Interpretacja Urzędu Skarbowego w Raciborzu
PP/443-17/06/85315/2006
z 29 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-17/06/85315/2006
Data
2006.11.29



Autor
Urząd Skarbowy w Raciborzu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
usługi organizowania wystaw, targów i kongresów


Pytanie podatnika
opodatkowanie podatkiem od towarów i usług usługi organizowania konferencji naukowo-technicznych i sympozjów branżowych


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.08.2006 r. (data wpływu 01.09.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi organizowania konferencji naukowo-technicznych i sympozjów branżowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Raciborzu stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione w wymienionym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.09.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Raciborzu wpłynął wniosek podatnika : Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizacji konferencji naukowo-technicznych i sympozjów branżowych. W myśl art. 14a § 1 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny sprawy opisany przez wnioskodawcę przedstawia się następująco. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się organizowaniem na terenie kraju konferencji naukowo-technicznych i sympozjów branżowych. Świadczona usługa obejmuje :

  1. organizację odczytów i specjalistycznych prelekcji branżowych poprzez wynajem sali konferencyjnej, pozyskanie prelegentów, planowanie harmonogramu oraz profilu merytorycznego poszczególnych prelekcji,
  2. organizację stoisk wystawowych dla firm – uczestników, tj. wynajem powierzchni wystawienniczej, wykonanie zabudowy powierzchni wystawienniczej, zabezpieczenie infrastruktury technicznej stanowisk, itp.,
  3. promowanie i rozpowszechnianie informacji o produktach i działalności wybranych firm,
  4. wpisy do katalogów targowych, umieszczanie ogłoszeń reklamowych w katalogach targowych i informatorach,
  5. pośrednictwo w zakresie usług noclegowych oraz zapewnienie usług gastronomicznych dla uczestników konferencji.

Wymienione usługi wnioskodawca zaklasyfikował do ugrupowania PKWiU 74.87.15-00.00 usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. W wystawionej fakturze VAT całość ww. usług składowych - jako kompleksową usługę pod nazwą „koszt uczestnictwa w sympozjum branżowym” - opodatkowuje jednolitą stawką podstawową VAT wynoszącą 22%. Taki sposób rozliczenia i udokumentowania transakcji podatnik stosuje jednakowo, zarówno dla odbiorców krajowych, jak i dla odbiorców zagranicznych z krajów Wspólnoty.

Wątpliwości wnioskodawcy powstały na gruncie powziętych informacji nt. odmiennego sposobu fakturowania tego typu usług przez firmy konkurencyjne. Podmioty te, realizując usługi organizowania targów, konferencji czy sympozjów na rzecz polskich kontrahentów, dokonują sprzedaży tych świadczeń wyodrębniając np. usługi reklamowe i promocyjne - opodatkowane stawką VAT 22%, uczestnictwo w targach, udział w konferencji – stawka VAT 22%, usługi bytowe (hotelowe i gastronomiczne) – stawka VAT 7%. Natomiast w przypadku odbiorców zagranicznych (z terytorium UE), wyodrębnienie usług reklamowych powoduje, iż nie są one w ogóle opodatkowane w kraju (zgodnie z art. 27 ust. 3 i art. 4 pkt 2 ustawy o VAT następuje zmiana miejsca świadczenia i opodatkowania).

Wniosek podatnika o udzielenie interpretacji dotyczy kwestii:

  • Prawidłowości opodatkowania usługi kompleksowej, na którą składają się wskazane na wstępie usługi składowe, w zakresie stosowanych stawek podatkowych,
  • Prawidłowości ustalenia miejsca świadczenia usługi, w przypadku świadczenia przedmiotowych usług na rzecz kontrahentów posiadających siedzibę na terytorium Wspólnoty innym niż RP.

Stanowisko podatnika.

Wymienione na wstępie od 1) do 4) działania mieszczą się w zakresie definicji usług organizacji wystaw, targów i kongresów oznaczonych symbolem ugrupowania 74.87.15-00.00 PKWiU, natomiast pozostałe, wym. w pkt 5) mają charakter pomocniczy w stosunku do tych pierwszych. Zarząd wychodzi z założenia, że Spółka świadczy usługę złożoną, w strukturze której mieszczą się usługi zasadnicze oraz usługi pomocnicze, czego konsekwencją jest zastosowanie tych samych zasad i kompleksowe opodatkowanie wszystkich usług składowych jednolitą stawką VAT wynoszącą 22%.

Podobne stanowisko przyjął Zarząd w kwestii usług reklamowych świadczonych w ramach zorganizowanej konferencji/sympozjum dla podmiotu zagranicznego z siedzibą na terytorium Wspólnoty innym niż terytorium RP. Zarząd uznał, iż nie ma podstaw prawnych do odrębnego fakturowania tej usługi przy jednoczesnym założeniu, iż nie podlega ona opodatkowaniu na terytorium RP. Usługa reklamowa jest bowiem częścią usługi realizowanej kompleksowo i de facto stanowi usługę towarzyszącą (pomocniczą) dla takich składowych zasadniczych jak organizacja targów oraz organizacja części konferencyjnej (sensu stricte – prelekcyjnej). W opinii Zarządu, ze względu na specyfikę świadczonej usługi głównej, wszystkie realizowane usługi składowe stanowią kompletną i nierozerwalną całość tworząc w sumie niejako nową wartość w postaci usługi występującej p.n. „organizacja konferencji (sympozjum)”. Konsekwencją przyjęcia takiego stanowiska jest jednolite opodatkowanie całości świadczonej usługi stawką podstawową 22% VAT.

Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska wnioskującego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 wym. ustawy o VAT). Wnioskodawca zaklasyfikował kompleksową usługę polegającą na zorganizowaniu konferencji (sympozjum), składającą się z szeregu działań (usług) zasadniczych i pomocniczych, do ugrupowania PKWiU 74.87.15 – 00.00 „Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów” (co wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm. - nadal stosowanej dla celów podatkowych - odpowiada ugrupowaniu 74.84.15 – 00.00). Ponieważ – co podkreśla strona - zorganizowanie konferencji (sympozjum) ma charakter usługi kompleksowej, a składające się na nią usługi cząstkowe są ze sobą związane i nie mogły być realizowane oddzielnie (nie mają charakteru samoistnego), brak jest podstaw do wyodrębniania oraz oddzielnego fakturowania/opodatkowania poszczególnych usług składowych, wg właściwych im, różnych stawek lub zgodnie z odrębnymi regulacjami prawnymi.

W przypadku usług decydujące znaczenie dla objęcia ich opodatkowaniem VAT ma miejsce świadczenia tych usług, co jest związane z zasadą terytorialności podatku. Zgodnie z ogólną regułą zawarta w art. 27 ust. 1 wym. ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Wnioskodawca posiada siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, tak więc dla konferencji naukowo-technicznej (sympozjum branżowego), zorganizowanego przez Jednostkę jako usługa kompleksowa, zarówno dla odbiorców krajowych, jak i na rzecz kontrahentów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, w kraju innym niż Polska, miejscem świadczenia usługi będzie terytorium kraju.

Powyższe oznacza, że przedmiotowa usługa w całości, łącznie z usługą reklamową jako składową, podlega regulacji jw. i nie mają do niej zastosowania zastrzeżenia zawarte w art. 27 ust. 3 w zw. z art. 4 pkt 2 ustawy.

Ponieważ jednostka organizuje konferencje (sympozja) wyłącznie na terenie kraju, bez znaczenia dla ustalenia miejsca opodatkowania pozostanie też wyjątek określony w art. 27 ust. 2 pkt 1 wym. ustawy o VAT mogący mieć miejsce w przypadku, gdy usługi w zakresie organizowania targów i wystaw obejmują swoim zakresem - jako usługę główną - wynajem powierzchni wystawienniczej.

Reasumując, w takich okolicznościach faktycznych, konferencja naukowo-techniczna (sympozjum branżowe), zorganizowane przez Jednostkę kompleksowo jako usługa złożona, sklasyfikowana w ugrupowaniu PKWiU 74.87.15-00.00, będzie podlegała w całości jednolitemu opodatkowaniu w miejscu świadczenia, czyli na terytorium kraju, wg stawki VAT 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 wym. ustawy z dnia 11 marca 2004r.

Zaprezentowane zatem stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie tutejszy organ podatkowy ocenił jako prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku (aktualnego w dniu wydania postanowienia); traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj