Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/1591/2006/AP
z 11 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/1591/2006/AP
Data
2006.09.11



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
dotacja
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
proporcja
struktura sprzedaży


Pytanie podatnika
1.Czy opisana we wniosku dotacja zwiększa obrót niepodlegający opodatkowaniu i należy uwzględniać ją w strukturze sprzedaży dla potrzeb wyliczenia proporcji odliczenia podatku naliczonego?
2.Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby działalności szkoleniowej w ramach opisanego powyżej projektu i czy powinien on w całości obciążyć budżet projektu jako koszt kwalifikowany?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, 86 ust. 1, art. 90 ust 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.07.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu oraz ustalenia proporcji odliczenia podatku naliczonego na rok następny – za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 25.07.2006r. strona zwróciła się w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Wnioskodawca jest jednostką badawczo-rozwojową i jako podatnik podatku od towarów i usług czynny w ramach swojej działalności dokonuje zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej z VAT, w tym prowadzi działalność szkoleniową. Na potrzeby ewidencji prowadzone są trzy rejestry zakupów, oddzielnie dla:
-zakupów wykorzystywanych wyłącznie dla czynności opodatkowanych,
-zakupów wykorzystywanych wyłącznie dla czynności zwolnionych od podatku,
-zakupów, których nie można jednoznacznie przyporządkować do czynności opodatkowanych lub zwolnionych.Na podstawie zawartej z Polską Agencją Przedsiębiorczości – Instytucją wdrażającą – umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego – Podatnik organizuje szkolenia dla pracowników wyłonionych w procesie rekrutacji z małych i średnich firm w ramach studiów podyplomowych, działalność tą kwalifikuje do grupowania PKWiU ex 80.Uczestnicy studiów wpłacają 20% kosztów studiów podyplomowych (gdzie cały koszt stanowi odzwierciedlenie ceny rynkowej – wartość szkolenia), natomiast reszta, na podstawie wspomnianej umowy, finansowana jest ze środków otrzymanych z PARP.
Zapytania
1.Czy opisana we wniosku dotacja zwiększa obrót niepodlegający opodatkowaniu i należy uwzględniać ją w strukturze sprzedaży dla potrzeb wyliczenia proporcji odliczenia podatku naliczonego?
2.Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby działalności szkoleniowej w ramach opisanego powyżej projektu i czy powinien on w całości obciążyć budżet projektu jako koszt kwalifikowany?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem podatnika:
1.Opisana we wniosku dotacja zwiększa obrót niepodlegający opodatkowaniu i należy uwzględniać ją w strukturze sprzedaży dla potrzeb wyliczenia proporcji odliczenia podatku naliczonego.
2.Nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby działalności szkoleniowej w ramach opisanego powyżej projektu. Natomiast podatek ten stanowi koszt kwalifikowany.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu oraz ustalenia proporcji odliczenia podatku naliczonego na rok następny za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
ad. 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) /zwanej dalej ustawą/ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).
Podstawą opodatkowania jest, zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy, obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powołanej wyżej regulacji wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dotacja otrzymana z PARP na pokrycie kosztów szkolenia uczestnika studiów podyplomowych realizowanych w ramach przedmiotowego programu), jako mająca bezpośredni wpływ na cenę oferowanej usługi będzie zwiększała kwotę obrotu, zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art.29 ust.1. Dlatego też dotacja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki właściwej dla wykonywanej usługi.
Usługi organizowania szkoleń zakwalifikowane przez podatnika do grupowania PKWiU ex 80 (usługi w zakresie edukacji) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Analiza powyższego wskazuje, że dotacje dofinansowujące realizowany przez podatnika program mają bezpośredni wpływ na cenę, w związku z czym zwiększają obrót będący podstawą opodatkowania, a zatem kwoty tej dotacji należy uwzględniać w strukturze sprzedaży dla potrzeb wyliczenia proporcji odliczenia podatku naliczonego.
Należy jednakże zauważy, że dotacji tych Strona nie traktuje jako niepodlegających opodatkowaniu (jak stwierdzono we wniosku), lecz jako zwolnione od podatku, co wynika z wyżej cytowanego art.43 ust.1 ustawy.
ad. 2.
Generalna zasada odliczania podatku naliczonego zawarta została w art. 86 ust. 1 który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 90 ust 1 ustawy – w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje - podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Jeżeli zaś nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, z zastrzeżeniem ust. 10, na mocy art.90 ust.2.
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym podatnik wskazał, że prowadzi zarówno sprzedaż opodatkowaną, jak i zwolnioną (w tym realizacja opisanego we wniosku dotowanego programu szkolenia pracowników). Wyodrębnia on podatek naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi oraz podatek związany z czynnościami zwolnionymi od podatku. Jednakże istnieje pewna kategoria poniesionych wydatków, których Strona nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować do jednej z powyższych kategorii.
W świetle wyżej cytowanych przepisów zobowiązuje to Wnioskodawcę do obliczenia proporcji służącej do odliczenia podatku naliczonego, ustalanej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że obliczona proporcja winna być stosowana w stosunku do podatku naliczonego od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Odliczenie podatku wyliczonego w drodze proporcji stosuje się wyłącznie do tej części podatku, którego podatnik nie jest w stanie przyporządkować do czynności podlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku.
Jeżeli bowiem podatnik może wyodrębnić kwoty podatku służące wyłącznie sprzedaży opodatkowanej lub sprzedaży zwolnionej, wówczas:
- ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego – w związku z czynnościami opodatkowanymi,
- nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego – w związku z czynnościami zwolnionymi bądź niepodlegającymi opodatkowaniu.
Natomiast podatek od towarów i usług z tytułu realizacji inwestycji finansowej dofinansowywanej ze środków pomocowych, zgodnie z terminologią stosowaną przy tego rodzaju przedsięwzięciach, stanowi koszt kwalifikowany tylko wtedy, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony. Podatek, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków nie może być uznany za koszt kwalifikowany.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz zacytowane przepisy Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola stwierdza, że:
1)opisana we wniosku dotacja, jako mająca wpływ na cenę oferowanej usługi - zwolnionej od podatku, zwiększa obrót osiągnięty z tytułu wykonywania czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego i należy uwzględniać ją w strukturze sprzedaży dla potrzeb wyliczenia proporcji odliczenia podatku naliczonego.
2)podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług wykorzystywanym na potrzeby działalności szkoleniowej wykonywanej w ramach opisanego powyżej projektu. Usługi szkoleniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług, a zatem, jeżeli podatnik jest w stanie wyodrębnić dokonane zakupy, związane wyłącznie z tymi usługami, to nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów. W sytuacji zaś, w której nie jest on w stanie wyodrębnić zakupów związanych wyłącznie z wykonywanymi usługami szkoleniowymi – podatek naliczony od tych zakupów winien być odliczany proporcjonalnie, zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami. Zaś za koszt kwalifikowany uznany może być tylko taki podatek VAT, który w żadnym wypadku nie może podlegać zwrotowi.
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodu zostanie przedstawiona w odrębnym postanowieniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj