Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-180/06
z 8 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-180/06
Data
2006.11.08



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
najem
środek transportowy


Pytanie podatnika
- czy Podatnik powinien dokonać korekty podatku VAT z tytułu importu usług z tytułu najmu naczep, który naliczał do dnia 30 czerwca 2006 r.?,- w jaki sposób ma postępować Spółka w przypadku, gdy po 1 lipca 2006 r. nadal otrzymuje od kontrahentów z Austrii faktury dotyczące najmu naczep w kwocie netto (bez podatku)?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca świadczy usługi m.in. w zakresie:

- transportu międzynarodowego towarów,

- spedycji,

- wewnątrzwspólnotowego transportu towarów.

Spółka dzierżawi naczepy do ciągników siodłowych od kontrahentów z Austrii. Naczepy nie posiadają własnego napędu. Z tytułu ich dzierżawy, Spółka otrzymywała co miesiąc rachunki w kwocie netto bez podatku VAT. Wnioskująca nie traktowała naczep jako środków transportu, traktowała ich najem jako import usług i rozliczała z tego tytułu VAT naliczony i należny.

Spółka podnosi, iż w związku z wejściem w życie z dniem 1 lipca 2006 r. rozporządzenia Rady Unii Europejskiej (nr 1777/2005), które nakazuje zaliczyć przyczepy, naczepy i wagony kolejowe do środków transportu, zmienia się miejsce świadczenia usług ich najmu jako środków transportu, tj. miejscem tym jest miejsce siedziby usługodawcy. W związku z powyższym, od 1 lipca 2006 r. Spółka nie będzie naliczała podatku VAT z tytułu importu usług, gdyż podatnikiem będzie usługodawca.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Spółka zwróciła się z następującymi zapytaniami:

- czy Podatnik powinien dokonać korekty podatku VAT z tytułu importu usług z tytułu najmu naczep, który naliczał do dnia 30 czerwca 2006 r.?,

- w jaki sposób ma postępować Spółka w przypadku, gdy po 1 lipca 2006 r. nadal otrzymuje od kontrahentów z Austrii faktury dotyczące najmu naczep w kwocie netto (bez podatku)?

W ocenie Wnioskującej, nie powinna Ona dokonywać korekty podatku VAT z tytułu importu usług najmu rozliczanego do dnia 30 czerwca 2006 r. Odnośnie drugiego z zapytań, Spółka wyraziła stanowisko, iż nie ma obowiązku rozliczania podatku VAT z tytułu importu usług najmu naczep.

Ustosunkowując się do przedstawionej we wniosku kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie natomiast do art. 27 ust. 3 przywoływanej ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu (art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy).

Zgodnie z powyższymi przepisami, usługa najmu rzeczy ruchomych podlega opodatkowania w miejscu gdzie siedzibę ma jej nabywca, z wyjątkiem najmu środków transportu. Dla określenia miejsca usługi najmu naczep do ciągników siodłowych należy rozstrzygnąć zatem, czy przedmiotowe naczepy są środkiem transportu, o którym mowa w przywoływanym art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy podatkowej.

Wskazać należy, iż stosownie do art. 27 ust. 7 ww. ustawy, za środki transportu, o których mowa w ust. 4 pkt 6, uznaje się także środki transportu, o których mowa w art. 10 rozporządzenia nr 1777/2005.

Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Rady (WE) NR 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L. z 2005 r., Nr 288, poz. 1), przyczepy i naczepy, a także wagony kolejowe uważa się za formy środków transportu do celów art. 9 ust. 2 lit. e) tiret ósme dyrektywy 77/388/EWG.

Stosownie do powyższego, opisane we wniosku naczepy do ciągników siodłowych, w świetle obecnie obowiązujących przepisów, dla potrzeb stosowania art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy, traktowane są jako środki transportu, o których mowa w art. 27 ust. 7 ustawy o VAT. Zatem, miejscem opodatkowania usługi ich najmu jest, zgodnie z art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, miejsce, gdzie siedzibę ma ich usługodawca.

Zgodnie z art. 23 ww. rozporządzenia Rady, niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r. Zgodnie zaś z art. 23 zd. 3 ww. rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich. Pomimo zatem, iż zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 143, poz. 1028), wprowadzającej do ustawy o podatku od towarów i usług cytowany przepis art. 27 ust. 7, ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia (1 sierpnia 2006 r.), to ww. przepis art. 10 rozporządzenia Rady obowiązuje od dnia 1 lipca 2006 r.

Zatem, Podatnik winien dokonywać rozliczeń z tytułu nabycia usług opisanych we wniosku jako import usług do dnia 30 czerwca 2006 r. Po tej dacie nabycie to nie stanowi importu usług i nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie, nie wpływa na to fakt wystawienia przez austriackiego kontrahenta Wnioskującej, faktur dokumentujących tą usługę w kwotach netto (bez podatku).

Odnosząc się do konieczności dokonania korekty deklaracji za okres przed dniem 1 lipca 2006 r. wskazać należy na przepis art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), stosownie do którego, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie okoliczności stanowiących podstawę dokonania korekty odsyłają do przepisów ustaw materialnego prawa podatkowego. Zaznaczyć należy, iż w przypadku przepisów prawa materialnego, zastosowanie znajduje zasada lex retro non agit – prawo nie działa wstecz. Przepisy aktów prawnych znajdują zastosowanie tylko do stanów faktycznych zaistniałych po dacie początku ich obowiązywania.

Spółka nie powinna zatem korygować obrotu i deklaracji dla podatku od towarów i usług za okres przed wejściem w życie przywoływanego rozporządzenia Rady.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za prawidłowe i postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj