Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1-4151/34/06
z 24 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1-4151/34/06
Data
2006.11.24


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne


Słowa kluczowe
brak formalny
braki podania
interpretacja przepisów
interpretacja urzędu skarbowego
kredyt bankowy
odsetki od kredytu
poręczenie
umorzenie
ustalenie stanu faktycznego


Pytanie podatnika
dotyczy zasad udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 13.07.2006 r., znak: PUS.I/415/10-2/06, stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Wnioskiem z dnia 11.05.2006 r. Bank Spółdzielczy w P. zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wnioskodawca podał, że wypłacił kredyt zabezpieczony poręczeniem osób fizycznych. Następnie kredytobiorca i poręczyciele zwrócili się o umorzenie niespłaconej części kredytu i należnych odsetek, w związku z czym Bank zamierza umorzyć te należności. Według wnioskodawcy ww. umorzenie:

  • po stronie kredytobiorcy skutkuje powstaniem przychodu w wysokości umorzonego kredytu, a Bank jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C; w związku z umorzeniem odsetek przychód nie powstaje,
  • po stronie poręczycieli nie powoduje żadnych skutków w zakresie opodatkowania.

W zaprezentowanym stanie faktycznym płatnik wniósł o "zajęcie stanowiska w sprawie dotyczącej umorzenia przez bank kredytobiorcy kredytu, oraz należnych odsetek od kredytu" oraz o "potwierdzenie słuszności (...) stanowiska".

Postanowieniem z dnia 13.07.2006 r., znak: PUS.I/415/10-2/06, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy. W uzasadnieniu postanowienia stwierdzono, że umorzenie kredytu skutkuje po stronie kredytobiorcy zwolnieniem z długu, w efekcie czego następuje trwały przyrost majątku. Wartość umorzonego kredytu stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Bank jest obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C oraz przekazania jej podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu. Według organu I instancji "korzyści jakie osiąga dłużnik z tytułu umorzenia odsetek od kredytu są podatkowo obojętne, nie stanowią bowiem dla niego realnego przysporzenia majątkowego". Jednocześnie stwierdzono, że umorzenie kredytu i odsetek jest obojętne podatkowo dla poręczycieli - nie uzyskują oni z tego tytułu korzyści majątkowych. Tym samym Bank nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla poręczycieli.

Postanowieniem z dnia 23.10.2006 r., znak: IS. I/1-4151/34/2006, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wzruszenia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej ww. postanowienia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego oraz treść postanowienia Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 13.07.2006 r., znak: PUS.I/415/10-2/06, zważył, co następuje:

W myśl art. 14a § 1 ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając wniosek, podatnik (płatnik), zgodnie z art. 14a § 2 ordynacji podatkowej, jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. W razie gdy wnioskujący nie przedstawi wyczerpująco stanu faktycznego, wniosek winien zostać uzupełniony w trybie art. 169 § 1 ordynacji podatkowej (w związku z zapisem art. 14a § 5 ordynacji podatkowej), który stanowi, że jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Z treści wniosku Banku Spółdzielczego wynika, że umorzeniem objęto "niespłaconą część kredytu i należne odsetki" - nie wskazano przy tym czy były to odsetki:

  • należne od części kredytu pozostającej do spłaty (niewymagalne),
  • wymagalne, w odniesieniu do których minął termin płatności, lecz nie zostały uregulowane do chwili umorzenia,
  • skapitalizowane - doliczone do kwoty kredytu.

Powyższe rozróżnienie jest o tyle istotne, że umorzenie odsetek w zależności od ich charakteru (np. niewymagalne, skapitalizowane) wywoła po stronie kredytobiorcy różne skutki w sferze podatkowej. Bez uwzględnienia powyższej specyfiki nie można sformułować jednoznacznych wniosków, że "umorzone odsetki od kredytu nie stanowią jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego dla kredytobiorcy" oraz "korzyści jakie osiąga dłużnik z tytułu umorzenia odsetek od kredytu są podatkowo obojętne".

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż z treści wniosku Banku Spółdzielczego w P. wynika, że kredyt został udzielony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednak nie wskazano, czy w momencie umorzenia kredytu kredytobiorca prowadzi tę działalność, czy też nie. Ustalenia w tym zakresie są konieczne dla prawidłowej kwalifikacji przychodu uzyskanego z tytułu umorzenia kredytu i odsetek, tj. dla określenia czy źródłem tego przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), czy inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ww. ustawy), jak stwierdzono w postanowieniu organu I instancji.

Reasumując: przedstawiony przez jednostkę stan faktyczny nie pozwalał na udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ordynacji podatkowej, w związku z czym organ podatkowy zobowiązany był do wezwania wnioskodawcy do usunięcia braków podania, we wskazanym wyżej trybie i zakresie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj