Interpretacja Urzędu Skarbowego w Leżajsku
US.PPE/443-15/2006
z 20 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPE/443-15/2006
Data
2006.07.20



Autor
Urząd Skarbowy w Leżajsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
opodatkowanie
program pomocowy


Pytanie podatnika
1. Czy podatek od towarów i usług w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Integracja i reintegracja zawodowa kobiet, ,,Aktywna kobieta w powiecie l." jest wydatkiem kwalifikowanym (refundowanym w ramach SPO RZL)?
2. Czy czynności wykonywane przez LSR w ramach SPO RZL, Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Integracja i reintegracja zawodowa kobiet, ,,Aktywna kobieta w powiecie l." stanowią usługę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. (czyli czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług)?
3. Czy dotacja otrzymana w ramach SPO RZL od Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r.?


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, ust. 2 i 3, art. 8 ust. 1 i 2, art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.04.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co od zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) oraz zasad opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach SPO RZL od Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 25.04.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Strony znak: LSR/185/2006 uzupełniony pismem z dnia 31.05.2006 r. znak: LSR/240/2006 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Wnioskodawca, występujący w roli jednego z Partnerów, zaangażowanego w realizację celów Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), wniósł o wyjaśnienie wątpliwości i udzielenie odpowiedzi na pytania sformułowane przez Jednostkę w sposób następujący:

    1. Czy podatek od towarów i usług w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Integracja i reintegracja zawodowa kobiet, ,,Aktywna kobieta w powiecie l." jest wydatkiem kwalifikowanym (refundowanym w ramach SPO RZL)?
    2. Czy czynności wykonywane przez LSR w ramach SPO RZL, Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Integracja i reintegracja zawodowa kobiet, ,,Aktywna kobieta w powiecie l." stanowią usługę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (czyli czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług)?
    3. Czy dotacja otrzymana w ramach SPO RZL od Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r.?

Zdaniem Jednostki realizowane zadania projektu ,,Aktywna kobieta w powiecie l." w ramach SPO RZL nie są usługą w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, otrzymane dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym.

Ze skierowanego wniosku wynika, że Jednostka wraz z Powiatowym Urzędem Pracy oraz Stowarzyszeniem Kobiety Razem w listopadzie 2005 r. przystąpiło do realizacji projektu ,,Aktywna kobieta w powiecie l.". Celem projektu jest polepszenie sytuacji kobiet na lokalnym rynku pracy poprzez udzielenie wielostronnego wsparcia kobietom, prowadzące do wzrostu stopy zatrudnienia kobiet i podniesienia ich statusu zawodowego i społecznego. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez promocję jednakowego dostępu przedstawicieli obu płci do zatrudnienia, promocję kształcenia ustawicznego, działań na rzecz wzrostu zatrudnienia oraz upowszechnienie elastycznych form zatrudnienia pozwalających na godzenie życia zawodowego i rodzinnego. Każdy z Partnerów projektu na mocy zawartej umowy z Departamentem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego realizować będzie zadania, które będą przyczyniać się do osiągnięcia zakładanego celu. Zgodnie z zawartym w dniu 28.10.2005 r. Porozumieniem o współpracy w realizacji projektu ,,Aktywna kobieta w powiecie l." Jednostka realizuje następujące zadania:

    1) dobór firm szkolących do przeprowadzenia szkoleń indywidualnych i szkolenia ,,Kobieta w środowisku pracy",
    2) koordynacja szkoleń, warsztatów i usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej,
    3) koordynacja szkolenia: obsługa komputera z elementami internetu,
    4) objęcie bezpłatną dla uczestniczek Projektu opieką doradczą również przez okres do 6 miesięcy po zakończeniu realizacji Projektu kobiet, które podejmą działalność gospodarczą,
    5) tworzenie i zamieszczenie stron WWW poszczególnych nowopowstałych w ramach projektu firm na swojej stronie internetowej,
    6) udostępnianie sali na warsztaty i szkolenia dla uczestniczek Projektu,
    7) pomoc w organizacji zaplecza technicznego Sekretariatu Projektu (zainstalowanie oprogramowania w komputerze, udostępnienie formularzy itp.),
    8) udostępnianie swojego zaplecza technicznego do czasu uruchomienia sekretariatu projekty.

Na wykonanie zadań projektowych Podatnik będzie otrzymywać środki z Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego na wyodrębniony rachunek bankowy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1 ustawy), o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Jednostka w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) otrzymywać będzie tylko refundację poniesionych i udokumentowanych kosztów realizacji zadań. Zatem z tytułu ich wykonywania nie będzie osiągać żadnego zysku. Dostawa towarów oraz świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz w art. 8 ust. 2 przypadków, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

W celu sprecyzowania, co należy rozumieć pod pojęciem odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów lub świadczenie usług stają się czynnościami opodatkowanymi można odwołać się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przyjmuje się w nim, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Musi więc istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasna zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiały stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne. Zatem świadczenia podatnika, nie oparte na tytule prawnym wskazującym obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analizując zadania realizowane przez Jednostkę w ramach Projektu, można stwierdzić, że nie stanowią one usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie są świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej. W ramach realizacji Programu nie dochodzi bowiem do zobowiązania się Wnioskodawcy do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz wyżej wymienionych jednostek. ,,Zmierzanie" do osiągnięcia rezultatów, nie stanowi usługi i nie jest zatem czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W realizacji celów Programu trudno jest wskazać usługobiorcę, a z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej pomiędzy Stowarzyszeniem (wnioskodawcą) a podmiotami, które będą w przyszłości uzyskiwały korzyści wynikające z realizacji tego Programu. Ponadto czynności wykonywane w ramach Programu przez Jednostkę wykonywane są bezpłatnie (Podatnik uzyskuje jedynie zwrot poniesionych kosztów).

Dokonując powyższej analizy zakresu przedmiotowego obowiązywania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w kontekście opisanych przez Wnioskodawcę czynności podejmowanych w ramach przedmiotowego Programu, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku stwierdza, iż charakter i zakres tych czynności nie wypełnia przesłanek do uznania ich za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanych przez Podmiot na realizację podejmowanych w ramach Programu zadań, tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższych unormowań wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy dla podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub dla usługodawcy konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić, że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika. Zatem opodatkowaniu podlegają wyłącznie te dotacje, które stanowią składnik ceny dostawy towaru lub ceny świadczonej usługi.

Dotacje przyznawane w ramach SPO RZL dla Jednostki nie spełniają wyżej wymienionych kryteriów, gdyż nie można przyporządkować ich do konkretnej dostawy czy usługi. Wnioskodawca udziela pomocy kobietom bezrobotnym i dyskryminowanym na rynku pracy całkowicie bezpłatnie, zatem nie występuje zależność: cena - ilość świadczonych usług. Dotacje powyższe przeznaczone są jedynie na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań projektowych, a nie na dofinansowanie ceny sprzedaży.

Tak więc dotacja przyznawana Stronie w ramach Programu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - nie mieści się w definicji art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W kwestii dotyczącej zaliczenia podatku od towarów i usług w ramach SPO RZL do wydatków kwalifikowanych zostanie wydane odrębne postanowienie. Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku orzekł jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj