Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443-110/50021/05/7742/170/CzW
z 3 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443-110/50021/05/7742/170/CzW
Data
2005.11.03
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
bilety
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
komunikacja miejska
opłaty dodatkowe
sprzedaż wierzytelności
świadczenie usług
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaż nieściągniętych należności od osób fizycznych z tytułu podwyższonych opłat za przejazd bez ważnego biletu?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 06.10.2005 r., uzupełnionego w dniu 13.10.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika nie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny: Spółka, zgodnie z zawartymi umowami, świadczy usługi w zakresie kontroli biletów oraz windykacji opłat dodatkowych za przejazd bez ważnego biletu w środkach komunikacji publicznej na rzecz: Zarządu Dróg i Transportu w L., Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w B. i Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w N. Z zapisów przedłożonych umów wynika, że wpływy z opłat dodatkowych stanowią wynagrodzenie Podatnika z tytułu świadczonych usług. Wątpliwości Podatnika odnoszą się do kwestii, czy zbycie w/w wierzytelności jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Podatnika sprzedaż w/w wierzytelności - jako wierzytelności własnych - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ocena prawna stanowiska Podatnika: Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Z opisanego w piśmie stanu faktycznego oraz załączonych dokumentów wynika, że na podstawie zawartych umów z: Z treści zawartych umów wynika, że: Powyższe dane stanowią o tym, że świadczą Państwo usługi ciągłe w zakresie kontroli biletów i nakładania mandatów za przejazd bez ważnego biletu na zlecenie powyżej wymienionych podmiotów i za wynagrodzeniem, które stanowią ściągnięte kwoty opłat dodatkowych. W związku z powyższym, częściowe wykonanie usług kontroli biletów oraz nakładania mandatów na zlecenie w/w podmiotów powinno być udokumentowane fakturami VAT, gdzie jako "nabywcy" winny być określone w/w podmioty, natomiast wartość wykonanej usługi stanowią sumy kwot ściągniętych opłat dodatkowych w przyjętym okresie rozliczeniowym. Tym samym opisany przez Państwa sposób dokumentowania w/w usług należy uznać za nieprawidłowy. W przedmiotowym piśmie problematyczna dla Podatnika jest kwestia, czy sprzedaż nieściągniętych należności od osób fizycznych z tytułu podwyższonych opłat za przejazd bez ważnego biletu (nałożonych w okresie: 2002-2004) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 33a ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 ze zm.) w razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu albo dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona powinna pobrać właściwą należność i opłatę dodatkową. Zatem czynność kontroli biletów może wykonywać zgodnie z treścią art. 33a w/w ustawy przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona. Również z treści przedłożonych przez Państwa umów wynika, że zleceniodawca (przewoźnik) udostępnia zleceniobiorcy zarejestrowane druki wpłat KP (druk ścisłego zarachowania). (...) Zleceniodawca zastrzega sobie prawo dokonywania okresowej inwentaryzacji wydanych druków wpłat KP u zleceniobiorcy. (...) Zleceniodawca zastrzega sobie prawo kontroli prawidłowości wykonywanych czynności kontrolnych przez pracowników Zleceniobiorcy i żądania wyjaśnień w związku z ewentualnymi skargami. Zleceniobiorca zobowiązany jest do składania comiesięcznych raportów. Powyższe dane potwierdzają, że prowadzenie przez Podatnika kontroli biletowej i pobieranie należności oraz opłat dodatkowych w środkach komunikacji miejskiej dokonywane jest w imieniu i na rzecz przewoźnika. W konsekwencji tego, nieściągnięte opłaty od osób fizycznych za przejazd bez ważnego biletu nie są własnymi wierzytelnościami Podatnika, lecz podmiotów (przewoźników) na zlecenie, których prowadzona była kontrola biletów i pobieranie opłat dodatkowych za przejazd bez ważnego biletu. Powyższa interpretacja: Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.