Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1425/033/415/24/06/MB
z 23 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1425/033/415/24/06/MB
Data
2006.11.23



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
dotacja
koszty uzyskania przychodów
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy dotychczasową amortyzację należy skorygować w miesiącu otrzymania dotacji do wysokości % udziału dotacji w całym zakupie i pomniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów, czy też nie korygować bieżących kosztów i z chwilą otrzymania dotacji dokonać korekty amortyzacji poprzez dokonywanie równomiernego zmniejszania odpisów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, liczonych stosunkiem otrzymanej wielkości dotacji do nieumorzonej na dzień otrzymania dotacji wartości środka trwałego?


Wnioskiem z dnia 04.10.2005r podatnik będący udziałowcem spółki jawnej P.W. zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu o interpretację przepisów prawa podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

W grudniu 2005r. firma podpisała umowę dotacji na działanie SPOWKP 2.3 z PARP na zakup 2 nowoczesnych maszyn produkcyjnych. Termin realizacji projektu to okres od maja 2005r do września 2005r. Dotacja stanowi 46,5% wydatków kwalifikowanych, pozostałe środki to udział własny. Jedną z maszyn zakupiono w czerwcu 2005r i w tym samym miesiącu przyjęto do używania, wprowadzając ją również do ewidencji środków trwałych. Drugą maszynę zakupiono we wrześniu 2005r, przyjęto do używania w październiku 2005r i w tym miesiącu wprowadzono do ewidencji środków trwałych. Od następnego miesiąca po wprowadzeniu maszyn do ewidencji środków trwałych i przyjęciu do używania rozpoczęto amortyzować w/w maszyny. Amortyzację od tych maszyn w całości ujmowano w koszty uzyskania przychodu, aż do chwili otrzymania dotacji tj. wpływu na rachunek bankowy w sierpniu 2006r. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa sie za koszt uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie (w tym przypadku dotacja). W zależności od udziału dotacji w finansowaniu kosztów tych składników majątkowych część dokonanych odpisów amortyzacyjnych nie będzie kosztem uzyskania przychodów od miesiąca, w którym otrzymano dotację. Obowiązujące przepisy podatkowe nie regulują jednak zasad nieuwzględniania wydzielonej amortyzacji w kosztach uzyskania przychodu. W związku z różnymi interpretacjami Urzędów skarbowych podatnik zwrócił się z zapytaniem:

Czy dotychczasową amortyzację należy skorygować w miesiącu otrzymania dotacji do wysokości % udziału dotacji w całym zakupie i pomniejszyć bieżące koszty uzyskania przychodów, czy też nie korygować bieżących kosztów i z chwilą otrzymania dotacji dokonać korekty amortyzacji poprzez dokonywanie równomiernego zmniejszania odpisów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów, liczonych stosunkiem otrzymanej wielkości dotacji do nieumorzonej na dzień otrzymania dotacji wartości środka trwałego?

Własne stanowisko podatnika:

W momencie zakupu maszyn mieliśmy prawo do naliczenia amortyzacji i zaliczenia jej w całości do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji musimy dokonać odpowiedniej korekty kosztów. Uważa Pana, że nie musi korygować dokonanych już odpisów amortyzacyjnych jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji, tylko dokonana będzie na bieżąco, poczynając od miesiąca, w którym otrzymano dotację. Rozliczona byłaby stosunkiem otrzymanej wielkości dotacji do nieumorzonej na dzień otrzymania dotacji wartości środka trwałego, przez pozostały okres amortyzacji.

Oświadcza Pan, że aktualnie nie jest w stosunku do Pana firmy prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed Sądami Administracyjnymi.

Rozpatrując powyższy wniosek Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza:

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zmianami) nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy podatnicy mają obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych od całości wartości początkowej środków trwałych (ustalonej wg ceny nabycia lub kosztu wytworzenia), jednak w zależności od udziału dotacji w finansowaniu kosztów tych składników majątkowych część dokonywanych odpisów amortyzacyjnych nie będzie kosztem podatkowym od miesiąca, w którym otrzymano dotację.

Fakt otrzymania środków pieniężnych na sfinansowanie zakupu środków trwałych nie wpłynie na wielkość wartości początkowej, ani na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Podatnik winien jedynie wydzielić z odpisów amortyzowanych taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanemu zwrotowi. Ta wydzielona część odpisów nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem od momentu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wartości początkowej tego środka.

Natomiast w związku z wcześniejszym zaliczeniem w koszty uzyskania przychodów całości odpisów amortyzacyjnych w miesiącu wpływu dotacji na konto podatnika należy skorygować (zmniejszyć) koszty uzyskania przychodu o naliczone odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego sfinansowanej otrzymaną dotacją za cały okres od rozpoczęcia amortyzacji środka trwałego do miesiąca poprzedzającego miesiąc otrzymania dotacji.

Ponadto kolejne odpisy amortyzacyjne należy rozliczać, uwzględniając podział na część dofinansowaną i część pokrytą z własnych środków, zaliczając tę ostatnią w koszty uzyskania przychodu.

Wobec powyższego przedstawione przez Pana stanowisko w sprawie rozliczenia odpisów amortyzowanych od środków trwałych sfinansowanych częściowo dotacją jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego we wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1, § 2 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj