Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-151/06/JW
z 4 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-151/06/JW
Data
2006.08.04



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podatek naliczony
świadczenie usług
terytorium


Pytanie podatnika
Czy należy w poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazywać transakcje wykonane przez Podatnika poza terytorium kraju?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 18.05.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 22.05.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wykazywania w deklaracji VAT-7 transakcji wykonywanych przez Podatnika poza terytorium kraju, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik jest firmą ze 100% kapitałem norweskim, sprzedającą zmieloną skałę do produkcji szkła, zakupowaną od spółki-matki. Podatnik prowadzi działalność na terenie polskiego portu, gdzie zakupiony towar przypływa z Norwegii statkami i jest rozładowywany do magazynów Podatnika.

Jednym z kontrahentów Podatnika jest firma posiadająca siedzibę na terytorium Estonii.

Sprzedaż do Estonii odbędzie się w następujący sposób:

  • w Norwegii zostanie zakupiony towar w ilości 3 tys. ton (cały statek),
  • całość towaru zostanie oclona w Polsce na podstawie faktury i dokumentu SAD,
  • następnie część towaru (2 tys. ton) zostanie wyładowana na terytorium Polski, pozostała część towaru, którego właścicielem będzie już firma polska, tym samym statkiem zostanie przetransportowana do Estonii na podstawie dokumentu celnego T2L.

Podatnik dokonał rejestracji dla potrzeb podatku od wartości dodanej (w tym: dla transakcji wewnątrzwspólnotowych) na terytorium Estonii.

Posiadając estoński numer NIP UE Podatnik dokona dostawy wewnątrzwspólnotowej tego towaru, występując jednocześnie jako jego nabywca.

Koszty transportu statkiem z Polski do Estonii pokrywa firma norweska, która obciąży z tego tytułu spółkę polską.

Towar zostanie złożony w magazynie wynajmowanym przez Podatnika w Estonii. Koszty wynajmu magazynu pokrywa Podatnik i podając estoński numer NIP UE otrzymuje fakturę VAT od wydzierżawiającej magazyn firmy estońskiej (VAT rozliczany według przepisów estońskich).

Koszty transportu, spedycji i rozładunku towaru, który odbywać się będzie na terytorium Estonii pokrywa firma polska i podobnie jak przy dzierżawie magazynu, podając estoński numer NIP UE, otrzymuje fakturę VAT od spedycyjnej firmy estońskiej (świadczenie usług na terytorium Estonii - VAT rozliczany według przepisów obowiązujących w tym państwie członkowskim).

Podatnik posiada umowę na sprzedaż towarów z firmą z Estonii. Towar z jednej dostawy będzie magazynowany w Estonii przez ok. 3 miesiące i tam wydawany będzie na podstawie WZ do klienta estońskiego raz w tygodniu. Każde wydanie będzie potwierdzone dokumentem WZ i fakturą VAT.

Transport towaru z magazynu do klienta estońskiego odbywać się będzie raz w tygodniu samochodami i raz w tygodniu będzie on obciążany przez firmę polską (podającą numer NIP UE estoński) fakturą VAT za dostawę towaru (sprzedaż na terenie Estonii, VAT rozliczany według przepisów obowiązujących w tym państwie członkowskim).

Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie swojego stanowiska, odnośnie braku obowiązku wykazania w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 w poz. 21 transakcji dokonanych przez niego poza terytorium kraju.

Zdaniem Podatnika w poz. 21 deklaracji VAT-7 nie należy wykazywać przedmiotowych transakcji dokonywanych na terytorium Estonii (sprzedaż na terytorium Estonii), pomimo że Podatnik ponosi koszty obsługi importowanego towaru z Norwegii tj. odliczany jest VAT z SAD-u oraz VAT za obsługę celną całości towaru (wystawienie dokumentu SAD) i za wystawienie dokumentu TL dla towaru transportowanego dalej do Estonii.

Jednakże w opinii Podatnika, koszty te dotyczą dostawy wewnątrzwspólnotowej, gdzie nabywcą jest firma polska zarejestrowana w Estonii (z numerem NIP UE estońskim).

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik nabywa towar od spółki-matki z Norwegii.

Towar ten w całości zostanie oclony w Polsce na podstawie faktury i dokumentu SAD.

Następnie część towaru zostanie wyładowana na terytorium Polski, zaś pozostała część towaru, którego właścicielem będzie już Podatnik, tym samym statkiem zostanie przetransportowana do Estonii na podstawie dokumentu celnego T2L.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Ponadto, stosownie do treści art. 13 ust. 3 ustawy o VAT za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium kraju, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz takim podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Estonii (Podatnik dokonał odpowiedniej rejestracji na terytorium Estonii).

A zatem przemieszczenie przez Podatnika towarów, nabytych uprzednio od kontrahenta z Norwegii, z terytorium kraju na terytorium Estonii (do wynajmowanego przez Podatnika magazynu) stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.

Natomiast, dokonywana w terminie późniejszym, dostawa towarów na rzecz ostatecznego odbiorcy (kontrahenta estońskiego), w wyniku której towary będą przemieszczane w obrębie terytorium Estonii (magazyn wynajmowany przez Podatnika - kontrahent estoński) będzie stanowiła odrębną czynność, która nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lecz na terytorium Estonii - według przepisów i zasad obowiązujących w tym państwie członkowskim.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik ponosi koszty obsługi importowanego z Norwegii towaru, jednakże koszty te dotyczą dostawy wewnątrzwspólnotowej do Estonii, dokonywanej przez Podatnika.

Natomiast czynności wykonywane przez Spółkę jako podatnika estońskiego stanowią dla niej wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru na terytorium Estonii, a następnie dostawę krajową na terytorium Estonii.

Jak wynika z treści art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Natomiast zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

  1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;
  2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

A zatem Podatnik wykaże przedmiotową transakcję w informacji podsumowującej i w deklaracji VAT-7 w pozycji 30 jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów oraz odliczy podatek naliczony VAT, związany z tą transakcją na zasadach ogólnych.

Natomiast, jak wynika z objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług, zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545), w poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jednakże, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik rozlicza podatek naliczony VAT, jako podatek związany z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

Natomiast podatek naliczony z tytułu wynajmu magazynu, nabywania usług transportu, spedycji i rozładunku towaru na terytorium Estonii, Podatnik rozlicza według przepisów obowiązujących w Estonii.

A zatem, skoro w analizowanej sprawie nie występuje podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, to Podatnik nie wykazuje transakcji wykonywanych poza terytorium kraju w poz. 21 deklaracji VAT-7, jako "dostawy towarów oraz świadczenia usług, poza terytorium kraju".

Ponadto tut. Organ wskazuje na fakt, iż organem właściwym do udzielenia interpretacji co do praw i obowiązków Podatnika w zakresie rozliczenia podatku od wartości dodanej na terytorium Estonii jest odpowiedni organ znajdujący się na terytorium tego państwa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj