Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PDFI/415-59/06
z 24 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFI/415-59/06
Data
2006.10.24



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
wydatki inwestycyjne


Pytanie podatnika
Czy koszty zakupu paliwa, napraw, ubezpieczenia będą rozliczane w proporcji do źródeł przychodu w daym miesiącu?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 21.07.2006 r., uzupełnionego pismem złożonym w dniu 17.08.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 21.07.2006 r., uzupełnionym pismem złożonym 17.08.2006 r. zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą od 01.09.2006 r.tj. przedszkole niepubliczne. Działalność Pani będzie w przeważającym stopniu opierać się o dotacje z Urzędu Gminy, ale również o wpłaty wnoszone przez rodziców dzieci. Dla potrzeb prowadzonej działalności dokona Pani zakupu samochodu typu BUS, celem dowozu dzieci z okolicznych wsi do przedszkola.
W związku z powyższym pytanie skierowane do organu podatkowego brzmi:
- Czy koszty zakupu paliwa, napraw, ubezpieczenia będą rozliczane w proporcji do źródeł przychodu w danym miesiącu?

Zdaniem Pani koszty zakupu paliwa, napraw będą rozliczane w proporcji do źródeł przychodu w danym miesiącu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – „przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych”. Tak więc dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od powyższej reguły przewidziano dwa wyjątki. Pierwszy został przedstawiony w cytowanym wyżej przepisie, drugi dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym, na podstawie przepisów art. 21 ustawy.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. - wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt. 10 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 r., o czym stanowi art. 14 tej ustawy.
Następnie przepisem art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619), zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Wskutek powyższej zmiany przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 r.W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b. Pomimo zmiany brzmienia ww. przepisu od 01.01.2004 r. w związku z zachowaniem do dnia 31.12.2006 r. zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przedmiotowych dotacji, przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004 r. stosuje się odpowiednio, o czym stanowi art. 3 pkt 2 cyt. ustawy z dnia 18.11.2004 r.
Z powołanego wyżej przepisu jednocześnie wynika, że w przypadku gdy podatnik otrzyma środki pieniężne (dotacje), które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego – to sfinansowane przez niego wydatki i koszty z tego źródła nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, a w związku z powyższym nie podlegają ewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Natomiast wydatki i koszty sfinansowane ze środków własnych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
W przypadku kosztów ogólnych, ponoszonych w związku z prowadzoną działalnością, gdy nie jest możliwe ustalenie wysokości kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania, koszty te ustala się proporcjonalnie w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w ogólnej kwocie uzyskanych przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 3 i 3a dalej updof.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj