Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieliczce
PR 443/31/05/PP
z 31 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PR 443/31/05/PP
Data
2005.10.31
Autor
Urząd Skarbowy w Wieliczce
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
konserwacja zabytków
remonty
stawka podstawowa podatku
usługi budowlane
usługi konserwatorskie
usługi ochrony zabytków
usługi związane z kulturą
zabytek
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy do robót budowlanych i robót konserwatorskich należy stosować jednolitą 22% stawkę podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.10.2005 r. (uzupełnionego w dniu 20.10.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny: Gmina ogłosiła przetarg na wykonanie prac remontowych budynku z adaptacją na Miejski Dom Kultury. Budynek jest wpisany do rejestru zabytków. W ramach remontu będą wykonywane także prace konserwatorskie. Gmina zadała następujące pytanie, czy do robót budowlanych i do robót konserwatorskich należy stosować jednolitą stawkę podatku w wysokości 22%. Gmina uważa, iż nie powinno być podziału na roboty budowlane opodatkowane stawką 22% i prace konserwatorskie zwolnione od opodatkowania. OCENA STANOWISKA PYTAJĄCEGO: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W oparciu o art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Budynki wpisane do rejestru zabytków nie są specjalnie klasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB). Sposób prowadzenia prac oraz rodzaje uprawnień wykonawców tych prac reguluje szczegółowo rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579). Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 jako zwolnione od podatku wpisano: Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi wykonywane w zabytkowym budynku będą miały dwojaki charakter. Część z nich może być usługami budowlanymi opodatkowanymi stawką 22%, natomiast usługi typowo konserwatorskie będą zwolnione od podatku. Szczegółowego podziału tych robót dokona osoba posiadająca stosowne uprawnienia. Reasumując powyższe, uznaje się stanowisko wyrażone w zapytaniu za nieprawidłowe. Powyższa interpretacja: Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.