Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/PD/423-0165/05/AP
z 1 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/PD/423-0165/05/AP
Data
2006.03.01



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odzież
reprezentacja
zakup


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na sfinansowanie pracownikom 67% kosztów zakupu galowego munduru górniczego będą kosztem uzyskania przychodu Spółki?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na częściowe sfinansowanie pracownikom zakupu galowych mundurów górniczych w ramach limitowanej reprezentacji i reklamy

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka jest przedsiębiorcą, którego główny przedmiot działalności stanowi wytwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej oraz energii elektrycznej, pary wodnej i gorącej wody. W grudniu 2003r. Minister Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej nadał członkom zarządu będącymi pracownikami Spółki stopnie górnicze (Dyrektora Górniczego III Stopnia). W październiku 2005r. na podstawie art. 14 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych oraz punktu 4 rozdział VII Regulaminu wynagradzania Spółki sfinansowano tym pracownikom 67% kosztów zakupu galowego munduru górniczego. Z Regulaminu pracy przyjętego przez Spółkę wynika obowiązek noszenia munduru górniczego w trakcie oficjalnych spotkań związanych ze świętami państwowymi, górniczymi lub firmowymi.

W ocenie Podatnika wydatki poniesione na sfinansowanie pracownikom 67% kosztów zakupu galowego munduru górniczego będą kosztem uzyskania przychodu Spółki. Przy czym z uwagi na to, iż mundur górniczy jest odzieżą o charakterze reprezentacyjnym wydatki poniesione na jego zakup będą kosztem uzyskania przychodu w ramach limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 21 grudnia 1978r. o odznakach i mundurach (Dz.U. Nr 31, poz. 130 z późn. zm.) mundurem jest ubiór lub jego części służące oznaczeniu przynależności do określonej jednostki organizacyjnej lub wykonywania określonych funkcji albo służby.

Stosownie zaś do treści art. 3 pkt 4 lit. c) ustawy z dnia 14 lutego 2003r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (Dz.U. Nr 52, poz. 449) stopniami górniczymi nadawanymi pracownikom górnictwa oraz innym osobom wyróżniającym się w dziedzinie górnictwa są m.in. dyrektor górniczy III stopnia.

Osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo noszenia:

  1. uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego oraz przyznaną honorową szpadą górniczą;
  2. służbowego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego (art. 10 ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy mundur górniczy jest symbolem przynależności do górniczego stanu, wyrazem tradycji i szczególnego uznania dla ciężkiej i odpowiedzialnej pracy górniczej. Osoby posiadające uroczysty mundur górniczy uprawnione są do jego noszenia podczas:

  1. świąt państwowych;
  2. Dnia Górnika;
  3. uroczystości dekoracji orderami, odznaczeniami państwowymi i odznakami;
  4. uroczystości nadania stopnia górniczego i wręczenia honorowej szpady górniczej;
  5. innych uroczystości, ceremonii i wystąpień ważnych dla środowiska górniczego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy zakup m.in. munduru górniczego może być finansowany przez jednostkę występującą z wnioskiem o nadanie stopnia górniczego, w wysokości do 67% kosztów ich zakupu, o ile osoba posiadająca taki stopień o to wystąpi. Przy czym w myśl ust. 2 osoba posiadająca stopień górniczy może uzyskać finansowanie, o którym mowa w ust. 1, nie częściej niż raz na 7 lat.

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca wyraźnie stwierdza, że osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo do noszenia uroczystego munduru w ściśle określonych sytuacjach wymienionych enumeratywnie w cyt. art. 11 ust. 2 ustawy.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art.15 ust.1 wym. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1. Z powyższego uregulowania można wyciągnąć generalny wniosek, iż kosztami uzyskania przychodów są wydatki, których poniesienie ma na celu osiąganie przychodów oraz wydatki, które nie zostały wymienione w ustawowo określonym, negatywnym, zamkniętym katalogu wykluczeń z kosztów podatkowych.

W myśl natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 wym. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z przedłożonego przez Podatnika wyciągu z Regulaminu pracy (§4 pkt 3) wynika, iż pracodawca zobowiązał pracowników posiadających stopnie górnicze do noszenia munduru górniczego w trakcie oficjalnych spotkań, związanych ze świętami państwowymi, górniczymi lub firmowymi, uroczystościami, itp.

Odzież taka może być zatem rozpatrywana w kategoriach ubioru pełniącego funkcje reprezentacyjne, gdyż ustawa o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych w art. 10 wyraźnie rozróżnia dwa rodzaje mundurów górniczych, a mianowicie: uroczysty i służbowy mundur górniczy. Zatem galowy mundur górniczy jest odzieżą o charakterze reprezentacyjnym, której zakup może być sfinansowany w części przez pracodawcę, tj. w wysokości do 67% kosztów jej zakupu.

Wydatki na zakup uroczystego munduru górniczego należy uznać za wydatki na cele reprezentacyjne służące do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy, a więc stanowiące koszt uzyskania przychodu firmy.

Jednakże wydatki na częściowe sfinansowanie zakupu galowego munduru górniczego mogą być kosztem uzyskania przychodów jedynie w ramach limitu przychodu, o którym mowa w ww. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak stwierdził NSA w wyroku z dnia 15.09.1999r., sygn. akt I SA/Gd 1712/97 jeżeli jednak z przepisów stosowanych przez podatnika wynika obowiązek używania przez niektóre grupy pracowników odzieży o charakterze reprezentacyjnym, charakterystycznej bądź wyróżniającej działalność podatnika, wydatki na zakup takiej odzieży są kosztem uzyskania przychodów, ale tylko w ramach limitu (0,25% przychodu) na koszty reprezentacji i reklamy.

W świetle powyższego stanowisko Spółki, iż wydatki ponoszone na sfinansowanie 67% kosztów zakupu galowego munduru górniczego swoim pracownikom będą kosztem uzyskania przychodu, ale tylko w ramach limitu (0,25% przychodu), jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj