Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łęczycy
USIII/443-10/2006
z 19 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443-10/2006
Data
2006.10.19



Autor
Urząd Skarbowy w Łęczycy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa towarów
paleta
towar używany


Pytanie podatnika
Czy przy sprzedaży używanych palet drewnianych podatnik ma możliwość zastosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, która została uregulowana w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT ?


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży używanych palet drewnianych od osób fizycznych. Z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność będzie polegała na skupie od ludności używanych palet drewnianych. Następnie palety będą segregowane wg typów, zużycia, barwy itp. Po zgromadzeniu większej ilości palet będą one sprzedawane firmom i instytucjom. Wnioskodawca nie planuje sprzedaży osobom fizycznym. Pojedyncze transakcje przy zakupie nie przekroczą kwoty 200-300 zł. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu opodatkowania dostawy palet podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy będzie on mógł stosować szczególną procedurę w zakresie dostawy towarów1) używanych, która została uregulowana w art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Tutejszy Organ podatkowy stwierdza, że w myśl powyżej wymienionego art. 5 ust. 1 pkt 1 odpłatna dostawa palet podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawką opodatkowania właściwą dla przedmiotowej dostawy jest 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów:
1) i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów
2) w używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy zauważa, że art. 120 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zawiera szczególne procedury w zakresie dostaw towarów używanych.

Zgodnie z przytoczonym art. 120 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne. Art. 120 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie między innymi towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowita kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie marży podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 120 ust. 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W żadnym z tych przypadków nie występuje jednak podatek naliczony z tytułu nabycia tych towarów. Jak widać taki rodzaj opodatkowania ma miejsce, gdy źródło nabycia towarów jest nieopodatkowane.

Podatnik trudniący się dostawami towarów używanych może oprócz opisanej powyżej szczególnej procedury opodatkowania marży, stosować ogólne zasady opodatkowania dostaw do całości obrotu, zgodnie z art. 120 ust. 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego związanego z dostawą opodatkowaną.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy stwierdza, że dostawa palet podlega opodatkowaniu wg stawki 22%. Wnioskodawca może dokonane dostawy opodatkować na zasadach ogólnych lub w oparciu o szczególną procedurę opodatkowania marży (po uwzględnieniu warunków zapisów art. 120 ww. ustawy o podatku od towarów i usług). Jedynie w przypadku palet, których okres używania przez Wnioskodawcę wyniesie co najmniej pół roku ich dostawa może być zwolniona od podatku VAT.

Tak więc, w przypadku dostawy używanych palet drewnianych zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca ma prawo stosować szczególną procedurę w zakresie dostawy towarów używanych, która została uregulowana w art. 120 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy - za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj