zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, odpisy te są kosztem uzyskania przychodów. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią: Art. 16 a ust.1- Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, że środki trwałe przejęte od gminy w odpłatny zarząd jako nie stanowiące własności Zakładu nie podlegają amortyzacji podatkowej. Na podstawie przepisu art. 15 ust.1 stanowiącego, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, opłaty z tytułu używania środków trwałych będą kosztem uzyskania przychodów Zakładu. W związku z powyższym stanowisko zawarte w piśmie z dnia 26.10.2006r ZGK-332-15-2006 uzupełnionym pismem z dnia 14.11.2006r nr ZGK-332-23-2006 należy uznać za nieprawidłowe. Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Stosownie do art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art.14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 - (art.14b § 2 Ordynacji podatkowej). Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.14 a § 4 i art. 236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity:Dz. U z 2005r Nr 8, poz.60) służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie7 dni od daty doręczenia postanowienia- art.236 § 2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.